Abborrfiske - bästa tid på dygnet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske - bästa tid på dygnet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Beror väl på hur du fiskar, grunt, grynnor, vass? Växtbälten? .. mina erfarenheter är att det är typ samma sak nästan hela tiden beroende på vart man fiskar, men ofta simmar väl betesfisken in till grundare områden på kvällen för att simma ut igen på fm? Sen beror det väl på om det är småsjöar mälaren eller skärgårdsfiske alla ställen fungerar ganska olika..

    Kommentera


    • #12
      Var uppe kl 05,00 idag. Årets sämsta abborre pass. Ska fortsätta att ha sovmorgon. :-)

      Kommentera


      • #13
        Allt är beroende på säsong. Har själv mest vinter i skallen och då är det morgonstund har guld i mun.
        Men en sjö jag och min farbror fiskar i så är det 16-20 som gäller under högsommaren. Rätt liten sjö som är kanske 2½km lång och några hundra meter bred. Finns kanske 3-4 bra ställen och ett brukar alltid leverera. 1 av ställen är det dock antingen gädda eller abborre vid.

        Men jag skulle våga påstå att det bästa fisket kräver lite vind. Får inte vara spegelblankt dagtid. Då blir all fisk skygg tror jag.
        Men sen beror det på vad man menar med bäst. Få flest? Få störst? Bli mest underhållen?
        Få flest så är det ju metspö och mask på en badbrygga som gäller, gärna nära vass.

        Var och fiskade Regnbåge i Hassela. Såna där storgrisar på 3-4kg. Dom satte endast ut såna. Fick såklart inget. Men under en fallfärdig brygga stod det hur mycke halvkilos abborre som helst. När vi fångade en vitfisk utanför vassen på mask och satte ner vitfisken vid bryggan så var det som att botten kom till liv. Kan våga säga att det är bland det mest underhållande jag varit med om. Dessa stora stofiler kom sakta fram ifrån mörkret under bryggan för att kika på mörten. Måste ha varit 50st som trängdes under en brygga i storlek av en ungkarlssäng. Ingen högg ju riktigt. Men skoj och upphetsande var det.

        Bäst fiske har jag dock som regel haft på kvällar. Men det kan ju vara för att man är ute mer då.
        Tror dock att dagtid vid rätt förhållande kan leverera lika bra. Gäller ju bara att nåt triggar dom.
        Ska man överföra vintertaktiker så ska man ut på 10-20 meters djup och spana. Jakt stim på såna djup är i regel väldigt stora och när dom vaknar till liv så kommer ytor som flera fotbollsplaner att se ut som kokande vatten. Men då krävs ju ytor också. Vem säger att man är på rätt sida av sjön just när dom är i farten.

        Få störst är inget jag inriktat mig på. Skulle dock gärna vilja lära mig knepen. Mest så jag kan undvika dom.
        Har planen att gå till skogsjön och ro ut till syret för att meta mig en middag. Jag blir överlycklig om jag får 3st 2hg åt mig och en pytteliten åt katten. Men jag kan lova att dom där kilosklumparna kommer och stör friden.

        Kommentera


        • #14
          Jag är ju ute efter pb på abborre, dvs över 1 kg, och är helt ointresserad av mängdfiske på 2 och 3 hg-fiskar. Jag skulle vara överlycklig om jag bara fick en fisk under en hel dag så länge fisken är över kilot.

          Jag har seda förra året i huvudsak fiskat i de tre stora sjöarna söder om Stockholm; Orlången, Magelungen och Drevviken, men även Albysjön i Tyresö resp. Botkyrka.

          Den sjö jag sedan förra året dock lagt ned mest tid i är sjö X (vill av olika skäl inte outa den) och det var där jag förra året tangerade pb med en borre på 9 hg. Det är en mindre sjö utan grynnor med ett maxdjup på c:a 15 meter. Senaste gången jag fiskade där förra veckan så hittade jag betesfisk på de djupare delarna av sjön, stimmen fanns mellan 5 - 7 meter, och det högg rätt friskt, men bara gäddor och gösar och alla under kilot. De enda abborrarna jag fick, två stycken under 3 hg, högg på 3 meters djup utanför en vass.

          Det känns som att jag helt enkelt inte knäckt koden ännu. Men jag ska i alla fall prova kvällsfiske kommande veckor så får vi se om jag har större lycka då.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
            Av bekvämlighetsskäl (är både morgon- och kvällstrött) så brukar jag fiska främst på dagtid, brukar vara ute på fiskevattnet vid 8-tiden och packar ihop vid 17-tiden.

            Eftersom jag i huvudsak fiskar abborre, och det med dålig framgång, så börjar jag fundera på om mina chanser skulle förbättras om jag klev ur min bekvämlighetszon och började fiska (hemska tanke :-)) tidiga morgnar och/eller sena kvällar istället för dagtid?

            Vad säger ni abborrexperter här på FS; när på dygnet brukar ni ha bäst fiske?

            (Jag förstår att det kan vara olika beroende på fiskevatten, vattentemperatur och årstid, men om vi håller oss till insjöar i Stockholms län för att begränsa frågan något.)
            Bästa fisket efter Abborre mid jiggar och spinnare sommartid brukar jag ha en timme före soluppgången till två timmar efter soluppgången på morgonen samt två timmar före solnedgången till en timme efter solnedgången....

            Jag fiskar där vinden ligger på....

            Go for the Big Ones!

            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #16
              Det finns ingen bästa tid för abborre , det varierar för olika vatten .I ena sjön med näringsrikt grumligt vatten brukar 2-4 på eftermiddagen vara bra , i en annan skogssjö med humusfärgat vatten brukar det vara bra 4-6 , i en annan jag fiska i med klart vatten är 6-9 bra tid .Utanför den bra tiden kan man bli FF skillanden kan vara 10-1 (sommarfiske) .
              "HalvDan var här"

              Kommentera


              • #17
                Har i Lagan bra fiske efter abborre hela dagarna. Från morgon till kväll. Men ja, tog en massa 3-5hg på lunchen förra veckan.
                Galet fiske dock. Allt högg hela tiden.

                4-5 gös, några gäddor och 10+ abborrar på 1h.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #18
                  Oj, så där skriver du bara för att ge oss andra prestationsångest...


                  Kommentera


                  • #19
                    Jag tycker mig se en viss tendens att det går något bättre framemot kvällningen (att gå upp och fiska kl. 05:00 finns inte på kartan för mig, så morgonfisket kan jag inte kommentera!)
                    Exempelvis var jag ute och fiskade en liten sväng lite i fredags, började ca.18:45, och den första timmen var rätt seg, två abborrar upp, men så kom det igång lite bättre och sista halvtimmen fick jag sex stycken innan jag var tvungen att åka. Hade varit intressant att se om den högre napp-frekvensen hade fortsatt ända fram mot solnedgången till.

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag tror, tyvärr att abborrefisket är bättre i gryning än i skymning, i vart fall i Mälaren/större sjöar med pelagisk betesfisk och under högsommaren. "Fönstret" när vattentemperaturen och ljuset dalar på kvällen upplever jag som kortare på kvällen än på morgonen... som sagt mer en känsla än egna erfarenheter eftersom jag aldrig orkar morgonfisket...

                      Ska nog försöka under semestern att pröva att gå ut, säg 21.00, köra till det skymmer, sova i båten några timmar (har en plan durk och bra liggunderlag så det funkar bra... så länge det inte regnar...) sen köra från gryning och några timmar till...

                      Om jag märker att morgon verkligen är markant bättre en kväll så får jag väl lägga om mitt liv, inte mer med det... då blir det inga mera kl 02.00 inlägg på FS men det vore ingen större förlust... jag får köra dem kl 23.00 i stället...
                      Senast ändrad av anteman; 2019-06-09, 03:22.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 384 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X