Abborrfiske - bästa tid på dygnet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske - bästa tid på dygnet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborrfiske - bästa tid på dygnet?

    Av bekvämlighetsskäl (är både morgon- och kvällstrött) så brukar jag fiska främst på dagtid, brukar vara ute på fiskevattnet vid 8-tiden och packar ihop vid 17-tiden.

    Eftersom jag i huvudsak fiskar abborre, och det med dålig framgång, så börjar jag fundera på om mina chanser skulle förbättras om jag klev ur min bekvämlighetszon och började fiska (hemska tanke :-)) tidiga morgnar och/eller sena kvällar istället för dagtid?

    Vad säger ni abborrexperter här på FS; när på dygnet brukar ni ha bäst fiske?

    (Jag förstår att det kan vara olika beroende på fiskevatten, vattentemperatur och årstid, men om vi håller oss till insjöar i Stockholms län för att begränsa frågan något.)

  • #2
    Känns som abborren är blott en myt..
    Väntar med spänning på utförliga svar
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Såvitt jag förstått det så är Abborrar, liksom många andra fiskar, mest aktiva på morgonen och kvällen, i alla fall under sommarmånaderna. Det är också mina erfarenheter av abborrfiske i Västerbotten. När jag kör morgonfiske siktar jag oftast på att ha kroken i vattnet absolut senast kl7. Sen brukar det oftast avta framåt 10 snåret. Vid kvällsfiske försöker jag pricka in så att jag har kroken i vattnet åtminstone 18-21 om det är ett kortare pass. Har jag en helt ledig dag och hyr en båt i nån sjö för ett större projekt brukar jag försöka komma igång vid 13-14 tiden och köra till solnedgången. Det har dock varit sällsynt med abborre på kroken före 17-tiden. Enda gångerna jag är mån om att fiska mitt på blanka dan är i början av havsöringsäsongen då vattnet är kallt(under 5 grader), och man vill vara ute den tid på dygnet då vattnet är som varmast.

      Bit ihop och masa dig ut i ottan eller på kvällen! En fisk blir värd så mycket mer om man fått lida för den

      Vänliga hälsningar,
      Morgontrött 79:a som titt som tätt ställer väckaren på 5:00-5:30 för att fiska Abborre, Gädda och Havsöring.
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #4
        yepp morgon o kväll är klart bäst, kvällar är det sällan huggen kommer innan 1800 nu i början på sommaren, men dom hugger nog fram till 2200.
        men bäst är mornarna, och då ca 0400-0700, särskillt de stora verka vara morgonhungriga.

        detta är småland och vet ej hur det är tidigt på våren eller hösten.

        sen om det blåser eller regnar eller både och så stiger chanserna på dagen.

        Kommentera


        • #5
          Skymningsljuset brukar vara bra efter en solig dag, en mulen dag kan huggperioderna komma när som helst under dagen. Morgonfisket vet jag inget om för då sover jag.

          Kommentera


          • #6
            Får nog hålla med övriga här..
            Jag är morgonpigg. så jag brukar fiska under dygnets tidiga timmar och tycker mig ha haft bäst lycka då.
            Därmed inte sagt att man inte kan få napp mitt på dagen också, men tycker det är lite trögare då.

            Kommentera


            • #7
              Intressant. Jag har googlat runt lite också nu och tycker att påfallande många håller tidiga morgnar och sena kvällar som bästa tid, särskilt sommartid.

              Eftersom jag är mer morgon- än kvällstrött så kommer jag börja med att testa kvällsfiske.

              Kommentera


              • #8
                Det sägs att morgon & kväll är dom bästa tiderna det är då dom är som mest aktiva.

                Men det betyder inte att det är dött på där i mellan, dom borrar jag har som har vägt över kg är tagna mer mitt på dagen.

                Kommentera


                • #9
                  Jag tycker det väldigt tråkigt att borren, (och gäddan) inte fattat detta med kontorstider... Upp å hoppa kl 4-5 som en gammal mjölkbonde (inte illa ment) e väl varken tidsenligt eller vettigt !!

                  För övrigt funkar kvällsfiske långt bättre än morgonfiske för mig, är inte säker med det kan bero på att jag aldrig är ute tidig morgon och de beten som funkar bäst är konstigt nog de jag oftast använder...
                  Senast ändrad av anteman; 2019-06-08, 11:50.

                  Kommentera


                  • #10
                    Haha, precis. Beten i vattnet så mycket man kan och använda beten man själv gillar, ger mer fisk än att passa tider och byta beten.
                    Men det är kul att fundera och greja med prylar.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 195 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 441 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 281 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X