Abborrfiske - bästa tid på dygnet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrfiske - bästa tid på dygnet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Den enda hemligheten är att hitta ställen i sjön där enformigheten bryts. Dit kommer eller passerar alla typer och storlekar av fiskar då och då och där det finns bytesfiskar, dit kommer rovfiskarna.

    Det kan vara en udde, som sticker ut genom vassbältet, en vassrugge eller ett stenröse vid en slät och bergig eller sandig strand, ett tvärdjup vid långgrunda stränder, en vassrugge eller stenröse utanför vassbältet och naturligtvis friliggande grund, näckrosbälten, samt gäddnatebankar ute i sjön. Kom ihåg att du tänker som en fisk, när du står ensam på ett stort tomt torg: Du ställer dig vid en lyktstolpe, ett träd eller en vägg. Det skulle abborren göra också! Så sök dem, där det händer något i miljön!

    Det kan vara likadant med tidpunkten och vädret. Om det händer en förändring, så är det när det händer som det blir intressant för abborren. Solen går plötsligt i moln eller bryter igenom för första gången på flera timmar. Det kan aktivera jaktlusten. En tillfällig regnskur kan göra susen. Ett längre uppehåll i det allmänna dagsregnandet gör det säkert.

    Mitt på en blåsig dag kan vara bra fisketid. Timmen innan solen är på väg ner och timmen efter den går upp är ännu bättre. Bästa tiden är medan den fortfarande lyser eller börjar lysa ner i vattnet, då går storabborren på jakt. Medan sommarkvällen fortfarande är ljus men solen inte når vattnet är gäddornas tid och sen kommer gösens ute på sjön.

    Abborre fiskar jag i huvudsak med spinnare eller maskmete. De senare åren har jag fram i augusti haft framgångar med att meta på mört i ca 10-12 cm men den största borren svalde en metmask för sista gången. Det finns fiskare som aldrig skulle kunna tänka sig att jaga abborre utan en liten wobbler eller jigg på tafsen. För tafsen behövs. Gäddorna spottar inte åt en liten spinnare!

    Här har du ett smörgåsbord av tips. Välj dem, som passar dig!

    Må du ha ett intressant fiske!

    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #32
      Herrlin, jag har också nån slags känsla att Mälaren är bättre i gryningen än skymningen... det senare har jag prövat ofta och även om jag upplever en mer aktiv period då så har det aldrig brakat loss på kvällen... En sorg för en morgontrött men kvällspigg Mälarbo...
      Senast ändrad av anteman; 2019-07-08, 22:54.

      Kommentera


      • #33
        Sommaren bäst fiske på morgonen och kvällen och nån enstaka huggperiod runt mellan 12-14 tiden, där emellan så är det rätt så segt fiske med bara nått hugg

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
          yepp morgon o kväll är klart bäst, kvällar är det sällan huggen kommer innan 1800 nu i början på sommaren, men dom hugger nog fram till 2200.
          men bäst är mornarna, och då ca 0400-0700, särskillt de stora verka vara morgonhungriga.

          detta är småland och vet ej hur det är tidigt på våren eller hösten.

          sen om det blåser eller regnar eller både och så stiger chanserna på dagen.
          Kvällstid är bra abborren jagar gärna små kräftor som själva börjar visa sig :-)

          Kommentera


          • #35
            Så om man sammanfattar denna tråden så nappar abborren enligt följande:.
            • 07-10
            • 18-21
            • 13-14
            • 18-22
            • 04-07
            • Aldrig innan 18:00 på sommaren
            • Skymningen, men bara om det vart en solig dag
            • vill man ha borrar över kilot, fiska mitt på dagen
            • Kvällsfiske funkar bättre än morgonfiske, speciellt om man fiskar mer på kvällar
            • Går man upp 05:00 är det uselt abborrfiske
            • 16-20 som gäller under högsommaren
            • Bästa fisket kräver lite vind. Får inte vara spegelblankt dagtid
            • Dagtid vid rätt förhållande kan leverera lika bra.
            • En timme före soluppgången till två timmar efter soluppgången på morgonen samt två timmar före solnedgången till en timme efter solnedgången
            • Det finns ingen bästa tid för abborre.
            • I Lagan nappar det bra hela dagen.
            • 18:45 -19:45 är det segt
            • 12:00-23:00 nappar det inte
            • 05:00-09:00 nappar det
            • 07:00-11:00, trögt fiske inte ens gäddor nappar
            • Bästa tiden är från strax innan soluppgången och någon timme framåt, iaf på sommaren och sista isen på våren.
            • 04.30-05.00 om jag vill ha de lite större. men bara om det är varmt ute.
            • 17-18 till typ 21-22, beroende på ljuset.
            • Utanför vassruggar på typ 2m djup kan funka mitt på dagen
            • Det nappar 3.30 och 9.00. Kvällspassen 17-24 ger sällan abborre
            • Mälaren är bättre i gryningen än skymningen
            • Sommaren bäst fiske på morgonen och kvällen och nån enstaka huggperiod runt mellan 12-14 tiden, där emellan så är det rätt så segt


              ​​​​​​​Gött då har vi löst det..
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #36
              Bra sammanfattning Bowen!

              Det torde ringa in utgångspunkterna för ett bra abborrefiske utmärkt! På lokal nivå kan säkert allt stämma men inte samtidigt i alla vatten...

              Jag fiskar dock ännu bara när jag kan och orkar.
              Är övertygad om att det inte är fiskemässigt optimalt...

              Kommentera


              • #37
                Många råd blir det alltid och det som funkar för en fiskare i en sjö funkar kanske inte alls i en annan.

                I små skogssjöar så har jag en metod som funkat ända sedan jag var typ 15år. (Dvs mitten på -80talet)

                Brukade/brukar åka till nordvärmland där jag har en liten plasteka och ett kanonfiske efter borre. Tog mig ett tag och hitta platser och teknik där. Sista gången hade sjön förändrat sig och det blev nytt letande.

                I min lokala sjö där jag fiskar mest så hade jag under 30år dåligt aborrfiske (kanske 2-5st små på en heldag), lyckades få till hyffsad göstrolling och satsade mest på det. Sen av någon anledning slutade göstrollingen att fungera och jag började testa nytt och lyckades hitta de stora borrarna (3hg-1.5kg), har även börjat ta en del gös igen på samma metod.

                Låter skryt men vi har fått en del kommentarer av andra på sjön som fiskat i närheten av våra hotspots (De har spanat men inte hittat nyckeln). Vi kommer in i full sula och slänger ut draggen. Oftast så tar vi ett gäng inom några minuter. De själva kan ha nött i timmar utan ett skit.

                Det tog mig 30år att hitta rätt nyckel på den sjön. Så om man får tio olika råd att testa och experimentera med under en sommar är det inte så farligt.

                Mitt allra bästa råd är att tro på varje kast. Om jag gör 10 oengagerade kast så är det dåligt resultat. Men om jag bestämmer mig mentalt att ”nu står det en där och den tar jag så brukar det nästan alltid ge hugg”. Brukar ofta säga till frugan när andra båtar kommer nära. ”Kolla in deras min nu” och så plockar man ett par på beställning. Hon tycker jag är en retsticka..... ;-)
                Senast ändrad av Micke-71; 2019-07-09, 10:54.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                  Så om man sammanfattar denna tråden så nappar abborren enligt följande:.
                  • 07-10
                  • 18-21
                  • 13-14
                  • 18-22
                  • 04-07
                  • Aldrig innan 18:00 på sommaren
                  • Skymningen, men bara om det vart en solig dag
                  • vill man ha borrar över kilot, fiska mitt på dagen
                  • Kvällsfiske funkar bättre än morgonfiske, speciellt om man fiskar mer på kvällar
                  • Går man upp 05:00 är det uselt abborrfiske
                  • 16-20 som gäller under högsommaren
                  • Bästa fisket kräver lite vind. Får inte vara spegelblankt dagtid
                  • Dagtid vid rätt förhållande kan leverera lika bra.
                  • En timme före soluppgången till två timmar efter soluppgången på morgonen samt två timmar före solnedgången till en timme efter solnedgången
                  • Det finns ingen bästa tid för abborre.
                  • I Lagan nappar det bra hela dagen.
                  • 18:45 -19:45 är det segt
                  • 12:00-23:00 nappar det inte
                  • 05:00-09:00 nappar det
                  • 07:00-11:00, trögt fiske inte ens gäddor nappar
                  • Bästa tiden är från strax innan soluppgången och någon timme framåt, iaf på sommaren och sista isen på våren.
                  • 04.30-05.00 om jag vill ha de lite större. men bara om det är varmt ute.
                  • 17-18 till typ 21-22, beroende på ljuset.
                  • Utanför vassruggar på typ 2m djup kan funka mitt på dagen
                  • Det nappar 3.30 och 9.00. Kvällspassen 17-24 ger sällan abborre
                  • Mälaren är bättre i gryningen än skymningen
                  • Sommaren bäst fiske på morgonen och kvällen och nån enstaka huggperiod runt mellan 12-14 tiden, där emellan så är det rätt så segt


                    ​​​​​​​Gött då har vi löst det..
                  Ha ha klockren sammanfattning, nu vet jag exakt hur jag ska lägga upp mitt fiske!

                  Kommentera


                  • #39
                    Vi körde faktiskt årets premiärtur igår pga charterresor, övertid mm.

                    Vattentemperaturen var 16.7-17 grader och abborrarna envisades med att stå mellan 6.5-7.3m djup. (Förra året så stod de hela tiden runt 5meter på dagen och betydligt mera fart) Självklart hittar man enstaka på grundare vatten också.

                    Vi tog typ 5st mellan 2-5hg och runt klockan 21 så började småfisk sprätta i vattenytan vid en vassrugg med 6meters brant utanför. Det gav ett par till på 5hg på 1-2m djup och tappade ett par. Huggperioden så att säga varade endast en kvart.

                    Något som stört mig i flera år är en lång brant upp emot ett grund. Lodet avslöjar massor med fisk (tydliga stora bananer). Finns två sådana platser. Trolling ger noll, jigg ger noll.

                    Nötte ett par timmar och hade ett fjuttnafs.

                    Har nött många timmar och formligen dunkat jiggen i skallen på dom.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
                      Vi körde faktiskt årets premiärtur igår pga charterresor, övertid mm.

                      Vattentemperaturen var 16.7-17 grader och abborrarna envisades med att stå mellan 6.5-7.3m djup. (Förra året så stod de hela tiden runt 5meter på dagen och betydligt mera fart) Självklart hittar man enstaka på grundare vatten också.

                      Vi tog typ 5st mellan 2-5hg och runt klockan 21 så började småfisk sprätta i vattenytan vid en vassrugg med 6meters brant utanför. Det gav ett par till på 5hg på 1-2m djup och tappade ett par. Huggperioden så att säga varade endast en kvart.

                      Något som stört mig i flera år är en lång brant upp emot ett grund. Lodet avslöjar massor med fisk (tydliga stora bananer). Finns två sådana platser. Trolling ger noll, jigg ger noll.

                      Nötte ett par timmar och hade ett fjuttnafs.

                      Har nött många timmar och formligen dunkat jiggen i skallen på dom.
                      Prova crankbaits och se ljuset

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 383 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X