Misslyckas totalt med jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Misslyckas totalt med jiggfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Dessa funkar se min text ovan
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20200627-155331_Chrome.jpg
Views:	478
Size:	501,2 KB
ID:	2552897

    Kommentera


    • #22
      Glömde nämna FKP Viblure som också är ett ”kasta/veva”-bete som oftast levererar.

      Kommentera


      • #23
        Till skillnad mot andra synpunkter så är jag helt frälst i jiggfisket. Det går att variera och aktivt arbeta fram fiskarna. Trollade (enkelt med spöhållare utan övrigt krusiduller) under flera år men nu blir det inte många minuter per år.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
          Till skillnad mot andra synpunkter så är jag helt frälst i jiggfisket. Det går att variera och aktivt arbeta fram fiskarna. Trollade (enkelt med spöhållare utan övrigt krusiduller) under flera år men nu blir det inte många minuter per år.
          Fiskar man borre året runt så är jigg/dropshot det som gäller typ 9 av 12 månader vilket gör att åtminstone jag ser fram emot den här tiden på året när man slipper finlira och trixa långsamt långsamt så klockorna stannar utan kan driva på ordentligt på aktiv fisk. Sen kan ju jigg vara hur kul som helst när det smäller i varje kast, ja även dropshot ibland.

          tillägg: när man krokar två borrar på samma kast varav den ena högg fram på betet och den andra bak på betet vet man att det är aktivt fiske, hände mig senast förra veckan
          Senast ändrad av holden; 2020-06-27, 17:22.

          Kommentera


          • #25
            Lite off topic men det finns en poäng i slutet.

            Det blir många gånger lite för mycket pryltokeri och tillkrånglat. Nykokta sportfiskare idag har en djungel med tekniker och utrustning som kan ruinera vem som helst. När jag var ung så var ett kastspö just en kastspö. Ett metspö var ett metspö. Beteslådan för abborre var en handfull spinnare i 2-7gram. Under massor med år så klarade jag mig jäkligt bra med ett billigt teleskophaspel.

            Ser helt nybakade killar knappt torra bakom öronen komma med sportfiskeracer för 300-400 000kr. Värsta utrustningen. Mängd beteslådor som man förknippar med en resa till mars. En bunt trollingspö, jigg spö, vertikal spö, jerkbait spö osv.

            Fiskelyckan brukar inte bli bättre för det.

            Jagar man ex abborre, gös så räcker ett lättare spö och en låda med jiggar, småwobblers för den som föredrar. Vill man köra lite drag så lägger man på ett litet kraftigare spö och ett gäng wobblers.

            Sen är det bara o nöta på o leta fisken. Årstider, år till år kan variera. Till och med vecka till vecka kan ändra sig. Mina abborrställen i lokala sjön har levererat 2-3 abborrar på 2 tillfällen. Däremot så har vi fått 12st gös. Annat år så hade det kanske varit 30 abborrar och 1gös.

            En plats där jag sett massor med gös på ekolodet under många år på en 7meters djupbrant har aldrig levererat minsta nafsande börjar helt plötsligt hugga.

            Så tipset är o leta o nöta på alla möjliga platser och djup och krångla inte till det för mycket.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Jiggskalle Visa inlägg

              Hm, har för mig att jiggfiske på sommaren ska vara väldigt effektivt. Bra att veta , synd att jag nyss beställt massa jiggar haha.

              Poppers har jag många men lyckas aldrig med det heller. Kanske fungerar bättre på sena kvällar?
              Astro Vibe i ex färgen finmörten bra vibrationsbete som fungerar bra nu under sommaren.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Jiggskalle Visa inlägg

                Tacksam för alla tips för jag blir galen snart
                -------------------------------------------------------------------------------

                Hej Jiggskalle;

                Nu i slutet av juni när vattnet är badvarmt fungerar "det flyende betets princip" allra bäst vid fiske efter Abborre...

                En snabbt invevad 28 grams Mörrumsspinnare fyller din största fiskekorg med stora Abborrar på nolltid...

                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 206 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 241 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 537 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                55 svar
                12 652 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                715 svar
                60 678 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Utter
                av Utter
                 
                Arbetar...
                X