Abborre, väder och lufttryck - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre, väder och lufttryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborre, väder och lufttryck

    Nu kommer de flesta med en gång gasta abborren ställer sig och trycker på botten på grund av att den har en stängd simblåsa och eller vid lågtryck blir simblåsan uppsvälld och det finns inte plats för mat och eller den måste simma ner djupt för att kompensera för trycket.
    Eller, svängande lufttryck gör att dom inte hinner med i förändringarna osv osv...

    Men...
    Räknar man lite på det är ingetdera rimligt.

    Nu har jag inte kontrollräknat eller faktagranskat minutiöst, men enligt denna grabben: http://nya.sportfiskeklubben.nu/site...den%20fisk.pdf (jag finner det matematiskt rimligt) så handlar det om att för att kompensera för trycket mellan det extremaste högtrycket och extremaste lågtrycket behöver borren flytta sig 80cm i vattenpelaren för att ha +-0 i skillnader. 1050->970 mbar. = 80 millibar skillnad = 0,08bar = en förflyttning på 80cm djupare för att få samma balans i trycket igen..

    Så den lilla skillnad i mer normala fluktuationer i lufttryck, borde knappast göra abborrens inre organ till en ballong, inte ens mellan absoluta max och min lufttryck borde göra någon skillnad i luft mängd i simblåsan.
    Jag menar, kolla in hur mycket dom kan fylla buken om dom vill. Några ml gas mer eller mindre lär ju inte ha någon som helst betydelse.

    Så, uppenbarligen är det något som gör dom tjuriga. Men bakgrunden är nog inte så enkel som ofta sägs.

    Vad säger ni som inte slutar tänka vid första ”gamla sanningen”

    (Ja det nappade dåligt idag..)
    Senast ändrad av Bowen; 2020-07-17, 16:16.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

  • #2
    Jag tror inte heller att lågtryck i sig gör abborren inaktiv, däremot är stabila väderförhållanden i regel mycket bättre än snabba omslag åt något håll.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Jag tror inte heller att lågtryck i sig gör abborren inaktiv, däremot är stabila väderförhållanden i regel mycket bättre än snabba omslag åt något håll.
      Japp, helt klart, men varför!
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Nu kommer de flesta med en gång gasta abborren ställer sig och trycker på botten på grund av att den har en stängd simblåsa och eller vid lågtryck blir simblåsan uppsvälld och det finns inte plats för mat och eller den måste simma ner djupt för att kompensera för trycket.
        Eller, svängande lufttryck gör att dom inte hinner med i förändringarna osv osv...

        Men...
        Räknar man lite på det är ingetdera rimligt.

        Nu har jag inte kontrollräknat, men enligt denna grabben: http://nya.sportfiskeklubben.nu/site...den%20fisk.pdf (jag finner det matematiskt rimligt) så handlar det om att för att kompensera för trycket mellan det extremaste högtrycket och extremaste lågtrycket behöver borren flytta sig 80cm i vattenpelaren för att ha +-0 i skillnader. 1050->970 mbar. = 80 millibar skillnad = 0,08bar = en förflyttning på 80cm djupare för att få samma balans i trycket igen..

        Så den lilla skillnad i mer normala fluktuationer i lufttryck, borde knappast göra abborrens inre organ till en ballong, inte ens mellan absoluta max och min lufttryck borde göra någon skillnad i luft mängd i simblåsan.
        Jag menar, kolla in hur mycket dom kan fylla buken om dom vill. Några ml gas mer eller mindre lär ju inte ha någon som helst betydelse.

        Så, uppenbarligen är det något som gör dom tjuriga. Men bakgrunden är nog inte så enkel som ofta sägs.

        Vad säger ni som inte slutar tänka vid första ”gamla sanningen”

        (Ja det nappade dåligt idag..)
        Du har som vanligt helt rätt Bowen...

        Jag vill minnas att Curt Lindhe´ i sina böcker om Gädd- och Abborrfiske redan på 1960-talet skrev om Abborrens slutna simblåsa...
        Memories...
        Öld Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

          Japp, helt klart, men varför!
          Ja säg det, en killgissning är att abborrens ofta distinkta huggperioder hänger ihop med väderförutsättningarna. Sedan har vi aspekten med årstidernas cykler, betesfiskens rörelser och säkert något annat mindre uppenbart. Ljusförhållanden spelar stor roll för aktiv fisk, mindre för inaktiv. Ett svårt pussel att lägga men f-n så roligt!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

            Ja säg det, en killgissning är att abborrens ofta distinkta huggperioder hänger ihop med väderförutsättningarna. Sedan har vi aspekten med årstidernas cykler, betesfiskens rörelser och säkert något annat mindre uppenbart. Ljusförhållanden spelar stor roll för aktiv fisk, mindre för inaktiv. Ett svårt pussel att lägga men f-n så roligt!
            Ja det lär kretsa kring dessa grejer som med så många andra firrar.

            Det jag finner intressant är att ”man” Inte vet mer i denna upplysta tid.

            Det är verkligen ingen (självutnämnda experter medräknade) som egentligen har en aning.
            Man nöter på och trixar och tror sig få ett hum, som sen ofta ställs på ända med raka motsatsen.

            Det är verkligen många parametrar och dimensioner som samspelar.

            Ofta är det ju som att slå på en knapp när det väl händer, eller inte händer.
            Således tycker hela artkompaniet, om det gäller gädda, abborre eller annat, samma om sina parametrar med.

            Sannerligen en gåta alltså. Det är ju det ihop med intermittent belöning som gör det så rogivande, spännande och beroendeframkallande

            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Du har som vanligt helt rätt Bowen...

              Jag vill minnas att Curt Lindhe´ i sina böcker om Gädd- och Abborrfiske redan på 1960-talet skrev om Abborrens slutna simblåsa...
              Memories...
              Öld Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Har även jag läst. Tas även upp i boken Abborren Hugger. Att simblåsan och dess känslighet gäller då det finns ett is lager på sjön.
              Jag som då pimplar abborre mer än dom flesta har motsatt lärdom som är emot allt det som skrivs. Då jag vid lågtryck får mer napp på grunt vatten och vid högtryck får mer napp på djupt vatten. Enligt alla profeter ska det vara tvärtom!

              Det som jag dock anser med abborren är att det är en slö fisk. En soffpotatis. Den har sina stunder såklart. Men i regel är den slö och tråkig. Det är som att diskutera med en rebellisk tonåring. Tvärsför på allt man presenterar.
              Vi brukar säga att den är på hugg/jakt en dag per vecka och är det missgynnsamt väder vid den dagen så hoppas veckas över och den är då slö i 2 veckor. På sommaren däremot tror jag dom är på hugg/jakt en gång per dag eller varannan dag beroende på hur intensiv föregående jakt var. Och vad dom jagade såklart. Abborren äter det som finns
              Jag tror det är väldigt underskattat hur länge en fisk kan gå utan mat. Vi människor klarar oss 3 veckor utan mat. Fiskar är inte sämre. Och abborren bör stå i en klass för sig.

              Jag minns en vinter som var hemskt seg på Dellen. Det var vidrigt med snö och vatten på isen. Man ville inte gå mer än till närmaste grynnan och leta. Först nån gång i Februari började dom nypa på balansarn och röra sig. Faktum är att dom stod så still att den där lilla larven/igeln hade fastnat på dom. Dessa är vanliga att få se på gäddor. Men inte abborre. Det är enda vintern som jag sett det på Abborren i mitt fiskeliv.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

                Har även jag läst. Tas även upp i boken Abborren Hugger. Att simblåsan och dess känslighet gäller då det finns ett is lager på sjön.
                Jag som då pimplar abborre mer än dom flesta har motsatt lärdom som är emot allt det som skrivs. Då jag vid lågtryck får mer napp på grunt vatten och vid högtryck får mer napp på djupt vatten. Enligt alla profeter ska det vara tvärtom!

                Det som jag dock anser med abborren är att det är en slö fisk. En soffpotatis. Den har sina stunder såklart. Men i regel är den slö och tråkig. Det är som att diskutera med en rebellisk tonåring. Tvärsför på allt man presenterar.
                Vi brukar säga att den är på hugg/jakt en dag per vecka och är det missgynnsamt väder vid den dagen så hoppas veckas över och den är då slö i 2 veckor. På sommaren däremot tror jag dom är på hugg/jakt en gång per dag eller varannan dag beroende på hur intensiv föregående jakt var. Och vad dom jagade såklart. Abborren äter det som finns
                Jag tror det är väldigt underskattat hur länge en fisk kan gå utan mat. Vi människor klarar oss 3 veckor utan mat. Fiskar är inte sämre. Och abborren bör stå i en klass för sig.

                Jag minns en vinter som var hemskt seg på Dellen. Det var vidrigt med snö och vatten på isen. Man ville inte gå mer än till närmaste grynnan och leta. Först nån gång i Februari började dom nypa på balansarn och röra sig. Faktum är att dom stod så still att den där lilla larven/igeln hade fastnat på dom. Dessa är vanliga att få se på gäddor. Men inte abborre. Det är enda vintern som jag sett det på Abborren i mitt fiskeliv.

                Det jag är nyfiken på är fakta och vetenskap.
                Om den minimala skillnad (i verkligheten) på simblåsan gör skillnad (jag bedömer nej, det har andra bakomliggande anledningar), och enligt dig nu i hop med istäcke, så önskar jag veta varför, inte att en gammal bok med anekdotiska bevis blir underlaget, sen slutar nyfikenheten där.
                Varför, med vetenskap, inte för att någon påstått det.

                Jag gillar din iakttagelse om att det är en slö och sällan ätande fisk
                I all välmening.

                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #9
                  I skärgården ser jag ofta iglar på förleksborrarna, som med gäddor.

                  Kommentera


                  • #10
                    Som er övriga skribenter i denna tråd tror även jag att andra faktorer påverkar mer än lufttryck.
                    Förmodligen är det flera faktorer som påverkar tillsammans såsom tid på dygnet, vart i säsongen vi befinner oss, ljusförhållanden, syrehalten i vattnet mm.
                    När det gäller kraftiga väderomslag har jag även då råkat ut för riktigt bra abborrefiske.
                    Så ingen regel utan undantag, eller ju mer man tror sig veta desto mindre visar det sig man vet.
                    ​​​​​​

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 188 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 239 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    709 svar
                    59 601 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X