Är det fel på årets huggtabell 2019? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det fel på årets huggtabell 2019?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är det fel på årets huggtabell 2019?

    Kikade på årets huggtabell och tycker inte att den stämmer.
    Se 26e april.
    Varför är det dåligt fiske på just 26e april? Måste vara ett fel va?

    Click image for larger version

Name:	huggtabell_2019_2.jpg
Views:	1865
Size:	215,6 KB
ID:	2502034

  • #2
    Svaret är att de är mätta! De har huggit och ätit hela veckan, på fredagen måste de smälta maten för att på lördagen inleda med lite plockmat (tips, små beten...)

    Kommentera


    • #3
      Haha! Förlitar du dig till huggtabellen? Det har då aldrig stämt för mig när jag var som mest aktiv på 70- o 80-talet. Jag tror inte fisken har ändrat sitt betende sedan dess.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
        Haha! Förlitar du dig till huggtabellen? Det har då aldrig stämt för mig när jag var som mest aktiv på 70- o 80-talet. Jag tror inte fisken har ändrat sitt betende sedan dess.
        Det finns en hel del vetenskap bakom månfasers påverkan på fisk och andra marina djurs beteende.

        Man kan naturligtvis få fisk på dåliga dagarna, men dom bättre dagarna har bättre fiske.
        Jag har mer fritid än dom flesta och fiskar nästan varje dag under sommaren och min erfarenhet är att den stämmer ganska bra.

        Kommentera


        • #5
          Jag säger så här. Du ökat sannolikheten för att få en fisk med ett bete i vattnet en "vit dag" enligt huggtabbelen, mot att sitta i granska den kalendern vid köksbordet

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
            Kikade på årets huggtabell och tycker inte att den stämmer.
            Se 26e april.
            Varför är det dåligt fiske på just 26e april? Måste vara ett fel va?

            Click image for larger version

Name:	huggtabell_2019_2.jpg
Views:	1865
Size:	215,6 KB
ID:	2502034
            Hej Art;n;

            Personligen tycker jag att bra fiske ska vara gröna, mellanfiske blå och dåligt fiske röda i huggtabellen....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #7
              Detta beror med största sannolikhet på att det har blivit ett glapp i rumtiden till följd av att ett svart hål har fångats på bild. Detta glappet har stört ut fiskarnas förmåga att känna hunger då dom tror att dom redan har ätit. Väntar man till den 27:e april så kan det bli lite bättre fiske när fisken inser att dom var lite hungriga trots allt. Skulle dock våga påstå att det egentligen är ett tryckfel det handlar om...

              Mycket möjligt att den röda färgen symboliserar "hett" fiske, blå då "svalare" fiske. Hursomhelst så var huggtabellen helig för mig ett år och var ofta ute på röda dagar och inte på vita dagar.. många bompass blev det ändå här på västkusten. Jag har sen dess omvärderat och åker ut ändå, så länge inte tidvattnet eller extremväder ställer till det.

              På havsöringpremiären i år (vilket är en vit dag i tabellen) så fångades det en del fisk bland oss som var i samma vik. När tidvattnet var som lägst mitt på dagen så dog det helt och en längre fika/matpaus tog vid. När tidvattnet började stiga igen så klev jag och en flugdängare tillbaka i vattnet och började fiska, efter 5-10min så tog något stort hans fluga och slet av tafsen.

              Ett bompass är alltid värt mer än ett fiskepass som inte blev av.

              Kommentera


              • #8
                Huggtabellen är ju inte helt fel när det kommer till främst predatorfisket.
                Men visst händer det att just en ”dålig” dag genererar få men stora fiskar...
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
                  Det finns en hel del vetenskap bakom månfasers påverkan på fisk och andra marina djurs beteende.

                  Man kan naturligtvis få fisk på dåliga dagarna, men dom bättre dagarna har bättre fiske.
                  Jag har mer fritid än dom flesta och fiskar nästan varje dag under sommaren och min erfarenhet är att den stämmer ganska bra.

                  Jag har då aldrig märkt någon skillnad på huggtabellen.
                  Den enda sjön som jag har haft problem med att få fisken att hugga är Ralången, Aneby o under hela rötmånaden och det oavsett vad det har varit för fiske enl. huggtabellen.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #10
                    ABU's huggtabell var alltid framme när vi som barn fiskade under industrisemestern, vi hade ingen aning om vår och höstgäddor. Vi fick hundratals, sällan över 50cm. HAHA. Såriga gäddor i övergödda sjöar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X