Tre nya fiskeset men vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tre nya fiskeset men vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Av samma skäl som en baitrunner kan göra livet enklare vid mete men det fungerar bra med tex en gummisnodd att hålla lina så att fiske får tid att ”svälja” betet.

    Att meta ställer inte samma krav på lågvikt och smidighet tycker jag, viktigare att kunna få in mothugget och styra fisken.

    Tycker även man får en mer mångsidig haspelrulle för färre pengar än när man köper multirulle.

    Peace out /Apan

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

      Ja, lycka till i ditt letande. Jag får känslan att du inte lyssnar på något som sägs här. Tips och råd har du fått.

      Åk till en affär, säg vad du vill fiska och dom kommer garanterat ge dig rådet: köp utrustning efter vad du vill fiska. Eller plocka fram ett billigt "allround" som håller några fisketurer för att sen braka ihopa

      Jag har gett mina råd vad jag kan så därför hoppar jag av denna tråd nu

      skitfiske på dig
      Nej Classe, jag läser och begrundar allt, ber om ursäkt om du uppfattar det så.

      möjligen är man inskränkt i sitt fisketänk när man blivit äldre,, ex jag har trott att 3st 12" spö är krångligt i en båt.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
        Av samma skäl som en baitrunner kan göra livet enklare vid mete men det fungerar bra med tex en gummisnodd att hålla lina så att fiske får tid att ”svälja” betet.

        Att meta ställer inte samma krav på lågvikt och smidighet tycker jag, viktigare att kunna få in mothugget och styra fisken.

        Tycker även man får en mer mångsidig haspelrulle för färre pengar än när man köper multirulle.

        Peace out /Apan
        baitrunner,, är det en rulle du menar?
        https://www.anglingdirect.co.uk/shim...iABEgJk5fD_BwE

        edit , du menade att rullen kunde släppa lina fritt va?
        Senast ändrad av abe; 2019-04-12, 16:16.

        Kommentera


        • #34
          Jo en haspelrulle med en extra broms.
          /Apan

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            Jo en haspelrulle med en extra broms.
            /Apan
            ja detta har jag aldrig sett eller fiskat med,, är det endast noll motstånd eller går detta lätta motstånd att ställa?

            Jag tänker vid flötestrolling så måste ju det vara lite broms annars åker ju linan ut.

            alltså skillnad mot stationärt mete där fisken kan hugga och simma iväg med linan som då ska vara utan motstånd.

            mao ord är denna funktion användbar vid flötestrolling?

            Kommentera


            • #36
              abe Du borde verkligen bege dig till en butik, snacka med personalen, framförallt klämma och känna på grejerna. Det är jättesvårt annars och jättelätt att du blir missnöjd om du beställer hem något du inte har provat eller ens vet att du behöver.

              Ta det lugnt, de kanske t.o.m. erbjuder dig öppet köp eller ännu hellre som ex.vis sportfiskeboden i täby att du kan gå till deras brygga och dra några provkast.

              Lägg inte en order i panik på massa prylar du inte har riktig koll på, känn dig fram istället till vad du faktiskt behöver köpa.

              T.ex det du undrar om mete och kastvikt.
              Ger dig ett exempel på vad jag brukade använda i mitt gösmete. Så du har något att jämföra med:

              Berkley lightning Haspel 9 fot 10-30 gram. Rulle haspel shimano stl 2500 med 0.17 flät. Flöte med bärighet 20gr, 10 gram bly, och agn använde jag från små löjor, mörtar, strömming. Större strömming krävde lite större flöte. Till detta funkade den kombon perfekt. Från borrar på 300 gram till gös uppåt 4-5 kilo var det lagom. Man kastar mjukt och följsamt, spöt behöver alltså inte ha kastvikt som motsvarar vikten på betet då man metar. Enligt mig iaf. Löjan kommer inte sitta kvar om du ska försöka kasta 100 meterskast.

              Så, hoppas du hittar nåt vettigt men skynda långsamt

              Kommentera


              • #37
                Hej igen

                Bromsen är ställbar med det motstånd som krävs utan att ha öppen bygel eller noll i broms så när du behöver huvudbromsen så är den redan färdig. Men en baitrunner känns onödigt om du vill ha prylar som fungerar till flera saker mer mekaniska delar = fler delar som kan gå sönder.

                Följ det råd som många reda gett om att här med några som är bra på mete om du vill ha råd/tips det kan ta ett tag vet att jag alltid fått bra hjälp på Sporting i Örebro när jag ställt frågor om utrustning till mete och blivit visa hur man knyter/riggar lite olika tackel.

                /Apan

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
                  abe Du borde verkligen bege dig till en butik, snacka med personalen, framförallt klämma och känna på grejerna. Det är jättesvårt annars och jättelätt att du blir missnöjd om du beställer hem något du inte har provat eller ens vet att du behöver.

                  Ta det lugnt, de kanske t.o.m. erbjuder dig öppet köp eller ännu hellre som ex.vis sportfiskeboden i täby att du kan gå till deras brygga och dra några provkast.

                  Lägg inte en order i panik på massa prylar du inte har riktig koll på, känn dig fram istället till vad du faktiskt behöver köpa.

                  T.ex det du undrar om mete och kastvikt.
                  Ger dig ett exempel på vad jag brukade använda i mitt gösmete. Så du har något att jämföra med:

                  Berkley lightning Haspel 9 fot 10-30 gram. Rulle haspel shimano stl 2500 med 0.17 flät. Flöte med bärighet 20gr, 10 gram bly, och agn använde jag från små löjor, mörtar, strömming. Större strömming krävde lite större flöte. Till detta funkade den kombon perfekt. Från borrar på 300 gram till gös uppåt 4-5 kilo var det lagom. Man kastar mjukt och följsamt, spöt behöver alltså inte ha kastvikt som motsvarar vikten på betet då man metar. Enligt mig iaf. Löjan kommer inte sitta kvar om du ska försöka kasta 100 meterskast.

                  Så, hoppas du hittar nåt vettigt men skynda långsamt
                  jag har en shimano xta med baitrunner, är det nån liknande du har?

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                    Hej igen

                    Bromsen är ställbar med det motstånd som krävs utan att ha öppen bygel eller noll i broms så när du behöver huvudbromsen så är den redan färdig. Men en baitrunner känns onödigt om du vill ha prylar som fungerar till flera saker mer mekaniska delar = fler delar som kan gå sönder.

                    Följ det råd som många reda gett om att här med några som är bra på mete om du vill ha råd/tips det kan ta ett tag vet att jag alltid fått bra hjälp på Sporting i Örebro när jag ställt frågor om utrustning till mete och blivit visa hur man knyter/riggar lite olika tackel.

                    /Apan
                    hmm, nu skäms jag då jag har 2 rullar med baitrunner,, dessa gick ställa bak på rullen.

                    Jo jag vet att jag kan åka till en butik o prata men jag trodde ett forum var till för diverse tjat?

                    Kastvikten på de heavy spöna jag har är 100-250g, ett ron thomson 265cm långt, med shimano xta(stor rulle, gissar den klarar 200m 035)

                    det är dessa som jag tycker är för kraftiga,klumpiga för mitt fiske,, men hugger 20kg gäddan så är jag redo....

                    Kommentera


                    • #40
                      jag kollade på lätta baitrunner rullar
                      https://fiska.nu/produkt/okuma-ceymar-baitfeeder-cmbf-340/
                      eller är denna bättre?

                      https://fiska.nu/produkt/shimano-baitrunner-dl-2500fb/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 143 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 399 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X