Bästa grodan i er mening? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa grodan i er mening?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bästa grodan i er mening?

    Vet inte hur det skedde men förlorade min favvogroda sist fisketur som var extremt mjuk i kroppen och hade den överlägset bästa krokningsförmågan bland de jag har i lådan , märket okänt för mig tyvärr. Nästa tur sätter jag nog på en stålvajer som skär igenom växterna istället för flourcarbontafs.

    Så Booyah grodorna är alldeles för hårda och jag har tappat mängder med fisk på dessa. Nu är jag ute och spanar efter grodor som är hollow body och som faller samman vid hugg så krokningen kan bli lite vettig. (weedless förstås)

    Är det någon som sitter på kunskap om mjukare grodor eller som för er har den bästa krokningsförmågan?




  • #2
    Spro har en groda som e ganska mjuk o river2sea har/hade oxå en. Fiskar du gädda så kan kicker frog vara ett alternativ. Fast den e ganska tung men går att rigga på många olika sätt.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      https://www.el-ge.se/dahlberg-diver-frog-28gr

      Den är min personliga favorit. Den är dock inte hollowbody som du ville ha, men krokar väldigt bra.

      Kommentera


      • #4
        Finns ju en floating frog som e 9cm som man riggar med ofsetkrok
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Intressant . Tack för några nya beten. Ska faktiskt testa Sebile Privot Frog först av alla märken. Jag vill ha 100% weedless och fiskar bara groda när vegetationen kräver det. Annars tycker jag tradionella poppers funkar. Men ska kika in mer ingående på era tips. Ibland känns det som att jag vill ha kakan och behålla den när det kommer till weedlesssystem men krokningarna blir fler och fler.

          Jag blev varnad av två grejer i livet : Laxfiske och Heroin men att ligga i flytringen i mindre sjöar som ingen jävel fiskar i och se mrs pike ta ytbete är ju enormt beroendeframkallande och det verkar som om vissa vattensystem funkar bättre än andra.

          Släng gärna fram mer ytbeten och jag respekterar att det som funkar bäst kanske man behåller för sig själv.







          Kommentera


          • #6
            Sebile pivot frog testade jag förra sommaren och blev inte positivt överraskad. Tyckte man missade mkt mer fisk med den konstruktionen.
            Min favoritgroda är Spro Dean Rojas Bronzeye. En svart, en med vit mage och en med chartreuese så är man hemma.

            Kommentera


            • #7
              https://www.dogger.se/daiwa-d-popper-frog-6-5-cm

              gör jobbet

              Kommentera


              • #8
                Savage gear walk frog 7 cm är den mjukaste av de jag testat. Det vill säga att när gäddan anfaller betet så faller grodan samman och gör det möjligt att kroka fisken. Jag har utgått från mjukheten på grodan men det är bara en aspekt av det hela, Ju högre grodan är desto bättre vinkel får du i krokningen,. Det går att modifiera krokarna lite genom att böja ut dem. Även fast walk frog var mjuk så var det dålig kvalite på grodan och började ta in vatten väldigt snabbt. Men trots det så medföljer en stinger som går att sätta på andra grodor. Även den stingern böjer man ut lite så gapet blir större. Så nu har jag en savage gear stinger på en SPRO Bronzeye och det är den bästa combon.. Även fast SPRO Bronzeye är lite dyrare är det den bästa grodan på alla sätt. d-popper frog har jag inte fälttestat men tror väldigt lite på faktiskt.

                Kikat in Westins vinnarbete men är för stort för min finesseutrustning.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har fiskat en hel del med Biltemas variant (https://www.biltema.se/fritid/fiske/...-st-2000040114) - dessa kan jag dock ej rekommendera, har haft massvis med hugg på dem, men aldrig lyckats landa en enda fisk, de krokas helt enkelt inte tillräckligt bra.
                  Misstänker att en faktor är att Biltema-grodorna har rätt grova krokar, mycket tjockare än någon vanlig singel eller trekrok jag sett, vilket gör att det är svårt att driva in dem bra.
                  Dessutom har de en tendens att fyllas med vatten och bli undervattensgrodor efter några kast...
                  Är det någon av de grodor som rekommenderats här i tråden som ni vet har lite tunnare krokar? Fisket med ytbete är riktigt spännande och actionfyllt, men det hade ju varit kul att få upp en fisk då och då också...

                  Kommentera


                  • #10
                    När fiskade med grodor i Västersjön , Skåne , använde jag Scum Frog , som jag drog över och genom näckrosor !

                    https://www.cabelas.com/catalog/brow...t&CQ_ztype=GNP

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 384 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X