Får bara små abborrar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får bara små abborrar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Får bara små abborrar

    Den populäraste frågan inom fiske måste ju vara hur man får stor abborre. Mitt pb är 0,5kg och där jag har min båt får jag nästan bara små abborrar. Jag fiskar på väldigt grunt vatten runt en vass. Djupet är runt 0,5 meter men det blir lite djupare längre ut där jag också fiskar. Kan få massvis med små abborrar och mycket mört när jag metar så det är ju mycket liv där, borde ju gå någon större abborre där också kan jag tycka men jag lyckas aldrig dra någon.

    Fiskar ofta med spinnare men även popper och jigg någon gång ibland. Varför får jag aldrig någon större abborre? Är jag på fel ställe eller har jag fel bete?

  • #2
    Ursprungligen postat av Jiggskalle Visa inlägg
    Den populäraste frågan inom fiske måste ju vara hur man får stor abborre. Mitt pb är 0,5kg och där jag har min båt får jag nästan bara små abborrar. Jag fiskar på väldigt grunt vatten runt en vass. Djupet är runt 0,5 meter men det blir lite djupare längre ut där jag också fiskar. Kan få massvis med små abborrar och mycket mört när jag metar så det är ju mycket liv där, borde ju gå någon större abborre där också kan jag tycka men jag lyckas aldrig dra någon.

    Fiskar ofta med spinnare men även popper och jigg någon gång ibland. Varför får jag aldrig någon större abborre? Är jag på fel ställe eller har jag fel bete?
    Där jag fiskar brukar dom stora och små abborrarna inte va på samma ställe så prova att leta på någon annan plats

    Kommentera


    • #3
      Beror på var du fiskar också, är det en mindre insjö kan det mycket väl vara så att det inte finns några (eller väldigt, väldigt få) stora individer.
      Jag har fiskat i en mindre sjö nu några år, dragit över hundra abborrar i den, alla har vägt under 2 hekto. Förutom en, som vägde 1.42kg!

      Kommentera


      • #4
        Sen beror det på vad du menar med små abborrar? 2 hg är en skaplig matfisk. Enligt många helt perfekt. Mindre med kvicksilver i dom. Bra att tänka på för dom som vill eller planerar att ha ungar i framtiden.

        Om abborren alltid är där. Så är det en bra matplats för dom större. Det kan vara tidpunkten som är felet.

        Kommentera


        • #5
          Okej, tack. Med små abborrar menar jag såna i pekfingerstorlek

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jiggskalle Visa inlägg
            Okej, tack. Med små abborrar menar jag såna i pekfingerstorlek
            Såna satt jag och pimplade åt katten. Hon älskar dom små. Pang så sög det i en på 1.3 kg. Svalde snap rap balansaren totalt. Dock på vintern.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Jiggskalle Visa inlägg
              Okej, tack. Med små abborrar menar jag såna i pekfingerstorlek
              Sätt en krok i munnen på pekfingerabborrarna och släpp ner dom till botten där det är lite djupare och vänta, då kommer storebrorsan och hälsar på
              Senast ändrad av Bowen; 2020-06-23, 19:20.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #8
                Väldigt grunt brukar jag också bara få små , på sommaren lyckas jag bäst på 2-5 m djup. I många vatten är en 5 hg fisk stor .
                "HalvDan var här"

                Kommentera


                • #9
                  Om det någonstans i sjön finns stenbotten, ett berggrund eller några större flyttblock med mindre stenar runt om, så pröva där. Skulle det vara så väl att det finns kräftor i sjön då bör du hitta de grövre borrarna där.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

                  Kommentera


                  • #10
                    Mitt PB på borre togs inne vid strandkanten. Kan inte varit mer än några decimeter djupt. Kastade in mot land och "missade" så det blev för långt. Trodde jag satt i vassen men det var en borre på kilot som tog betet direkt då då det träffade vattnet.
                    Den sjön hade bara gett "pekfingerborrar" fram tills dess.....
                    __________________________________________________ _____________________________

                    Covfefe

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 241 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 538 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    55 svar
                    12 655 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    715 svar
                    60 731 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Arbetar...
                    X