Abborre med jigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre med jigg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborre med jigg

    Godmorgon gott folk.

    Tänkte jigga Abborre efter man sett många fina Abborrar här på fiskesnack.

    Har varit ute ett par turer och hittat fisk på lodet , är bara på ett ställe det kändes som det högg några gånger men lyckades inte kroka nån.

    Jag fiskar i skärgården (Blekinge) , har sökt efter dom på ca 5-10m djup.

    Det var på 5m djup jag tror det högg men kanske bara var jiggen som gick in i eventuell betesfisk?

    Någon som kan dela med seg me lite tips?

    Eller är det så enkelt att Abborren har börjat leka?

    Nu blir det en tur efter Gädda (förhoppningsvis har dom kommit ut från lekvikarna).

    Skitfiske på er.

    mvh Zagrag

  • #2
    Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
    Godmorgon gott folk.

    Tänkte jigga Abborre efter man sett många fina Abborrar här på fiskesnack.

    Har varit ute ett par turer och hittat fisk på lodet , är bara på ett ställe det kändes som det högg några gånger men lyckades inte kroka nån.

    Jag fiskar i skärgården (Blekinge) , har sökt efter dom på ca 5-10m djup.

    Det var på 5m djup jag tror det högg men kanske bara var jiggen som gick in i eventuell betesfisk?

    Någon som kan dela med seg me lite tips?

    Eller är det så enkelt att Abborren har börjat leka?

    Nu blir det en tur efter Gädda (förhoppningsvis har dom kommit ut från lekvikarna).

    Skitfiske på er.

    mvh Zagrag
    Jigtime!

    Vid varmt väder när Abborren jagar småfisk i vattenytan kan det vara framgångsrikt att kasta jiggen framför de jagande Abborrarna och veva in jiggen med en serie korta ryck i ytvattnet...

    Vid kallt väder är en av de vanligaste och effektivaste jigfiskemetoderna att låta jiggen studsa på botten samtidigt som man har direktkontakt med jiggen och vevar in slacklinan mellan varierande korta och långa ryck. Hur korta ryck och hur snabbt man tar in slacklinan mellan rycken får man testa sig fram med tills man hittar en metod som fungerar bra för dagen...

    En inte lika vanlig jigfiskemetod är att veva in jiggen med korta och långa pauser samt variera inspinningshastigheten tills man hittar den fart som ger de flesta huggen.

    En annan jigmetod är att smårycka in jiggen från botten mot ytan och gång på gång söka av områden tills man hittar djupet som Abborren eller annan rovfisk för dagen står på.

    Ytterligare en fångstsäker metod är att låta jiggen sjunka till botten. Sedan kan man vänta några sekunder och sedan lyfta spötoppen, veva in lite lina, låta jiggen sjunka till botten, vänta och veva in lite igen, osv...

    Tekniken kan varieras i det oändliga. Själv brukar jag kasta ut jiggen med ett långt kast. När jiggen tar vattenytan börjar jag räkna: 1, 2, 3, 4, 5, 6 osv. Hela tiden iakttar jag linan. Så länge som jiggen sjunker mot botten är linan spänd. Har jag då räknat till 24 vet jag att jag kan börja ta in linan när jag räknat till 22 vid nästa kast....

    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #3
      Tackar för tipsen Old Firehand!

      Har du någon teori var dom kan tänkas vara nu?

      Eller ska jag fortsätta som jag gjort och leta fisk på ekolodet och fiska där jag tror jag ser Abborre? ☺️

      mvh Zagrag

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
        Tackar för tipsen Old Firehand!

        Har du någon teori var dom kan tänkas vara nu?

        Eller ska jag fortsätta som jag gjort och leta fisk på ekolodet och fiska där jag tror jag ser Abborre? ☺️

        mvh Zagrag
        --------------------------------------------------

        Hej Zagrag;

        Abborren leker vid +7 - +8 gr.C. Det innebär att Abborren leker tidigare i Södra Sverige och flera månader senare uppe i norra Sverige. Lektiden varar från april till juni beroende på var i Sverige Abborren lever...

        Även om jag själv haft ekolod i båten under massor av år har jag aldrig använt ekolod för att leta efter Abborre....

        Kasta efter Abborre där vinden ligger på utanför steniga stränder, runt uddar och friliggande, strandnära grynnor...

        Har du ekolodet påslaget bör du jigga eller kasta med spinnare där du tror att det är Abborrar du ser på displayen...

        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #5
          Tusen tack för din information Old Firehand!

          Nu har jag lite mer kött på benen.

          Nästa gång jag åker ut blir det att rikta fisket efter Abborre med jigg ☺️.

          Skitfiske på dej om du är eller ska ut och ha en trevlig helg

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          17 svar
          3 195 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg harlequine  
          Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
          40 svar
          3 240 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
          1 668 svar
          361 516 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HA-Lures  
          Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
          52 svar
          12 441 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TiSo
          av TiSo
           
          Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
          714 svar
          60 363 visningar
          4 gillar
          Senaste inlägg Robbe511  
          Arbetar...
          X