Abborrfiske - bästa tid på dygnet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske - bästa tid på dygnet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Om jag märker att morgon verkligen är markant bättre en kväll så får jag väl lägga om mitt liv, inte mer med det...
    Sådär kan bara någon som vet vad som är viktigt här i livet uttrycka sig!

    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #22
      Fiskade mellan 12.00-23.00 igår, eller försökte fiska iaf, utan att få ett piss. Konstigt, fullt med fisk på lodet, hittade flera platser med fisk. Testade alla möjliga beten och tekniker, kanske morgonfisket hade vart bättre?

      Kommentera


      • #23
        Jag fiskade från 05:00 fram till klockan 09:00, kort period då all fisk högg på en gång direkt på morgonen sedan ganska dött. Vill man ha stor fisk vill ja tro att morgonen oftast är bäst.

        Kommentera


        • #24
          Fiskade också igår morse mellan 07 och 11.
          Det var riktigt trögt. Inte ens gäddorna va på hugget.

          Kommentera


          • #25
            Bästa tiden är från strax innan soluppgången och någon timme framåt, iaf på sommaren och sista isen på våren. Om det beror på att vattnet lugnat ned sig efter alla badare, båtåkare, fiskare etc eller om det är något annat kan jag inte svara på.

            Kommentera


            • #26
              Vi kanske kan avsluta tråden med «Det beror på».
              Det är svaret på det mesta faktiskt, och när det gäller fiske, synnerligen sant.
              Desto mer bombsäkra folk är på «bara kvart över x i sydvända vikar i mellanhummusvatten på 6,2 falnar kan man fiska efter x» desto mindre lyssnar jag på skiten
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #27
                Fiskar till 99% i mindre in/skogssjöar.

                Min egen reflektion är att ju varmare desto tidigare går jag upp för att fiska abborre.
                Nu vill jag helst vara ute på första spotten senast 04.30-05.00 om jag vill ha de lite större.

                Dock så kan man få söka dem på lite andra ställen/strukturer mot när man fiskar dagtid.
                Som sagt, endast mina erfarenheter.
                /C

                Kommentera


                • #28
                  Under semestern brukar jag försöka vara ute på första stället runt 0500 på morgonen, då hinner jag fiska några timmar innan jag åker hem och fixar frukost åt familjen. På kvällen åker jag oftast inte ut före 20 eftersom äldsta dottern brukar somna därikring. Fisket brukar vara som bäst, för min del, strax innan soluppgången och runt solnedgången.

                  Kommentera


                  • #29
                    En gammal ”myt” som tyvärr verkar stämma till viss del omgångar sjöar är att aborren hugger dåligt före midsommar.

                    Tror det kan ha med vattentemperaturen att göra och abborrarnas ämnesomsättning.

                    Jag satsar mest från den tiden o brukar ha mesta farten på dom från 17-18 till typ 21-22, beroende på ljuset. Klassiska grund med branter vara bra ställe. Tidigt och även mitt på dagen så hittar jag bäst med jiggar som jag kör nere på 5-6meter efter kanterna eller står på grundet och fiskar ut över branterna.

                    Senare brukar de gå upp på grundet och jaga i huggerioder. Man kan ha 15-60min perioder med hugg varje kast. Ibland är det stimmet som bara flyttar sig, och ibland verkar de bara sluta käka.

                    Utanför vassruggar på typ 2m djup kan funka mitt på dagen, kasta in precis till kanten på vassen eller längs med. Sällan några jätteborrar eller överdrivet med hugg. Med några kommer alltid.

                    Kommentera


                    • #30
                      Lagt några tidiga pass här i Mälaren nu på sistone,dragit mina första gösar för i år,tagit årsbästa på borre (0,72kg) och bara generellt fått mer fisk. Fiskat mellan 3.30 och 9.00. Kvällspassen 17-24 ger sällan abborre för mig,vet inte riktigt varför..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X