Taktik nytt vatten - abborre och gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Taktik nytt vatten - abborre och gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Taktik nytt vatten - abborre och gädda

    Vad har du för taktik för när du prövar ett nytt vatten?

    Jag har sett ut några spännande vatten som borde kunna fiskas hyffsat från land (gummibåt finns om mer tid skulle ges). Så i år är planen att prova i iallafall något av dem med fokus på fiske från land för att hålla det enkelt.

    Jag tror det kan finnas potential för både abborre och gädda men hur ska jag börja min satsning? Fokus på en art i taget riktat eller bör jag fiska med utrustning och drag som kan locka båda arterna för att få en första uppfattning?

    Så hur gör ni? Tips och tankar är välkomna!

  • #2
    Finns en bra video på Youtube som tar upp just detta ämne. Mikko Seppänen vill jag minnas upphovsmannen heter.

    Kommentera


    • #3
      Här är länken till Mikkos film om hur han bryter ner ett vatten.

      https://youtu.be/zzPkbX6BQaM

      Kommentera


      • #4
        Tackar! Då ska jag kika på den så snart jag har möjlighet.

        Men för att återgå till ämnet, hur gör ni?

        Kommentera


        • #5
          Ungefär som Mikko ;-)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
            Vad har du för taktik för när du prövar ett nytt vatten?
            Har hela mitt liv flängt runt och upptäckt nya sjöar i det relativa närområdet.

            En avgörande punkt för mig är om jag har tillgång till att komma ut på sjön med hjälp av båt, kajak eller liknande.
            Senaste åren har det varit fiske från land främst och då du verkar vara inne mest på det koncentrerar jag mig på landfisket.

            Jag tycker att möjligheten till båt (och tid) innebär att det ibland relativt fruktlösa rekfisket kortas.
            Från land är man betydligt mer begränsad gällande upptäckt av typiska ståndplatser som kanter, grund, friliggande vass och liknande. Du har din kastlängd att söka med vilket gör utrustningen viktig, kastlängden kan vara A och O vilken den sällan är i båt.

            Personligen tillgodogör jag mig grundläggande information om sjön som vattenfärg och siktdjup. Då det är små, isolerade sjöar jag fiskar i är det inte alltid enkelt att få reda på information om fiskarter och mängd, annars är det naturligtvis bra att veta.
            I nästa steg söker jag information om djup samt struktur, om djupkarta finns är det utmärkt, annars går det ibland få en del information från lokalbefolkning.

            Nu har jag förhoppningsvis en någorlunda grund att stå på och det är dags för besök.
            Om sjön är helt okänd tar jag gärna med hunden och går ett par rejäla promenader längs strandlinjen på spaning efter fiskeplatser. Jag tycker det kan vara avstressande att INTE ha med sig fiskeutrustning till en början, för mig är det lättare att analysera utan ett konstant sug att dra några kast.

            Förhoppningsvis hittas olika platser längs stranden i skilda väderstreck samt med olika djup och/eller andra förutsättningar.

            Gällande betesval och färger går jag på 30 års erfarenhet men är inte rädd att prova något oväntat.
            Har sällan med mig fler beten än jag kan bära i fickorna (vid abborrfiske) eller i en mindre ryggsäck (vid gäddfiske).

            Dags att fiska!
            Till rekfiske från land avsätter jag gärna medellånga pass några dagar med olika förutsättningar. Fiskar av platserna jag tidigare valt ut med främst förvalda beten.
            Senaste sjön jag bekantade mig med krävde 5-6 pass på olika platser innan en viss förståelse infann sig. Efter det har fisket varit relativt bra för landfiske i näringsfattig och liten skogssjö med några gäddor samt några abborrar per pass. Några bom har det trots allt blivit också...
            Har nog fiskat drygt 20 pass med abborre på 43cm och gädda på cirka 5.5 kilo i topp.

            Kan säga att de småländska skogssjöarna jag besöker är VÄLDIGT begränsade gällande åtkomst från land. Det är berg, buskar, snår, långgrunt och pälsklädda grisar överallt.
            Man tar det man får vad fiskeplatser anbelangar. För mig är det charmigt att klättra runt i skogen i jakt på bra plats då fisket är mycket mer än fisk för mig men det är klart att en lättillgänglig sjö kan innebära en enorm effektivisering, inte bara i fisk per vandrad kilometer utan även i kast per fisk.


            Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
            Fokus på en art i taget riktat eller bör jag fiska med utrustning och drag som kan locka båda arterna för att få en första uppfattning?
            Till en början brukar jag använda typiska "sökbeten" samt favoritbeten jag har som fångar mycket, men inte nödvändigtvis stor, fisk.
            Små vibrationsbeten, gärna av metall för maximal kastlängd.
            Skeddrag.
            Spinnare.
            Medelsmå jiggar.
            Fiskar alltså till en början efter all rovfisk. Har jag tillgång till båt blir jag däremot helt och hållet artspecifik. Då är det antingen abborre eller gädda som gäller.


            Ungefär så gör jag, baserat på erfarenhet. Kanske många fel enligt "proffsen" men det är en metodik jag trivs med.
            Trots att jag inte är en särskilt begåvad fiskare brukar jag ändå ha relativt god fiskelycka i nya vatten.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
              Finns en bra video på Youtube som tar upp just detta ämne. Mikko Seppänen vill jag minnas upphovsmannen heter.
              Jag han se halva filmen igår. Väldigt intressant, den har startat tankeprocessen. Bra tips!

              Kommentera


              • #8
                JontaK att ta hunden på en sväng runt sjön utan utrustning är nog inte dumt. Ett smart upplägg för att faktiskt reka. Det är ju lätt att man annars fiskar fast sig. Då får nog både schnauzer och familj följa med på en skogpromenad med korvgrillning och rekande i vår!

                Jag tror nog sökbeten är rätt upplägg. Beten med lagom chans för både abborre och gädda. I alla fall från land. Då är det också trevligare med liten mängd drag i mindre storlek. Blir också ett mer avslappnat fiske innan man får lite kläm på vattnet .

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                  Vad har du för taktik för när du prövar ett nytt vatten?

                  Jag har sett ut några spännande vatten som borde kunna fiskas hyffsat från land (gummibåt finns om mer tid skulle ges). Så i år är planen att prova i iallafall något av dem med fokus på fiske från land för att hålla det enkelt.

                  Jag tror det kan finnas potential för både abborre och gädda men hur ska jag börja min satsning? Fokus på en art i taget riktat eller bör jag fiska med utrustning och drag som kan locka båda arterna för att få en första uppfattning?

                  Så hur gör ni? Tips och tankar är välkomna!

                  Hej Robertn;n;

                  Abborre har de flesta av oss fiskat sedan koltåldern. Många av mina största fångade Abborrar ligger strax under 2 kilo i vikt, men ingen större än så har jag fångat...

                  Några godkända Gäddor har jag också fångat sedan jag var ute med min morfar Erik Olov Lindgren som rodde drag på Selångerssjön...

                  Om du läser och följer mina 34 Gäddfisketips nedan är chanserna stora att du kommer att fånga skapliga Gäddor i framtiden...

                  Fyra Rätt och du är på god väg: Rätt bete, Rätt plats, Rätt teknik, Rätt tid,....

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg


                    Hej Robertn;n;

                    Abborre har de flesta av oss fiskat sedan koltåldern. Många av mina största fångade Abborrar ligger strax under 2 kilo i vikt, men ingen större än så har jag fångat...

                    Några godkända Gäddor har jag också fångat sedan jag var ute med min morfar Erik Olov Lindgren som rodde drag på Selångerssjön...

                    Om du läser och följer mina 34 Gäddfisketips nedan är chanserna stora att du kommer att fånga skapliga Gäddor i framtiden...

                    Fyra Rätt och du är på god väg: Rätt bete, Rätt plats, Rätt teknik, Rätt tid,....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Jag har läst dina gäddfisketips många gånger! För varje gång förstår jag mer och lär mig mer.

                    De är mycket uppskattade!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X