Gäddfiske runt friliggande grynna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske runt friliggande grynna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddfiske runt friliggande grynna

    Hejsan, ni som fiskar gädda, vart skulle ni lägga mest tid på Drevviken om ni kollar djupkartan som jag bifogar!? Är den här friliggande grynnan intressant? Vad tycker ni? Vart ska jag satsa mest för att få stora gäddor?
    Jag ber om ursäkt om mitt ämne har hamnat fel

  • #2
    Ursprungligen postat av Nikola1997 Visa inlägg
    Hejsan, ni som fiskar gädda, vart skulle ni lägga mest tid på Drevviken om ni kollar djupkartan som jag bifogar!? Är den här friliggande grynnan intressant? Vad tycker ni? Vart ska jag satsa mest för att få stora gäddor?
    Jag ber om ursäkt om mitt ämne har hamnat fel
    Hej Nikola 1997;

    Det är väl egentligen Gäddfisket i Drevviken du vill beskriva...

    Åren 1968 - 1971 bodde jag i Bollmora på Tyresö och då var det nära att åka till Drevviken och Långsjön för att fiska Gädda. Nedan kan du läsa utdrag ur min egen Fiskejournal från några fisketurer efter Gädda i Drevviken, Trångsundssundet:

    Ur Leif Engströms fiskejournal:


    År 1969 var nog mitt bästa Gäddfiskeår i Drevviken. Nedan kan du läsa utdrag ur min egen Fiskejournal från de två bästa turerna det året:

    Datum: 3/8 1969.
    Fisketid: 17.00 - 20.00.
    Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet och utanför herrgården.
    Bete: Musky Cisco Kid 600, färg 613 Red Head (3 Gäddor +1 hugg).
    Högsta vikt: 15,2 kilo (128 cm).
    Lägsta vikt: 2,8 kilo.
    Månstånd: Dag 22, halvmåne.
    Vindriktning: Ostlig 2 - 3 m/sek.
    Vattenstånd: Lågt - 2 dm.
    Ytvattentemperatur: +20 gr.C.
    Fångstdjup: 5 - 6 meter.
    Fångstsätt: Trolling.
    Diverse Anteckningar: Fiskemetoden var trolling med en 4 hkr Evinrude från en tjärad träroddbåt och trollingfarten var 1,5 - 3,0 knop. Mellangäddan vägde 5,1 kilo. Strålande solsken. Alla Gäddorna högg inte inne vid land utan de tog i mitt ute i sundet och den största under kraftledningen. Min fiskekompis Alfonso Romo fick en 12,6 kilos Gädda på en Musky Cisco Kid 618 Blue Silver. Alfonso tappade en riktigt stor Gädda på cirka 10 kilo som huggit på en Cisco Kid 613 Red Head. Gäddan gick upp i ett högt luftsprång och skakade den rödvita Cisco Kid wobblern ur käften just innan jag skulle ta den med håven...

    Datum: 16/8 1969.
    Fisketid: 16.30 - 19.20.
    Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet, utanför herrgården samt Skrubbafjärden.
    Bete: Musky Cisco Kid 600, färg 624 Red Gold (7 Gäddor +1 hugg).
    Högsta vikt: 16,8 kilo (137 cm). OBS! Gäddan kan i ivern ha blivit felmätt....
    Lägsta vikt: 3,5 kilo.
    Månstånd: Dag 4, nymåne.
    Vindriktning: Sydostlig 2 - 4 m/sek.
    Vattenstånd: Lågt - 3 dm.
    Ytvattentemperatur: +19 gr.C.
    Fångstdjup: 4 - 6 meter.
    Fångstsätt: Trolling.
    Diverse Anteckningar: Molnfri himmel och strålande solsken. Drevvikens vatten är ganska gulgrönt och grumligt. Det var en riktigt bra kväll för Gäddtrolling! Mina Gäddor vägde 16,8 kg, 15,0 kg, 9,8 kg, 8,9 kg, 8,8 kg, 3,6 kg och 3,5 kg. Alfonso Romo fick sex Gäddor på Musky Cisco Kid 613 Red Head mellan 8,6 och 4,2 kilo. En riktigt stor Gädda lossnade på Alfonsos CK 613 under kraftledningen mitt i sundet. Gäddorna var så otroligt på hugget att de bet hål på båda mina Red Gold Cisco Kid 624. Gäddorna hugger ofta när hastigheten ökas och plötsligt stoppas inom fartområdet 1,5 - 3 knop. Värmeböljan hänger i sig! Detta Gäddtrollingfiske är antagligen lika givande i de flesta, större insjöar vid fullständig sommarstagnation. /Leif Engström 16/8 1969.

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Nikola1997 Visa inlägg
      Hejsan, ni som fiskar gädda, vart skulle ni lägga mest tid på Drevviken om ni kollar djupkartan som jag bifogar!? Är den här friliggande grynnan intressant? Vad tycker ni? Vart ska jag satsa mest för att få stora gäddor?
      Jag ber om ursäkt om mitt ämne har hamnat fel
      Nikola 1997;

      Här kan du läsa lite mer och se några bilder från Gäddfisket förr och under senare år både i Norge och Sverige...http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm ....

      Old Firehand
      Leif Engström

      Ps. Petter Stöttum, Siggerud i Norge...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_49.htm ... har blivit min vän under senare år. Nikolai Hammari...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm ... är gift med min yngre syster Sohl Hammari sedan drygt 50 år tillbaka...Ds.
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-05-15, 10:46.

      Kommentera


      • #4
        Håller med Old F om att i sundet utanför trångsunds herrgård under kraftledningarna har mycket stor gädda tagits.

        Sen grynnan som ligger mellan badet Badudden och "KRokodilklippan" på kartan över södra delen av sjön har gett fisk. Vikarna högst upp i sjön vid hökarängsbadet brukar ge fisk och även lännaviken

        Kommentera


        • #5
          Tack så mycket!!!! Jag är ute och fiskar i Drevviken varje dag så mycket som jag kan, hittar både betesfisk och gäddor dock aldrig stora, största var 94 cm och den vägde 5.5 kg. Kommer tänka på det som ni skrev imorgon när jag ger mig ut

          Kommentera


          • #6
            Underbart att se. Den unga generationen frågar å den gammla hjälper till. Men Leif. Att du erkänner en sån grej :-) kan va fel mätt i ivern :-) Det där är ju faktiskt inte ens friskt. För länge sen Kunde man bli lobbotomerad för att man va konstig. att Leif klarade säg är ett under. För är man inte "konstig2 om man på en 3 timmars tur pillar upp två stycken runt 9, en nästan tio, en på femton å en på jävla 16,8 kilo. Alltså det är inte friskt. Det förstår du väl själv Leif. :-) Men snälla. Bli aldrig frisk. Det finns två fantomer I gäddfisket Trumman å du ( mitt tycke iaf ) Har haft funderingar på om du på nått sätt var med på ett hörn när han kom till. Det är lite som Jesus. Det är bara Gud som kan vara hans far....

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av mini72 Visa inlägg
              Underbart att se. Den unga generationen frågar å den gammla hjälper till. Men Leif. Att du erkänner en sån grej :-) kan va fel mätt i ivern :-) Det där är ju faktiskt inte ens friskt. För länge sen Kunde man bli lobbotomerad för att man va konstig. att Leif klarade säg är ett under. För är man inte "konstig2 om man på en 3 timmars tur pillar upp två stycken runt 9, en nästan tio, en på femton å en på jävla 16,8 kilo. Alltså det är inte friskt. Det förstår du väl själv Leif. :-) Men snälla. Bli aldrig frisk. Det finns två fantomer I gäddfisket Trumman å du ( mitt tycke iaf ) Har haft funderingar på om du på nått sätt var med på ett hörn när han kom till. Det är lite som Jesus. Det är bara Gud som kan vara hans far....
              Mini 72;

              Gäddfisket i Drevviken i år 2019 är troligen mycket bättre än vad det var år 1969....
              Idag finns ekolod med GPS-navigatorer som gör det lätt att lokalisera och identifiera Stora Gäddor samt även hitta tillbaka till säkra "Hot Spots" ...
              Utbudet av jerkbaits, jiggar, skeddrag, och wobbler har ökat så jag tror att både Stefan "Trumman" Trumstedt och han fiskekompis Mikael "Berget" Bergander med lätthet skulle kunna slå mitt gamla Gädddrekord på 16,8 kilo i Drevviken....

              Nothing is forever!

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Kommentera


              • #8
                Du har nog rätt men du är I alla fall en av dom bästa som gått I skor. Tror du skulle kunna få en proffesur I gäddfiske om du villle :-) Det jag gillar med dej är att du så gärna delar med dej av dina ( ännu en likhet med trumman) kunskaper. Å att du är duktig på att skriva, förklara å förmedla. Måtte du fiska I mången år till....

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 119 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 207 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 355 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                50 svar
                11 966 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo
                 
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                677 svar
                56 806 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Arbetar...
                X