Alternativ till t.ex Abu rullfett? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alternativ till t.ex Abu rullfett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Alternativ till t.ex Abu rullfett?

    Tjena!
    Rotade igenom min servicelåda jag har till alla haspel- och spinnrullar som ligger i förrådet, och märkte att jag börjar få slut på fett. Har för det mesta användt Abu's Reel Grease, liten svart/vit tub som kostar multum med tanke på den lilla mängden man får. Vad kan man använda för andra alternativ? Finns något värt ifrån t.ex Clas Ohlson man kan köpa billigare för en större mängd fett? För användning till drev och kugg osv.

  • #2
    Jag tycker att numera klassiska Cal's Grease är bra, särskilt som allroundfett till större delen av mekaniken samt slirbromslamaller i framförallt multirullar.
    Dock dubbelt så dyrt i Sverige än i Storbritannien. Jag brukar köpa 1lb (450 gram) åt gången vilket blir relativt billigt.

    Det finns åtskilliga industrifett som fungerar alldeles utmärkt till fiskerullar. Vara noga med att se till att typen inte förstör kullager samt att egenskaperna passar ändamålet. Exempelvis har många fett en tendens att blöda ur olja och stelna vid användning i rullar.
    Sen kanske jag är fel person att svara egentligen, tror jag har 15 olika typer av fett hemma till rullskruvandet...

    Cal's nämnt ovan är drygt. En burk på 1oz räcker månader, troligen år, för den som servar sina egna spinnfiskerullar för typiskt svenskt fiske. Patron på 400 gram avsett för industrin kan bli billigare, finns förvisso extremt dyra fett, men man ska tänka på hållbarheten också.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Jag tycker att numera klassiska Cal's Grease är bra, särskilt som allroundfett till större delen av mekaniken samt slirbromslamaller i framförallt multirullar.
      Dock dubbelt så dyrt i Sverige än i Storbritannien. Jag brukar köpa 1lb (450 gram) åt gången vilket blir relativt billigt.

      Det finns åtskilliga industrifett som fungerar alldeles utmärkt till fiskerullar. Vara noga med att se till att typen inte förstör kullager samt att egenskaperna passar ändamålet. Exempelvis har många fett en tendens att blöda ur olja och stelna vid användning i rullar.
      Sen kanske jag är fel person att svara egentligen, tror jag har 15 olika typer av fett hemma till rullskruvandet...

      Cal's nämnt ovan är drygt. En burk på 1oz räcker månader, troligen år, för den som servar sina egna spinnfiskerullar för typiskt svenskt fiske. Patron på 400 gram avsett för industrin kan bli billigare, finns förvisso extremt dyra fett, men man ska tänka på hållbarheten också.
      Intressant! Jag har nu sedan i höstas tagit mer och mer tag i att serva rullarna ordentligt, kanske inte att plocka ner dem till minsta skruv, men iallafall att hålla koll på kullager och drev så de inte körs torra. Pressol har fungerat klockrent på kullager, billig peng för en större flaska. Vad tror du om t.ex Universalfett som Clas Ohlson bland annat säljer? Dom har ett par olika varianter. Också tänkt använda det till diverse projekt utöver fiskerullar, dock kommer det främst vara till drev och all-round skötsel av rullar.
      Exempelvis:
      https://www.clasohlson.com/se/Univer...0-ml/p/31-9136
      https://www.clasohlson.com/se/Univer...00-g/p/31-9137
      https://www.clasohlson.com/se/Cykelf...ease/p/31-8520

      Kommentera


      • #4
        Väl värt varända krona, använder det i Alla mina rullar och i Sambons "kaffekvarn" :-)

        JontaK är det så billigt i Storbrittanien :-)
        Grabben bor ju i London så då får han köpa hem till mig :-) haha
        Och då blir det ännu mer värt pengarna :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Cal´s är ett bra universalfett. Låg viskositet (lättvevat), går att använda till både drev/lager och slirbromsskivor, det är en "No brainer" även om det kostar ganska mycket.
          Annars fungerar alla fetter med en NLGI (viskositetsindex) klassning 0-1. Har själv använt Biltemas hjullagerfett flertalet gånger utan problem (dock INTE på slirbromsen), kanske inte optimalt men bättre något fett än inget.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          17 svar
          3 216 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg harlequine  
          Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
          40 svar
          3 241 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
          1 668 svar
          361 542 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HA-Lures  
          Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
          55 svar
          12 670 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
          715 svar
          60 832 visningar
          4 gillar
          Senaste inlägg Utter
          av Utter
           
          Arbetar...
          X