Färgval gäddbeten insjöar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färgval gäddbeten insjöar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Färgval gäddbeten insjöar?

    Jag har tidigare bedrivit mitt gäddfiske huvudsakligen i skärgårdsmiljöer där, enligt min erfarenhet, naturfärgade beten generellt sett funkat bäst. Särskilt bra har olika varianter av blått/silver varit, särskilt i Sthlms mellan- och ytterskärgård. I grunda marer och vikar har det ibland funkat bra med lite mer grälla färger, t ex papegojfärgade Zalt eller getingfärgade Swim Whizz.

    Sedan ett år tillbaka bedriver jag mitt fiske i huvudsak i sjöar i Sthlm-trakten, t ex Orlången, Magelungen, Drevviken, Mälaren/Vårbyfjärden, Albysjön m fl. Hittills har dock mina fångster varit väldigt klena och även om jag inte tror att orsaken i första hand är felakigt färgval, så är jag lite nyfiken på vilka era favoritfärger är olika tider på året och i olika sjöar.


  • #2
    Har själv i stort sett bara fiskat gädda i grumliga vatten. Är det mulet väljer jag oftast knallgult, orange, firetiger-liknande mönster, ljusgrönt eller chartreuse. Om solen skiner tar jag gärna något reflekterande i koppar eller guldfärg, men även då kan mina "mulet-färger" funka bra. Färger som kan "bryta igenom grumlet", så att säga.
    Fiskar jag på eller nära ytan tar jag gärna rött, svart eller rödsvart, som jag tänker mig ger en tydlig kontrast mot himlen vare sig det är sol, mulet eller dimma.

    Sen kan djup också påverka färgval. Det sägs att rött är den färg som "försvinner" på grundast vatten, medan blått är den som syns djupast.
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
      Jag har tidigare bedrivit mitt gäddfiske huvudsakligen i skärgårdsmiljöer där, enligt min erfarenhet, naturfärgade beten generellt sett funkat bäst. Särskilt bra har olika varianter av blått/silver varit, särskilt i Sthlms mellan- och ytterskärgård. I grunda marer och vikar har det ibland funkat bra med lite mer grälla färger, t ex papegojfärgade Zalt eller getingfärgade Swim Whizz.

      Sedan ett år tillbaka bedriver jag mitt fiske i huvudsak i sjöar i Sthlm-trakten, t ex Orlången, Magelungen, Drevviken, Mälaren/Vårbyfjärden, Albysjön m fl. Hittills har dock mina fångster varit väldigt klena och även om jag inte tror att orsaken i första hand är felakigt färgval, så är jag lite nyfiken på vilka era favoritfärger är olika tider på året och i olika sjöar.
      Hej Tiso;

      Av dina nämnda sjöar har jag fiskat Gädda i Magelungen, Drevviken och Mälaren. Randiga wobbler har lockat flera av mina 15 kilo+ fångade Gäddor i både Drevviken och Mälaren...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm ....

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
      17 svar
      3 209 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg harlequine  
      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
      40 svar
      3 241 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TomHiddleston  
      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
      1 668 svar
      361 538 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg HA-Lures  
      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
      55 svar
      12 665 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
      715 svar
      60 773 visningar
      4 gillar
      Senaste inlägg Utter
      av Utter
       
      Arbetar...
      X