Vilken lågprofilrulle till prickskytte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lågprofilrulle till prickskytte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Komodo-rullarna är bra.
    De exemplar jag servat, det är förvisso bara en handfull, har alla känts välbyggda och klarat tungt fiske med bravur.
    Jag upplevde just slirbromsen som bra, även om jag inte mätte den.

    Vienton som nämns i tråden har Daiwas flerskiviga slirbromssystem men tyvärr även deras äldre lameller av något slags sintrat kolmaterial.
    Tål varken vatten eller olja och har en tendens att både slå sig, spricka och bli ryckiga.
    Tackle Tour mätte upp bromskraften till cirka 6lb/2.7kg i sin recension av rullen för många år sedan. Det är tveksamt om det räcker till kan jag väl tycka, särskilt i samband med det tveksamt fungerande lamellmaterialet.
    De rullar jag kollar är
    komodo 273
    revo 4 premier
    revo inshore
    revo ike

    en fråga om intagningshastighet, är en 9,1,1 svagare än en 6,1,1 eller varför ska man inte ha en höghastighetsrulle?

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg

      Eftersom du fick många svar på rullen men inget om spöval tänkte jag bara rekommendera att inte köra med 30g spö, Gösar är hårda i käften och håller hårt i jiggen när dom hugger så ett spö med ryggrad är att rekommendera om du inte vill tappa fisk, speciellt inte de större individerna.

      Själv började jag med 40g spö när jag började vertikala eftersom det var det som de flesta körde men gick ifrån det mer och mer ju fler fiskar jag tappade och det slutade med att jag körde med ett eastfield catapult 150g spinnspö för gädda och det tyckte jag var perfekt för att inte missa fisk men åndå få en skapligt skoj drill.

      Tipset är att prova dig fram lite och undvik för bövulen bara det tillverkarna kallar "vertikalspön" för dom saknar nästan alltid långa bakhandtag vilket är helt värdelöst vid de statiska plötsliga hugg som inträffar vid vertikalfiske efter gös.
      ok, så kastvikt på runt 100 gram är lagom?

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

        De rullar jag kollar är
        komodo 273
        revo 4 premier
        revo inshore
        revo ike

        en fråga om intagningshastighet, är en 9,1,1 svagare än en 6,1,1 eller varför ska man inte ha en höghastighetsrulle?
        Stämmer bra, det man vinner i kraft förlorar man i väg.
        Det finns dock mycket annat som spelar in gällande fiskerullar. Spolstorlek, vevlängd, konstruktion av drivmekanismen.
        Men ja, enkelt uttryckt finns risk att en 9.1 upplevs trögvevad och kraftlös till tungrodda beten.

        Kommentera


        • #24
          Borde inte en valfri Daiwa med twitching bar göra jobbet?
          Dessutom smidigt att kunna släppa lina och ta hem lina och ha en hand ledig till motorn...
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2020-05-05, 15:26.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Borde inte en valfri Daiwa med twitching bar göra jobbet?
            Dessutom smidigt att kunna sänka släppa lina och ta hem lina och ha en hand ledig till motorn...
            jo kollade på dem,, men inga bra utubeklipp om daiwas bromsar.
            komodo känns bäst iomed knarr

            men läste något om någon revo som knarrade när fisken stack iväg borde det inte vara samma funktion som komodo?

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

              Stämmer bra, det man vinner i kraft förlorar man i väg.
              Det finns dock mycket annat som spelar in gällande fiskerullar. Spolstorlek, vevlängd, konstruktion av drivmekanismen.
              Men ja, enkelt uttryckt finns risk att en 9.1 upplevs trögvevad och kraftlös till tungrodda beten.
              några tungrodda beten har jag ej,, men hoppas ju på en 10+ gädda?

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                några tungrodda beten har jag ej,, men hoppas ju på en 10+ gädda?
                Nu blir detta lite utanför ämnet.

                Ska man verkligen optimera utrustningen efter fisk man fångar ytterst sällan?
                Nej, jag tycker utrustningen ska vara optimal till fisket som bedrivs, det ska vara kul att dra upp genomsnittsfisken samtidigt som den naturligtvis bör klara större fiskar.
                Klarar en gädda på 10 kilo gör i princip alla rullar och spön av hyfsad kvalitet på marknaden.

                Vill du ha en rulle med mycket stort linintag, köp en sådan. Var bara medveten om att den kommer tappa i kraft.
                Det är en kompromiss som allt annat och alla har olika smak.
                På den tiden jag vertikalade hade jag exempelvis aldrig någonsin använt spön med kastvikt på 100+ gram vilket nämns här ovan men jag säger absolut inte att det är fel, bara utanför min smak.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                  några tungrodda beten har jag ej,, men hoppas ju på en 10+ gädda?
                  På tal om spön till en lågprofilare, nu användt mitt nya spö på bra många pass i våren, är helt supernöjd med mitt Abu Svartzonker X 7ft11tum 30-100g. Provat med en Revo NaCl och en Okuma Citrix rulle, båda passar som en smäck på. Ner till 30gram har jag kastat med småjiggar, klockrent. Inte för påkigt heller när dom flesta fiskarna ligger på 1-5kg, bra böj trots mindre fisk.

                  Kommentera


                  • #29
                    vad menas med detta på revo rullen:

                    Line alarm clicks when line is pulled

                    Kommentera


                    • #30
                      Du får nog bestämma dig om det är pelagiskt vertikalfiske eller flötestrolling som är prioriterat, aldrig mötas de tu ifråga om utrustningsval.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 195 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 516 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      714 svar
                      60 358 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X