Gäddprofessorn Leif Engström ger sina bästa tips i FJ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddprofessorn Leif Engström ger sina bästa tips i FJ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddprofessorn Leif Engström ger sina bästa tips i FJ

    Del 1 av 4
    https://www.fiskejournalen.se/gaddpr...addtips-del-1/
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

  • #2
    Matnyttigt för alla som vill höja sitt göra en rejäl gäddsatsning år 2020!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
      Matnyttigt för alla som vill höja sitt göra en rejäl gäddsatsning år 2020!
      Jag följde med i pressen noga under 70- & 80-talet medan jag bodde söder ut för att försöka lära mig något matnyttigt av honom så att jag fick spränga 10 kg-strecket någon gång, men så blev det aldrig. Drygt 9,8 kg är min största gädda och då provade jag många sjöar öster om Huskvarna åt det hållet som jag hade stuga uppåt Aneby. Det var både trolling med stora wobblers och mete med levande mört på djupa vatten intill djupkanter, m. m.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Känner igen det där isjonsson.
        Men är ju så att alla vatten har inte potential till riktigt stor gädda.
        Men lite av sporten är ju att själv lyckas hitta ett storgäddvatten än att bara åka till ett erkännt bra vatten.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
          Känner igen det där isjonsson.
          Men är ju så att alla vatten har inte potential till riktigt stor gädda.
          Men lite av sporten är ju att själv lyckas hitta ett storgäddvatten än att bara åka till ett erkännt bra vatten.
          Man har lagt många tim på denna jakt efter stora gäddor.
          Nej verkligen inte, men däremot så hade jag framgång i fisket efter stora gösar och det blev en på 11,26 kg -81 samt 16 till över 7 kg.
          Ja visst är det det! Vi har ett fint gäddvatten mellan Huskvarna-Gränna i Bunnsjöarna. Norr, mellan och söder Bunn. Dom ligger öster om E4:an om du tittar på karta.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Min fiskekompis och jag slukade "Gäddfiskarens specialknep" när den kom, det var som att en helt ny värld öppnade sig med helt nya, spännande influenser.

            Vi tyckte att Leif E. hade ett helt annat förhållningssätt till gäddfisket än de skribenter vi var vana vid som t ex Olle Törnblom, Curt Lindhe eller Nils Färnström (den senare var väl iofs i huvudsak flugfiskare). De var absolut också duktiga fiskare, men när det gällde spinnfiske efter gädda, gös och abborre kändes det som att de kom från en fiskekultur mer sprungen ur husbehovsfiske.

            För min och kompisens del var det den boken som startade vårt specimenfisket efter gädda. Det var framför allt tre saker som vi tog till oss och som kraftigt ökade antalet gäddor över 5 kg (och samtidigt minskade antalet gäddor totalt).

            Det ena var att börja fiska med vad vi då ansåg vara groteskt stora wobblers som Cisco Kid och Westins Jätte, innan dess ansåg vi att 26 g Hi-Lo var ett stort bete. Det andra var att med hjälp av sjökort börja leta upp grundområden mitt ute på skärgårdsfjärdarna. Det tredje var att vi efter något år skaffade ett enkelt ekolod så att vi kunde leta upp djupgrynnor och branter och markera dem med markörer.

            Jag kan förstås inte påstå att vi kom ens i närheten av de fångster Leif E. ståtar med, men ett hyggligt antal 10 plussare har det blivit under årens lopp och också en 15-plussare...

            Så om du läser detta Leif så vill jag passa på att rikta ett stort tack till dig!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
              Min fiskekompis och jag slukade "Gäddfiskarens specialknep" när den kom, det var som att en helt ny värld öppnade sig med helt nya, spännande influenser.

              Vi tyckte att Leif E. hade ett helt annat förhållningssätt till gäddfisket än de skribenter vi var vana vid som t ex Olle Törnblom, Curt Lindhe eller Nils Färnström (den senare var väl iofs i huvudsak flugfiskare). De var absolut också duktiga fiskare, men när det gällde spinnfiske efter gädda, gös och abborre kändes det som att de kom från en fiskekultur mer sprungen ur husbehovsfiske.

              För min och kompisens del var det den boken som startade vårt specimenfisket efter gädda. Det var framför allt tre saker som vi tog till oss och som kraftigt ökade antalet gäddor över 5 kg (och samtidigt minskade antalet gäddor totalt).

              Det ena var att börja fiska med vad vi då ansåg vara groteskt stora wobblers som Cisco Kid och Westins Jätte, innan dess ansåg vi att 26 g Hi-Lo var ett stort bete. Det andra var att med hjälp av sjökort börja leta upp grundområden mitt ute på skärgårdsfjärdarna. Det tredje var att vi efter något år skaffade ett enkelt ekolod så att vi kunde leta upp djupgrynnor och branter och markera dem med markörer.

              Jag kan förstås inte påstå att vi kom ens i närheten av de fångster Leif E. ståtar med, men ett hyggligt antal 10 plussare har det blivit under årens lopp och också en 15-plussare...

              Så om du läser detta Leif så vill jag passa på att rikta ett stort tack till dig!
              ...och här har vi två som har lyckats!

              Grattis!
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #8
                Del 2.
                https://www.fiskejournalen.se/gaddpr...addtips-del-2/
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
                  34 tips som borde tryckas även i skrift pappersformat (tidningen fiskejournalen)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg

                    34 tips som borde tryckas även i skrift pappersformat (tidningen fiskejournalen)
                    Borde nästan ges ut i bokformat så att det finns dokumenterat för all framtid.
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 195 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 441 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 279 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X