Hur fiskar ni med lågprofilrulle ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar ni med lågprofilrulle ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur fiskar ni med lågprofilrulle ?

    Hej !
    tänkte att ni som vill kan berätta eran teknik när ni fiskar med multirulle/lågprofil !
    jag är ny inom det fiskesättet så jag är väldigt tacksam för tips mm. Jag brukar kanske inte hela tiden men iaf varje gång jag fiskar så får jag trassel. Har magnetbromsen ganska hårt och spolbronsen också hårt. Vet inte varför jag får trassel. När ni kastar med multirulle hur gör ni ?
    har ni tummen mot spolen och bromsar med den under hela kastet eller bromsar ni med tummen alldeles i slutet av kastet ?

  • #2
    Kasta följsamt dvs ej snärtigt, håll tummen i närheten av spolen om det skulle övervarva och lägg tummen på spolen när betet slår i vattnet oavsett om det behövs. Resten är en fråga om att ställa in rullen rätt.

    Kommentera


    • #3
      2 saker: mjuka kast utan att ta i, och hårt påspolad lina. Absolut ingen haspelsnärt.

      Jag använder inte mek-broms, så en tumme finns närvarande och beredd men mest närvarande i slutet.

      Kastar efter följande: Har ute ca 1/2 spölängd lina (inkl tafs). Pendlar draget bakåt, spöt åt kl 1-2, och då jag känner att laddningen är perfekt i toppen förs spöt framåt i en mjuk båge.

      Eller så kör man rullkast: håll spöt lågt åt sidan, låt draget gå i en ganska hård cirkel, då spöt laddat rätt går man ett snabbt men mjukt kast framåt. Bra om man har ont om plats, kastar långt och är pricksäkert

      Kommentera


      • #4
        Hur gör ni när det blåser där ni fiskar ?
        samt hur får man till ett långt kast ?
        tänkte haspel längd typ..

        Kommentera


        • #5
          Jag påbörjar nästa kast med betet i vattnet, när jag har ca 20-30 cm lina kvar ute lyfter jag och kastar med ett cirkulärt underarmskast. Första kastet kastar jag i regel med kort lina ute på samma sätt, att ha en halv spölängd ute funkar med tunga gäddbeten och kast över axeln, men inte för lätta borrebeten.

          Kommentera


          • #6
            Blåst vänjer man sig vid. Lite trixigt i början. Drag med lite vindfång och hårdare bromsar. Och teknik... Ibland kan dock en haspel helt enkelt vara mer smärtfritt, om det blåser för mycket.

            Kastlängderna kommer. Det handlar om teknik och hur man ställer in rullen. Ju mer man övar desto mindre broms behövs, och det parat med bra teknik ger långa fina kast.

            Sen får rullarna mycket kärlek. Se till att plocka isär, rengör och ge en droppe olja där det ska till enligt smörjschemat. Det gör under för både kastlängd och minskade trassel

            Kommentera


            • #7
              Jag har helt gått över till bombarda, väldigt roligt fiske.
              Reflektera för några månader sedan att det är ett bra sätt lära sig kasta multirulle, blir en väldigt lugn svepande rörelse.

              Jag har bara trimmade klassiska Ambassadeur och motvind är inga som helst problem, skickar nästan iväg dobben lika långt som i medvind.
              Har ingen mekanisk broms på, det är övningsak.
              Ställer man mekaniska bromsen som i instruktionsboken blir kasten väldigt väldigt korta.

              Kommentera


              • #8
                Linan då, spelar den någon roll ?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Jag påbörjar nästa kast med betet i vattnet, när jag har ca 20-30 cm lina kvar ute lyfter jag och kastar med ett cirkulärt underarmskast. Första kastet kastar jag i regel med kort lina ute på samma sätt, att ha en halv spölängd ute funkar med tunga gäddbeten och kast över axeln, men inte för lätta borrebeten.
                  Jodå, det går att pendla med lättare drag, men det blir inte lika distinkt. Fiskar för övrigt sällan med drag över 45 gram, mest mellan 10-20, däremot oftast med minst 8 och helst 9+ fots spön. Undantag för 7fotare om jag sitter i kajaken...

                  Ang. fråga om linan: Den bör va rund, mjuk och pålagd hårt i min mening. Jag gillar lite tjockare, 0,15 för borre, upp till 0,25 på de rullar jag har för allroundfiske. En multi klarar tjockare lina bättre än en haspel. Sen är nylon faktiskt inte att förakta. Långt ifrån gummibanden man växte upp med.

                  Kommentera


                  • #10
                    Just nu kör jag med en Fladen Lina. Men den är platt !
                    vad blir det för nackdelar med en sån Lina då ?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 193 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 243 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X