Misslyckas totalt med jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Misslyckas totalt med jiggfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    I tillägg till de bra tips som givits som alternativ till jigg så slår jag ett slag för spinner tails/tail spinner. Finns flera olika från ca 60-200kr. DAM KICK, en billig modell som fångar fisk, det händer att spinnbladet häktar fast i trekroken om man jobbar/jiggar mkt med betet under hemtagning
    SPINMAD modellen JAG och WIR är bättre där och spinner fint även när man jiggar hem den med höga knyck.
    Det fina med dessa beten är att de har sked som kan fiskas likt en vanlig spinnare men också kan fiskas nästan som en jigg då den spinner både på ryck och på drop och på mkt varierande djup givet vald betesvikt och när/hur fort betet (börjar) tas hem.

    Nästa att pröva blir nog Berkley Pulse Spintail, Illex har en modell jag inte prövat, lite dyr...
    Senast ändrad av anteman; 2020-06-25, 09:43.

    Kommentera


    • #12
      Prova att använda dina jiggar i en dropshotrigg. Jag har haft viss framgång med kroken en dryg halvmeter ovanför sänket och en gummifisk i storlek 6-8 cm. Jag har fiskat på knappt två meters djup. och hälften av huggen har kommit när jag vevat in ocj kroken varit på väg upp i mot ytan. Förmodligen skulle det funka att fiska riggen med pimpelteknik på valbart djup.

      Kommentera


      • #13
        Där jag fiskar brukar dom jaga småfisk när dom kommer in på hösten och vintern, sommarhalvåret är mycket lurigare då jagar dom borstmask och andra kryp, men det brukar stundtals funka med små twintail jiggar som man låter studsa på botten med korta ryck så dom river upp mycket slam och skit.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Där jag fiskar brukar dom jaga småfisk när dom kommer in på hösten och vintern, sommarhalvåret är mycket lurigare då jagar dom borstmask och andra kryp, men det brukar stundtals funka med små twintail jiggar som man låter studsa på botten med korta ryck så dom river upp mycket slam och skit.
          Ursäkta Jörgen, men det var ett av mina gamla inlägg från Svenskt Fiske eller Fiske.nu som jag kopierade och lade in som svar här...

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #15
            Så här års är nog dropshot den metod jag skulle ta till i sista hand och då främst om jag vet att området stadigt håller fisk eller ser det på ekolodet men som inte är huggvillig.

            Har man inga givna abborreställen så gäller det enligt mig att i första hand mer eller mindre snabbt söka av yta, vatten med t ex hårda strukturer, vegetation, branter.

            Får man enbart sporadisk kontakt då så kan långsam jigg, dropshot (om mkt växter på botten) vara en nyckel men som sagt DS är ingen startmetod för mig så här års...
            Den är alldeles för stationär och långsam som sådan... abborren triggas generellt mer av fart och ljud nu om du frågar mig även om undantag alltid finns...
            Senast ändrad av anteman; 2020-06-25, 23:31.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Så här års är nog dropshot den metod jag skulle ta till i sista hand och då främst om jag vet att området stadigt håller fisk eller ser det på ekolodet men som inte är huggvillig.

              Har man inga givna abborreställen så gäller det enligt mig att i första att mer eller mindre snabbt söka av yta, vatten med t ex hårda strukturer, vegetation, branter.

              Får man enbart sporadisk kontakt då så kan långsam jigg, dropshot (om mkt växter på botten) vara en nyckel men som sagt DS är ingen startmetod så här års...
              Den är alldeles för stationär och långsam som sådan... abborren triggas generellt mer av fart och ljud nu om du frågar mig även om undantag alltid finns...
              Precis så. Var inte rädd för att ta hem betet snabbare eller knyckigare än vad som verkar rimligt, det kan vara nyckeln som triggar till hugg. Drop shot är en kallvattenmetod för inaktiv fisk, abborren är aktiv så här års och rör sig med betesfisken så kör med sökbeten i närheten av struktur. Hittar du en borre finns det flera.

              Kommentera


              • #17
                Jag upplever abborren lite svår just nu i år i många sjöar.

                Midsommar var vi på sjöar på Långberget (Sysslebäck) och sjö nr1 som är abborrfavoriten gav typ 3-4 mindre abborrar men säkert 10gäddor från 0.5-4kg. Vill inte ha gädda....

                Sjö nr2 har jag ingen båt i så det blev jiggande från strandkanten. Den uppförde sig som vanligt. Någon sporadisk här och där tills man hittar stimmet. Där funkade det. Typ 20st på 20 kast. Så barnsligt roligt.

                På sjön hemma med lite större båten så har det bara blivit 3-4 abborrar men 10st gös istället. Helknäppt.

                I Sysslebäck är det dy och mycket skit på botten så det är gös i frivattnet som gäller vare sig man vill eller inte. Knycker hem dom på lite olika djup.

                Hemma så brukar vi hitta abborrarna kring djupbranter. Men inte i år. Inte på grunden heller.

                Kör westins shad teez och shad slim tease i 7 och 10cm med skalle mellan 5 och 15gram beroende på djup. Oftast 5-7gram.

                5cm twintail i färg motoroil med 5grams huvud brukar också vara ett säkert kort på borre.

                Kommentera


                • #18
                  Jiggfisket är inte alls lika roligt som fisket med hårdbeten så jag jiggfiskar bara när hårdbeten inte längre står på menyn för borrarna, dvs kallare årstid/dagar med kallras/lågtryck eller när är fisken är inaktiv och inte rör sig i frivattnet av någon annan anledning vilket man ser på lodet.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Jiggfisket är inte alls lika roligt som fisket med hårdbeten så jag jiggfiskar bara när hårdbeten inte längre står på menyn för borrarna, dvs kallare årstid/dagar med kallras/lågtryck eller när är fisken är inaktiv och inte rör sig i frivattnet av någon annan anledning vilket man ser på lodet.
                    Vad använder du för hårdbeten? Snackar vi mindre wobblers/crankbaits och vibrationsbeten? Har haft väldigt svårt att få ordentliga hugg av mindre abborrar även med mindre (6-9cm cranks).

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg

                      Vad använder du för hårdbeten? Snackar vi mindre wobblers/crankbaits och vibrationsbeten? Har haft väldigt svårt att få ordentliga hugg av mindre abborrar även med mindre (6-9cm cranks).
                      Kör mycket jerkbaits som Shadow rap shad, fördelen är att man kan variera hastighet och längd på spinnstoppen för att se vad som gäller för dagen. Tar borrarna på k-pistfart går jag över på cranks som Westin rawbite/babybite eller vibrationsbete som Rapala rippin rap. Är det segare kan vanliga Shadow rap som är slow sink eller djupgående Shadow rap shad vara melodin med längre hängtid. Funkar inget av dessa går jag på jigg.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 195 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 284 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X