Skeddrag till ädelfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skeddrag till ädelfisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Det handlar ju också om vilket fiske man är road av, mete och trolling är väldigt effektiva metoder som jag väljer bort för att jag helt enkelt inte tycker de är lika roliga som spinnfiske och inom spinnfisket tycker jag beten som måste vevas hem statiskt är mindre roliga att använda. Vill man krångla till det ordentligt för sig är det väl flugfiske man bör satsa på
    -----------------------------------------------------

    Hej Holden;

    Många olika fiskemetoder har jag praktiserat genom åren...

    Mete höll jag på med som barn på 1940-talet från Nockebybron...

    Spinnfiske efter olika fiskarter som Abborre, Gädda, Gös, Havsöring, Lax, Röding och Öring är spännande och metoden har jag alltid gillat så länge jag kan minnas....

    Trolling är en fantastisk fiskemetod eftersom via trolling lär man sig otroligt mycket om sjöarnas topografi och vegetation samt var och när man hittar och lockar olika fiskarter att hugga på både skeddrag och wobbler...

    Flugfiskat efter Lax och Öring har jag gjort förr i norska älvar som Altaelva, Gaula, Myrlandselva, Namsen och Repparfjordelva....

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Sndn Visa inlägg

      Först och främst vill jag påpeka att jag inte vill påstå att jag är nån expert utan verkligen bara vill lära mig mer.

      Jag är betydligt mer pragmatisk i mitt fiske än att jag jagar den där rätta känslan (som naturligtvis också har betydelse) i varje steg.

      Att spinnare skulle tvinna linan har jag aldirg varit med om. Men då fiskar jag alltid med beteslås med lekande. Har aldrig upplevt att fisken har brytt sig. Vet att många upplever att känsla blir bättre och att gången på betet blir bättre men jag tycker fördelarna med betetslås är värt det.

      Jag upplever att folk som identifierar sig som fiskare undviker spinnare för det klassas som ett nybörjarbete. Kanske främst då det inte krävs nån kunskap för att fiska det, bara kasta och veva. Så må också vara fallet, jag tycker själv att fiska andra betestyper som kräver mer av mig. Men min erfarenhet är att till ädelfisk och abborre är spinnaren svårslagen.
      Spinnare upplever jag själv som överlägset också. En wobbler kan dock gallra storleken bättre.
      Mepz är ju min favo i alla lägen. Men i en P&T sjö så blir det en dynamit för jag kommer dubbelt så långt. Tror dock att mepz skulle ge mer hugg om den flög lika långt.

      Men skulle jag åka till fjällen så är ju en myran spinnare att föredra.

      Spinnare vara nybörjarbete? Ge dom en örfil och kalla dom för snobb!

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg
        Favoritskeddrag till framförallt ädelfisk (vild/inplanterad) och varför? Färger?

        Har själv ingen gigantiskt erfarenhet av skeddrag för dessa arter. Har några Toby jag faktiskt aldrig fått något på. Jo nu minns jag, för många herrans år sedan att jag fick ett par hugg av lax i Vättern på Toby.
        Toby i grönglittrig färg funkar alltid.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

          En orsak är kastlängd. Vi vet ju alla att det är grönare på andra sidan eller hur.
          Blue Fox Esox, Toby, Atom, Utö, Viking Herring, Westin Gret Heron osv finns så mycket bra skeddrag med bra kastegenskaper.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Sndn Visa inlägg

            Visst ger skeddrag långa kast. Är mest intresserad av hur ni resonerar kring era val.

            Jag brukar välja skeddrag främst i strömmande vatten då jag vill kunna komma ner lite djupare. Spinnare och wobblers behöver oftast viktas ned för att ta sig ner annars. Är väll de två fördelarna jag ser med skeddrag vid ädelfiske.

            Sen vet jag inte om jag nånsin upplevt spinnare eller moderna plastwobblers som ömtåliga...

            Men att ett skeddrag skulle vara bättre än en wobbler när man vill variera betets gång? Jag delar inte riktigt din upplevelse där...
            Älskar alla typ av skeddrag det är galet effektivt. Ex långsam inspinning med en del vevstopp under våren och under sommaren gärna snabb invevning i det varmare vattnet som triggar fisken.

            Kommentera


            • #26
              Fick en 2 kgs regnbåge med 11g Berkley Powerblade. Kan vara ett alternativ.

              Kommentera


              • #27
                https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ariant=1546321

                Många fina färger klockrent för ädelfiske. Green Back Minnow en ny favorit.
                Senast ändrad av Henke E; 2022-04-03, 14:03.

                Kommentera


                • #28
                  Överlag så regerar Toby ohotat som det mest använda skeddraget för mig, har fått allt på det och har alltid ett eller ett par med mig vad jag än fiskar.
                  Silver och koppar när jag fiskar lax/havsöring i älv. trout efter harr och stationär öring och blå flash efter havsöring på kusten

                  Listan på bra skeddrag kan göras milslång men Toby är lika mkt stapelvara i mitt fiske som lök i matlagning!

                  Kommentera


                  • #29
                    https://fishline.se/abu-garcia-solv-...g-green-tobis/

                    Älskar allt inom skeddrag såväl breda som långsmala här är en ny favorit från Abu Garcia som har en fin vaggande gång i vattnet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X