Grund, grumlig och plan sjö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grund, grumlig och plan sjö.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Grund, grumlig och plan sjö.

    Tjena! Min svärfar äger en stuga i laxå, den ligger mitt i skogen och precis vid en sjö. Har nyligen börjat ta fisket på allvar och vill utvecklas, därför hoppas jag någon kan besvara någon eller några av min frågor!

    vattnet i sjön är väldigt grumligt, den är 1- max 3 meter djup ( aldrig mätt något djupare och inte svärfar heller)

    utan ekolod, vart ska man leta efter abborren?

    Är de bäst att fiska nära skogskanten / vass. Eller rätt och slätt i mitten av sjön?

    vilken sorts jigg/färg briljerar i mörkt och grunt vatten?

    vilken metod är bäst? Caroline, Texas, dropshot eller helt vanligt jiggfiske?

    botten kan vara lite tråkig och bottennapp är en vanesak. Hur undviker man de på bästa sätt?

    Jag vet att det kan variera väldigt mycket från sjö till sjö, men generella svar uppskattas. All information, tips och tricks är välkommet. Mvh Jocke.

  • #2
    Har du båt, inget ekolod, försök trolla längst kanterna runt sjön med små wobblers eller liknande.. kolla efter löja som vakar eller blir jagade eller liknande betesfisk typ tidig morgon, eller skymning, kolla om det finns träd som har blåst omkull ner i vattnet så det finns mycket grenar i vattnet.. kör vanligt jiggfiske, krångla inte till det om du inte är en van jiggfiskare, kolla navionics om sjön finns med https://webapp.navionics.com/?lang=e...y=o~flJm%60epB
    länk här!

    Kommentera


    • #3
      Skrikiga färger är alltid hett i grumligt vatten.
      Börja utanför vassen och jobba dig utåt sjön.
      Finns det någon udde som bryter av? Fiska runt den.
      Finns det något tillflöde/utlopp? Fiska i anslutning till det.
      Dragrodd är ju annars ett bra sätt att hitta fisk.

      Får jag fråga vad sjön heter?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
        Har du båt, inget ekolod, försök trolla längst kanterna runt sjön med små wobblers eller liknande.. kolla efter löja som vakar eller blir jagade eller liknande betesfisk typ tidig morgon, eller skymning, kolla om det finns träd som har blåst omkull ner i vattnet så det finns mycket grenar i vattnet.. kör vanligt jiggfiske, krångla inte till det om du inte är en van jiggfiskare, kolla navionics om sjön finns med https://webapp.navionics.com/?lang=e...y=o~flJm%60epB
        länk här!
        Tack! Är skapligt van vid jiggfiske. Dock bara traditionellt jiggfiske, därför är jag sugen på att utöka mina kunskaper lite.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
          Skrikiga färger är alltid hett i grumligt vatten.
          Börja utanför vassen och jobba dig utåt sjön.
          Finns det någon udde som bryter av? Fiska runt den.
          Finns det något tillflöde/utlopp? Fiska i anslutning till det.
          Dragrodd är ju annars ett bra sätt att hitta fisk.

          Får jag fråga vad sjön heter?
          Det finns ett väldigt grunt utlopp, halv meter djupt kanske, aldrig varit där. Men de kanske blir bättre lite ju längre in man kommer, uddar finns det några stycken och lite andra saker som bryter av de "normala". Jag ska ärligt säga att inte vet vad sjön heter. Vet inte ens om den har ett namn, det är inte direkt någon stor sjö, 500 meter bred och 1500 - 2000m lång kanske. Något i den stilen.

          Kommentera


          • #6
            Ett generellt tips om ni är fler än en i båten är att fiska med olika typer av beten.
            Brukar göra så själv i nya vatten eller tillfällen då det är svårt att hitta fisk/huggvillig fisk.

            Om man är ett par stycken varav en kör jigg och en vibrationsbete kan man söka av olika djup och stora ytor på ett effektivt sätt då båda typerna kastar bra.
            Hade nog börjar fiska vass och gräs om sådant finns, förr eller senare brukar man se fisk som jagas upp till ytan och då är det bara styra dit.

            Håller i övrigt med ovanstående, leta avvikande platser och testa där.
            Då sjön är så liten går den ju faktiskt att fiska av ganska grundligt i sektioner på ett antal pass.
            Mer stationär fisk kan hittas på det viset.

            Kommentera


            • #7
              För att undvika bottennapp, kör offset riggat. Pigglet är en bra jigg för offset krok

              Kommentera


              • #8
                Daiwa duckfin är bra för offset, billig och man får många

                https://fishline.se/p/spinnfiske/bet...cm-chiayu.html

                Kommentera


                • #9
                  jag skulle definitivt köpt ett väldigt enkelt billigt ekolod, är ju intressant att se bottendjupet/hård -mjuk botten.
                  du borde hitta ett beg för 500kr

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Ett generellt tips om ni är fler än en i båten är att fiska med olika typer av beten.
                    Brukar göra så själv i nya vatten eller tillfällen då det är svårt att hitta fisk/huggvillig fisk.

                    Om man är ett par stycken varav en kör jigg och en vibrationsbete kan man söka av olika djup och stora ytor på ett effektivt sätt då båda typerna kastar bra.
                    Hade nog börjar fiska vass och gräs om sådant finns, förr eller senare brukar man se fisk som jagas upp till ytan och då är det bara styra dit.

                    Håller i övrigt med ovanstående, leta avvikande platser och testa där.
                    Då sjön är så liten går den ju faktiskt att fiska av ganska grundligt i sektioner på ett antal pass.
                    Mer stationär fisk kan hittas på det viset.
                    Vi brukar vara 2-3 st som fiskar, vi får ta och rigga olika saker och testa oss fram!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X