Hjälp mig hitta gäddan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig hitta gäddan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp mig hitta gäddan

    Nybliven fiskare som skulle behöva lite tips och trix för att hitta gäddan i "min" sjö. Jag finns i södra Småland, har tillgång till båt och enklare ekolod. Djupkartan har jag inhandlat. Jag kunde såklart lägga ut den här för allmän beskådan men då det är en fiskevårdsföreningsom tagit fram den och säljer den så väljer jag att inte göra det. Tänker mig istället att någon vänlig själ skickar mig ett pm så tar vi det därifrån. Tipsen om att fiska djupkanter, där vinden legat på osv har jag nog ganska bra koll på.
    Tänker mig mer att vi utgår från kartan och bottenstrukturen. Bor vi inte allt långt ifrån varandra så kan vi kanske ta någon tur på sjön ihop och testa om dina tips var något att ha.
    Mvh johan

  • #2
    Går det ut någon å i sjön? Är det klart vatten i sjön? Hur djup är den som djupast och vad är ungefärligt medeldjup?

    Kommentera


    • #3
      Vattenkvaliten är mycket bra, klart vatten, näringsfattig, stenig botten. Maxdjup 11m, medeldjup 3.5m. Ingen å går ut i sjön bara större bäckar.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Johnsa Visa inlägg
        Nybliven fiskare som skulle behöva lite tips och trix för att hitta gäddan i "min" sjö. Jag finns i södra Småland, har tillgång till båt och enklare ekolod. Djupkartan har jag inhandlat. Jag kunde såklart lägga ut den här för allmän beskådan men då det är en fiskevårdsföreningsom tagit fram den och säljer den så väljer jag att inte göra det. Tänker mig istället att någon vänlig själ skickar mig ett pm så tar vi det därifrån. Tipsen om att fiska djupkanter, där vinden legat på osv har jag nog ganska bra koll på.
        Tänker mig mer att vi utgår från kartan och bottenstrukturen. Bor vi inte allt långt ifrån varandra så kan vi kanske ta någon tur på sjön ihop och testa om dina tips var något att ha.
        Mvh johan
        Hej Johan;

        Du har ekolod, djupkarta och tillgång till båt och troligtvis den energi och tid som krävs för att hitta både små och stora Gäddor i den sjö du fiskar i...

        Om du läser och följer mina 34 Gäddfisketips nedan kan några av tipsen kanske hjälpa dig att hitta Gäddan lite snabbare i din sjö...

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #5
          Börja fiska vid dom större bäckarna som rinner in i sjön. Ont om vass och gräs i sjön?

          Kommentera


          • #6
            Du verkar ju ha precis alla pusselbitarna som behövs för att lägga det här pusslet. Hade jag varit du hade jag gett mig ut och trollat så mycket som möjligt, ett utmärkt sätt att lära sig sjön och hitta de större gäddorna.

            Kommentera


            • #7
              Hej Leif
              Dina gäddfiske tips har jag läst flertalet gånger och där finns verkligen många bra och intressanta tips.
              Energin finns men tiden räcker inte alltid till med småbarn och massa husprojekt som visst alltid dyker upp då jag egentligen tycker att jag har en dag över.
              Sen att jag är en jaktidiot som lägger hela hösten och vintern i skogen hjälper föga med att öka populariteten hemma.
              Antar att jag är lite lat, rastlös och vill gärna ha resultat snabbt.. Därför tänkte jag att de lite mer möjligtvis ville studera kartan och berätta var de teoritiskt hade valt att testa först.
              /johan

              Kommentera


              • #8
                Hej Patrik. Ja jag skulle nog säga att det är ganska ont om både vass och gräs.

                Kommentera


                • #9
                  Ja att trolla skulle säkert funka att lära känna sjön bättre. Dock tycker jag det är ganska tråkigt och lägger nog hellre några timmar på att kasta på varje ställe som borde vara heta.. Om jag nu lyckas hitta några.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  17 svar
                  3 188 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg harlequine  
                  Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                  40 svar
                  3 239 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 668 svar
                  361 493 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HA-Lures  
                  Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                  52 svar
                  12 409 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TiSo
                  av TiSo
                   
                  Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                  706 svar
                  59 555 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Arbetar...
                  X