Fisketeknik/taktik - gädda i älv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketeknik/taktik - gädda i älv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fisketeknik/taktik - gädda i älv

    Hej!

    Jag fiskar oftast efter gädda i en större älv. Fisket bedrivs från båt. Att fiska i rinnande vatten har sina egna utmaning och fördelar. Ofta kan man läsa sig till strukturer och bakvatten som borde hålla fisk men svårigheter kan många gånger vara att presentera dragen effektivt.

    i går kväll driftade jag över en kant och fångade aktiv gädda över ca 3-4 meters djup. Fisken tog på flytande vobbler och spinnerbaits. Fisken var i går villig att stiga. Men ibland trycker den på botten och strömmen är stark. Då är det svårt med presentationen.

    vilka är era bästa tips för att komma ner med dragen i strömmande vatten.? Betestypen, taktik osv?

    har ni framgång med djupdykande flytande vobbler? Vilka osv?

    fyll på med frågor tips och funderingar för vi är säkert fler som fiskar i strömmande vatten.

  • #2
    Tunna linor, tunga skallar och downsizeade beten!

    Kommentera


    • #3
      Tunna linor gör helt klart skillnad. Men det gäller att balansera mot allt bråte man stöter på.

      När du säger downsizeade beten har du exempel? Tänker du på jigg eller överlag?

      Jag kan uppleva att jag föredrar beten som biter sig fast i strömmen som vobblers medan jiggar kan vara svårare att hålla kontakt med. Jag experimenterar just nu med mer djupgående vobbler, både större och mindre.

      Kommentera


      • #4
        Vertikalfiska valfri jigg med 100+ grams skalle.

        Kommentera


        • #5
          13" grandma och 10" believers (både ledade och solida) har gett mig bra med grov gädda i norrländska älvar!
          då har jag oftast rott drag eller paddlat drag i kajak...

          tycker det brukar vara sjukt effektivt att ro/paddla/puttra(om du har motor) i sicksack uppströms i så långsamt tempo att man knappt rör sig uppåt men vobblern går ju finfint och gräver sig som du säger ned bra gött i älvens ström. På så vis kan man effektivt fiska av de ytor man tror på men inte redan vet från erfarenhet är bra, eller som du säger när fisken e trög å ligger å trycker på botten på ställen så ger man dem gott om tid för att bli intresserad av en hårt slående men långsamt gående vobbler!

          älskar älvfisket efter gädda i norr och saknar det en aning just nu, men, det reder sig väl med lite fler fiskeställen här neröver!

          mvh/peter
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
            13" grandma och 10" believers (både ledade och solida) har gett mig bra med grov gädda i norrländska älvar!
            då har jag oftast rott drag eller paddlat drag i kajak...

            tycker det brukar vara sjukt effektivt att ro/paddla/puttra(om du har motor) i sicksack uppströms i så långsamt tempo att man knappt rör sig uppåt men vobblern går ju finfint och gräver sig som du säger ned bra gött i älvens ström. På så vis kan man effektivt fiska av de ytor man tror på men inte redan vet från erfarenhet är bra, eller som du säger när fisken e trög å ligger å trycker på botten på ställen så ger man dem gott om tid för att bli intresserad av en hårt slående men långsamt gående vobbler!

            älskar älvfisket efter gädda i norr och saknar det en aning just nu, men, det reder sig väl med lite fler fiskeställen här neröver!

            mvh/peter
            Bra tips med att verkligen utnyttja långsam trolling! Det ska jag använda mer. Jag brukar främst spinnfiskar men söker ofta fisk med trolling eller växlar mellan trolling och brittiske. Trolling uppströms och driftfiske med strömmen.

            Ro drag, speciellt med skeddrag, brukar funka rätt fint. Då brukar jag söka fisken med lodet och låta skeden sjunka ner över intressanta platser. Men jag skulle behöva fixa en spöhållare till båten för det. Det blir enklare så. Någon som har tips på det?

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            17 svar
            3 138 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg harlequine  
            Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
            40 svar
            3 209 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 668 svar
            361 388 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HA-Lures  
            Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
            50 svar
            12 023 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TiSo
            av TiSo
             
            Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
            680 svar
            57 383 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg DuffelDad  
            Arbetar...
            X