hjälp en amatör.:) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp en amatör.:)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • hjälp en amatör.:)

    Hej!

    Jag har nu på senare tid blivit intresserad av att fiska, men jag har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.

    För att inte linan ska tvinna sig så använder jag ett "anti kink" precis innan spinnaren, men jag undra om det finns risk att den skrämmer öringen?

    Jag fiska med ul spö/rulle och kasta mest med superlätta spinnare, men jag skulle vilja kunna dra iväg dragen en bit till... Såg att det fanns ett beteslås som har en inbyggd vikt som gör att man kan få iväg spinnaren längre, "darts strong weighted snap" Vad tro ni, funkar det å använda det där eller skrämmer man iväg Öring, röding, bäckröding?

    Tack på förhand

  • #2
    Ursprungligen postat av skatbo Visa inlägg
    Hej!

    Jag har nu på senare tid blivit intresserad av att fiska, men jag har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.

    För att inte linan ska tvinna sig så använder jag ett "anti kink" precis innan spinnaren, men jag undra om det finns risk att den skrämmer öringen?

    Jag fiska med ul spö/rulle och kasta mest med superlätta spinnare, men jag skulle vilja kunna dra iväg dragen en bit till... Såg att det fanns ett beteslås som har en inbyggd vikt som gör att man kan få iväg spinnaren längre, "darts strong weighted snap" Vad tro ni, funkar det å använda det där eller skrämmer man iväg Öring, röding, bäckröding?

    Tack på förhand
    Mörrumsspinnaren har ett blyhuvud som fungerar som antikink. Antingen kan du tillverka egna antikinksänken med bly och rostfri ståltråd som hos Mörrumsspinnaren eller så kan du köpa Voblex samt Mörrumsspinnaren i olika storlekar....

    Olle Törnblom tror jag konstruerade Mörrumsspinnaren ....https://sportfiskeboden.com/products...nare-18-g-28-g

    Gamla Voblex spinnare, som väger betydligt mindre än Mörrumsspinnaren, hittar du nog bara på Tradera numera..https://www.tradera.com/item/340363/...oblex-spinnare ..

    Old Firehand
    Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-06, 14:19.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

      Mörrumsspinnaren har ett blyhuvud som fungerar som antikink. Antingen kan du tillverka egna antikinksänken med bly och rostfri ståltråd som hos Mörrumsspinnaren eller så kan du köpa Voblex samt Mörrumsspinnaren i olika storlekar....

      Olle Törnblom tror jag konstruerade Mörrumsspinnaren ....https://sportfiskeboden.com/products...nare-18-g-28-g

      Old Firehand
      Leif Engström
      Länka gärna en mörrum för UL fiske =)

      Kommentera


      • #4
        Bocka till pinnen du fäster linan i så tvinnar den linan mindre.

        Kommentera


        • #5
          Darts s w snap funkar säkert till lätta beten om du inte har tyngre beten, tänk dock på att de kan sjunka fortare än en lite större, tyngre spinnare med mer skedyta utan Darts snap.

          Har jag aldrig varit en dedikerad fiskare av spinnare och har därför aldrig känt behov av anti-kink under 40 år men har du problem med lintvinning så varför inte... eller pröva bra/dubbla kullagerlekanden.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

            Länka gärna en mörrum för UL fiske =)
            Jag hittar ingen lättare Mörumsspinnare än 18 gram. Man kan fila lite försiktigt på sidorna hos 18 grams Mörrumsspinnarens blyhuvud, men då är det risk att "antikinkfunktionen" reduceras eller försvinner....

            Det finns ju även antikink att köpa som kan kopplas i serie framför lättare spinnare .. https://www.dogger.se/darts-antikink...CABEgKdbfD_BwE ...

            Old Firehand
            Leif Engströlm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-06, 06:09.

            Kommentera


            • #7
              Bra, oskadade spinnare tvinnar inte linan. Mepps, Wipp, och några till tvinnar inte linan märkbart om man har ett bra lekande.

              Har linan blivit tvinnad kan man ju ta bort bete och tafs, och sedan släpa den efter båten ett par minuter, så att den rättar till sig. Fiskar man på land, kan man dra ut en kastlängd från spolen och sedan gå ett stycke så att linan släpar i gräset och rätar ut sig. Tvinnad lina är oerhört störande!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Darts s w snap funkar säkert till lätta beten om du inte har tyngre beten, tänk dock på att de kan sjunka fortare än en lite större, tyngre spinnare med mer skedyta utan Darts snap.

                Har jag aldrig varit en dedikerad fiskare av spinnare och har därför aldrig känt behov av anti-kink under 40 år men har du problem med lintvinning så varför inte... eller pröva bra/dubbla kullagerlekanden.
                Jag använder ju en såndär plastbit "anti-kink" innan spinnaren, och det verka fylla sin funktion, men har bara varit ute en sväng. Men jag fick ingen fisk så började fundera på om den där anti-kink kan ställa till så att öring, bäckröding blir skrämd? Och sen om jag köper det där beteslåset med vikt så kanske man skrämmer fisken ännu mer?

                Vad räknas med bra/dubbla kullagerlekande? Om du orka kan du gärna få skicka en länk. Tack för svar!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  Jag hittar ingen lättare Mörumsspinnare än 18 gram. Man kan fila lite försiktigt på sidorna hos 18 grams Mörrumsspinnarens blyhuvud, men då är det risk att "antikinkfunktionen" reduceras eller försvinner....

                  Det finns ju även antikink att köpa som kan kopplas i serie framför lättare spinnare .. https://www.dogger.se/darts-antikink...CABEgKdbfD_BwE ...

                  Old Firehand
                  Leif Engströlm
                  Mitt spö klara inte av så tunga spinnare, har bara en kastvikt upp till 10gram. Jag skrev i mitt första inlägg att jag använder mig av en såndär plastbit "anti-kink" precis innan spinnaren.. Men tro du att det finns risk att man skrämmer iväg öring, bäckröding osv med den där?

                  Sen för å få iväg mina lätta spinnare så tänkte jag testa ett beteslås som har inbyggd vikt. Så min tanke är att koppla ihop "anti-kink" plastbiten med "Darts Weighted Strong Snap 4.0g" Kommer det skrämma iväg fisken? Tack för att du svara.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inlägg
                    Bra, oskadade spinnare tvinnar inte linan. Mepps, Wipp, och några till tvinnar inte linan märkbart om man har ett bra lekande.

                    Har linan blivit tvinnad kan man ju ta bort bete och tafs, och sedan släpa den efter båten ett par minuter, så att den rättar till sig. Fiskar man på land, kan man dra ut en kastlängd från spolen och sedan gå ett stycke så att linan släpar i gräset och rätar ut sig. Tvinnad lina är oerhört störande!
                    Okej, men skulle du kunna skicka länk till ett bra lekande?

                    Om linan lyckas bli tvinnad framöver så ska jag testa det där. När jag står på land och dragit ut linan och ska börja veva in, är det något jag ska tänka på då? Eller är det bara å sträcka ut linan lite å börja veva in så kommer linan räta ut sig?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 383 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X