Vilken lågprofilrulle till prickskytte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lågprofilrulle till prickskytte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
    Japp,, gösen vevas väl nästan bara rakt upp men en gädda kan väl bli lite fight?

    glasfiber funderar jag på,, torde väl vara trevligast på 5-9m lina, eller är dom grymt svåra att få ok mothugg med?
    Drilla fisk i all ära men man försöker ju fånga fisk betydligt mer än man faktiskt fångar fisk, åtminstone jag.

    Välj prylar efter teknik så du får bästa möjliga förutsättningar att få fiske.
    Skulle du gå på några rekommendationer liknande mina, alltså ett spö klassat typ -1.5oz och en lagom smidig lågprofilare, kan jag lova dig att både gös på några kilo och gäddor i samma storlek blir riktigt kul att drilla.
    Samtidigt klarar prylarna utan bekymmer fisk av sådan storlek de flesta av oss extremt sällan stöter på.

    Moderna glasspön är riktigt trevliga till klassiskt spinnfiske men för att styra vertikalbeten vid prickskytte gissar jag att det är bland det sämre man kan välja. Har aldrig testat den typen av spö till sådant fiske just av den anledningen.

    MGXtreme av andra generationen (fjärde generationens Revo) du länkar är en helt okej rulle. Tänk dock på att den är extremt lätt och utrustningen kan bli framtung, något åtminstone jag absolut inte kan leva med vid någon typ av jiggfiske.

    Lämna en kommentar:


  • abe
    replied
    Annars hittade jag en snygg combo,,, om man nu inte får nån fisk så kan man ju stå och le...


    om nu inte amba 3600 mörrum är mer retro

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    I mina ögon lägger du väldigt mkt fokus på känslan vi drillningen... som om det andra vore en given sak och dessutom det primära vilket det kan vara men för mig är det primära att ens få hugg och fast fisk oavsett aktion! :-) typ. Även jag har ju kriterier...

    Basspön generellt är nog inte ett förstaval om man vill ha parabolisk aktion...

    Lämna en kommentar:


  • abe
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Håller definitivt med holden , dels behövs inget exotiskt superspö, dessutom fungerar 6'6" eller till och med kortare fint för betes- och fiskkontroll nära båten.
    Det går alldeles utmärkt att kasta med spön av den längden också, särskilt vid båtfiske.
    Har haft otaliga spön från 5-6'6", rätt spö/rulle-kombination och dessa har kastat helt adekvat för mina behov.

    Svår kompromiss med ett spö som kastar 80 meter och samtidigt är smidigt nog för vertikalfiske intill båtkanten.
    Japp,, gösen vevas väl nästan bara rakt upp men en gädda kan väl bli lite fight?

    glasfiber funderar jag på,, torde väl vara trevligast på 5-9m lina, eller är dom grymt svåra att få ok mothugg med?

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Håller definitivt med holden , dels behövs inget exotiskt superspö, dessutom fungerar 6'6" eller till och med kortare fint för betes- och fiskkontroll nära båten.
    Det går alldeles utmärkt att kasta med spön av den längden också, särskilt vid båtfiske.
    Har haft otaliga spön från 5-6'6", rätt spö/rulle-kombination och dessa har kastat helt adekvat för mina behov.

    Svår kompromiss med ett spö som kastar 80 meter och samtidigt är smidigt nog för vertikalfiske intill båtkanten.

    Lämna en kommentar:


  • abe
    replied
    Nej kanske rätt , jag kollade på Westin men för på st croix

    någon annan som tycker nåt?
    musky tror jag mest.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Jag har aldrig varit särskilt imponerad av st croix så jag är nog fel person att fråga, köper hellre japanskt än amerikanskt om det ska kostas på lite extra. Till vertikal behöver man absolut inget superspö, mitt gamla W3 duger fint även om det knappast andas lyx.

    Lämna en kommentar:


  • abe
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

    Låter trevligt men då behöver du väl ett megalångt spö
    hmm, det går ju sätta stolen på golvet mellan bakre o främre kastdäck,, slipper ju lite vind med då.

    men gillade du bass eller musky?
    eller ska jag leta vidare?

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

    Ok, men vill ju kunna kasta med det med,, så då är väl 7,1-7,2 fot en bra kompromiss?

    Jo jag sitter i fören på kastdäck i en baden baden stol och kaffekopp givaren sitter i aktern.....
    båten är 4,35m.....
    Låter trevligt men då behöver du väl ett megalångt spö

    Lämna en kommentar:


  • abe
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Du får skaffa bred båt om du ska sitta så långt från givaren. 6-6,6 fot funkar bäst.
    Ok, men vill ju kunna kasta med det med,, så då är väl 7,1-7,2 fot en bra kompromiss?

    Jo jag sitter i fören på kastdäck i en baden baden stol och kaffekopp givaren sitter i aktern.....
    båten är 4,35m.....

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
1 690 svar
370 532 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo
 
Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
870 svar
77 690 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av Sajmen, 2021-08-28, 17:30
11 svar
820 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Zionnoiz  
Startad av Serben_, 2025-04-26, 20:31
8 svar
775 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Serben_
av Serben_
 
Startad av Sadda, 2025-05-27, 19:00
36 svar
1 819 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Jester Burk II  
Arbetar...
X