Lära sig veva med andra handen??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lära sig veva med andra handen???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Strikt taget har inte jag några problem med att fortsätta som jag gör även om det som TS menar, blir ett moment... ta denna kända kille i videon, han precis som vissa i tråden, kör som TS och det ser inte långsamt eller komplicerat ut alls...
    https://youtu.be/i-lA3KkqES0

    Kommentera


    • #12
      Jag fiskar nästan uteslutande haspel, kastar med höger och byter sedan grepp efter kastet så jag kan veva med höger också. Jag vet att det är "fel" och har också tänkte att jag skulle lära om, men det känns helt enkelt fel att veva med vänster, så jag har gett upp nu. Det är viktigare att det känns rätt än att optimera bort någon halvsekund tycker jag.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Strikt taget har inte jag några problem med att fortsätta som jag gör även om det som TS menar, blir ett moment... ta denna kända kille i videon, han precis som vissa i tråden, kör som TS och det ser inte långsamt eller komplicerat ut alls...
        https://youtu.be/i-lA3KkqES0
        Helt klart bra tempo där. I mitt fall så fiskar jag bara rundgavlade ambor och med lågprofil ser det ju lite smäckrare ut att byta sida alltså.

        Kommentera


        • #14
          Vevar med vänster och kastar från höger sida med alla typer av rullar, vilket känns mest naturligt för mig. Försöker i svaga ögonblick flippa backhandkast med multi med blandad framgång.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
            Vevar och kastar med högerhanden, inga konstigheter med det.
            Dock blir man ju lite hämmad när man fiskar snabbt, t.ex driftar fort förbi en vass och gör snabba kort
            kast. Blir ju lite akrobatik när man ska byta sida på
            spöet under kastet och helst vara med med tummen och få stopp på spolen i rätt tid.

            Så jag har börjat försöka kasta med vänstern samt plockat ihop en utrustning med
            vänstervev och börjat försöka veva med vänsterhanden.
            inget av detta kommer ju direkt naturligt, så min undran är.
            Vad är lättast att bemästra? Ny vev eller ny kasthand?
            ------------------------------------------------------------------------------------

            Hej Miller time;

            På alla mina multiplikatorrullar sitter veven på höger sida av rullen. På alla mina haspelrullar sitter veven på vänster sida av rullen...

            Normalt är att kasta med höger hand om man är högerhänt och är man som jag vänsterhänt föredrar man att kasta med vänster hand.
            Om veven sitter på höger sida eller vänster sida av rullen har ingen större betydelse eftersom den fiskeintresserade lär sig snabbt. Svårare än så är det inte!

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #16
              Enligt instruktionsboken för runda Amb: ska man ställa rullen på högkant med veven pekande uppåt vid kast, jag är högerhänt och har tack vare det svårt att få till det där med veven pekande uppåt om jag har veven på vänster sida,

              Kommentera


              • #17
                Miller time, inget är "fel" som du ser på de varierande svaren... så varför inte pröva som du tänkte initialt, ett kit med veven på vänstersidan och ett kit med veven på höger sida där du i stället övar, prövar att kasta från vänster med vänsterarmen? Flertalet verkar ha gjort det förra resan (bytt vevhand) men vem vet vad du gillar bäst?

                Månne är det så att högerhänta vanligen kastar från höger sida med höger arm och vise versa men det är ingen naturlag huggen i sten. Jag är högerhänt men trots det så har jag konstigt nog så länge jag kan minnas alltid kastat en tennisboll eller ett spjut med vänstern... och servar i tennis med racket i vänsterhanden fast inte i bordtennis. I dart var jag förr nästan lika bra med vänstern som högern...

                Lite "all over the place" alltså utan att jag medvetet valt det själv...och fastän jag håller bössans kolv under högerarmen så är mina ögon vänsterdominanta, ett helsike när jag skulle skjuta lerduvor innan jag förstod det...
                Senast ändrad av anteman; 2020-05-25, 23:36.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
                  Vevar och kastar med högerhanden, inga konstigheter med det.
                  Dock blir man ju lite hämmad när man fiskar snabbt, t.ex driftar fort förbi en vass och gör snabba kort
                  kast. Blir ju lite akrobatik när man ska byta sida på
                  spöet under kastet och helst vara med med tummen och få stopp på spolen i rätt tid.

                  Så jag har börjat försöka kasta med vänstern samt plockat ihop en utrustning med
                  vänstervev och börjat försöka veva med vänsterhanden.
                  inget av detta kommer ju direkt naturligt, så min undran är.
                  Vad är lättast att bemästra? Ny vev eller ny kasthand?
                  ----------------------------------------------------------------------------------

                  Hej Miller time;n...

                  En av mina stora idoler på 1950-talet var Glenn Miller...https://sv.wikipedia.org/wiki/Glenn_Miller ...

                  Som svar på din fråga att "lära sig veva med andra handen" bör du absolut inte ha några problem med detta förutsatt att du har två händer...
                  Däremot fordras det ganska mycket för att lära sig kasta med vänster hand om du är högerhänt...

                  Själv är jag vänsterhänt och föredrar att hålla spöt med vänster hand när jag kastar....

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-26, 17:22.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg

                    Helt klart bra tempo där. I mitt fall så fiskar jag bara rundgavlade ambor och med lågprofil ser det ju lite smäckrare ut att byta sida alltså.
                    Nu är jag säkert långt ifrån lika bra fiskare men nog går det där bra att göra även med rundgavlade. I alla fall i min erfarenhet. Kör själv haspel, lågprofil och rundgavlad och eftersom man byter hand när betet är i luften så blir man liksom inte direkt långsammare. Sen är det klart att det vore bäst att slippa byta men har man väl lärt sig på det sättet och inte aspirerar på tävlingsfiske som arbete så känns det lite onödigt att lära om sig

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

                      Nu är jag säkert långt ifrån lika bra fiskare men nog går det där bra att göra även med rundgavlade. I alla fall i min erfarenhet. Kör själv haspel, lågprofil och rundgavlad och eftersom man byter hand när betet är i luften så blir man liksom inte direkt långsammare. Sen är det klart att det vore bäst att slippa byta men har man väl lärt sig på det sättet och inte aspirerar på tävlingsfiske som arbete så känns det lite onödigt att lära om sig
                      ------------------------------------------------------------------------

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 193 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 246 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X