Vilken lågprofilrulle till prickskytte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lågprofilrulle till prickskytte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken lågprofilrulle till prickskytte?

    Bör klara även gädda, men helst inte en revo beast, eller den storleken.
    de krav jag söker är

    finns det knarr på någon?(detta om jag kan ha detta till kajaktrolling)
    ca 10kg broms
    150m o,30 lina
    vänstervev
    runt 200gram


    spö
    har tänkt st croix men vilken vikter är lagom, tror dom är lite underviktade men klarar man sig på 30 gram i kastvikt eller hur vet man om det är lagom hårt för prickskytte?

  • #2
    I princip alla rullar på marknaden klarar av gäddor, även stora sådana.
    Det är ytterst ovanligt att insjö/östersjö-rullar rasar på grund av fisken.

    10 kilo effektiv broms i en liten lågprofilare är nog svårt, det finns säkert men är som gjort att pinjongdrev eller andra komponenter ska ta stryk så illa att de behöver bytas.
    Se videon på youtube där just en Beast mäts upp till drygt 20 pund och inte mår bra efteråt.
    Väldigt, nej snarare extremt, ovanligt med knarr hos mindre lågprofilare.

    Bästa lösningen gällande bromsen är att hitta en äldre multidisc-modell, planslipa stålskivorna och byta till kolfiberlameller.
    Är ändå tveksam till 10 kilo om inte stjärnhjulen dras åt i skruvstäd.
    Har bytt just till plana stålskivor och kolfiberlameller i några av mina mindre rullar, bland annat Daiwa Zillion. Original från fabrik ska den ha 6 kilos broms, min kan mycket väl vara uppe i 8-9 kilo max då den har lika många men större lameller än en rund Ambassadeur. Jag skulle dock aldrig någonsin få för mig att absolut maxa bromsen och provdra den.
    Hade tidigare en lite högre utväxlad Zillion med samma delar bytta, största gäddan jag tog på den vägde 8.5 kilo. Då var bromsen inte i närheten av bottnad även om den var hårt åtdragen, inga problem att få upp fisken.

    Å andra sidan går det enligt Alan Hawk tämja blåfenad tonfisk på 100+ kilo med 17 kilo broms. Då är det dock en rulle där 17 kilo verkligen är 17 kilo konstant, utan att bli ryckig eller tappa kraft.

    Kommentera


    • #3
      revo beast 40 klarar 11kg
      men den är ju rätt stor, men kanske det funkar bra med svagare broms.

      Kommentera


      • #4
        Har en gammal revo stx, har plockat mängder av metergäddor som bifångst vid vertikalfiske utan problem.
        Tror du klarar dig med det mesta
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Revo Beast 40 har enligt tillverkaren en bromseffekt på 30lb/13.6 kilo.
          Kolla på videon jag länkade, där dras en rulle till knappt 10lb under den av tillverkaren uppgivna siffran och skadas av det.

          Så länge man inte fiskar GT-krok med extremt tjockt gods eller har för vana att bogsera hem stockar behövs aldrig mer än 6-8 kilo till vårt insjöfiske, åtminstone inte för att tämja fisken. Mängder av stora laxar är tagna från Vätterns stränder med gamla Ambassadeurer med teflonlamellerna. Har mätt upp ett par sådana exemplar och de har hamnat på cirka 4-5 kilo med stjärnhjulet draget så hårt mina nävar mäktar med.
          Den som känt på en 8-kilosbroms, uppmätt och fullt fungerande, vet att det räcker för betydligt större fisk än man tror.
          Förvisso spelar spöt stor roll i det hela, fisken ska primärt kämpa mot spöt aktion, inte mot rullens broms.

          Med det sagt, vill du ha 10 kilo ska du ha 10 kilo men jag tror fortfarande det är svårt att hitta en lågprofilare mindre än Beast 40 som
          har en effektivt fungerande 10-kilosbroms.
          Ska du ner i storlek från Beast blir det ungefär Shimanos 150-storlek och Daiwas 100.
          Tatulorna finns ju i 200-storlek men där är just slirbromsen ett frågetecken, jag har dragit dem några gånger här hemma och tycker bromsen börjar rycka relativt tidigt.

          Kommentera


          • #6
            ja jag gissade att jag borde ha 10kg, mina shimano baitrunner har 6kg och de räcker mer än väl, dock sitter dom på 12 fotspö som jobbar satan....
            men tips på rullar då?

            Kommentera


            • #7
              Jag tycker Bowen s förslag här ovan är strålande.
              En äldre Revo, de har ett flerskivigt slirbromssystem med lameller av kolfiber. Även om bromsen kanske inte uppges vara enormt stark fungerar den effektivt långt upp i sitt register. Något jag tycker nyare rullar som flera Daiwa, Shimano och även modernare Revo (med 1-2 lameller) har problem med.
              Klart det krävs en hyfsad bromskraft på ett kort vertikalspö men jag tror personligen 10 kilo är långt i överkant.

              Har du kikat på nya Revo Inshore?
              Nu kanske den inte är så mycket mindre än Beast men den har just en imponerande broms tycker jag. Känns dessutom bra kvalitetsmässigt även om jag inte kan uttala mig om hållbarhet över tid.

              Kommentera


              • #8
                Kanske en Okuma Komodo 273LX? Knarr, 10kg broms, låg vikt

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Jag tycker Bowen s förslag här ovan är strålande.
                  En äldre Revo, de har ett flerskivigt slirbromssystem med lameller av kolfiber. Även om bromsen kanske inte uppges vara enormt stark fungerar den effektivt långt upp i sitt register. Något jag tycker nyare rullar som flera Daiwa, Shimano och även modernare Revo (med 1-2 lameller) har problem med.
                  Klart det krävs en hyfsad bromskraft på ett kort vertikalspö men jag tror personligen 10 kilo är långt i överkant.

                  Har du kikat på nya Revo Inshore?
                  Nu kanske den inte är så mycket mindre än Beast men den har just en imponerande broms tycker jag. Känns dessutom bra kvalitetsmässigt även om jag inte kan uttala mig om hållbarhet över tid.
                  är revo4 premier mindre?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                    är revo4 premier mindre?
                    Ute på lite hal is här men jag tror Premier samt Inshore ur generation 4 delar stativ och möjligen även gavlar medan Beast är snäppet större.


                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 384 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X