Abborre, väder och lufttryck - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre, väder och lufttryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ser ingen anledning varför abborren ska fungera annorlunda än många akvariefiskar i avseende ämnesomsättning. Står dom o trycker i kallt vatten så sjunker ämnesomsättningen med lägre kroppstemperatur.

    I min lokala sjö så blev abborrfisket makalöst bra sommaren 2018 när värmen tryckt på någon månad. 2017-2019-2020 så är abborrarna man hittar på 6-7 meter hopplösa att få igång.

    2018 så låg den finare bitarna på 5.5meter o högg som galningar. Grunden 2-3 meter hade fullt med jagande abborre. Ytvattentemperaturen var 3grader högre och språngskiktet låg flera meter djupare.

    De enda aktiva i år är ”vassabborrarna” och de är inte så många. Mest gäddor där.

    2 av 3 sjöar jag fiskar i levererar typ 5 gäddor på 1 abborre i år. Abborrarna är ”enstöringar”. 1 sjö har kvar de roliga stimmen där det blir riktig fart.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
      Ser ingen anledning varför abborren ska fungera annorlunda än många akvariefiskar i avseende ämnesomsättning. Står dom o trycker i kallt vatten så sjunker ämnesomsättningen med lägre kroppstemperatur.

      I min lokala sjö så blev abborrfisket makalöst bra sommaren 2018 när värmen tryckt på någon månad. 2017-2019-2020 så är abborrarna man hittar på 6-7 meter hopplösa att få igång.

      2018 så låg den finare bitarna på 5.5meter o högg som galningar. Grunden 2-3 meter hade fullt med jagande abborre. Ytvattentemperaturen var 3grader högre och språngskiktet låg flera meter djupare.

      De enda aktiva i år är ”vassabborrarna” och de är inte så många. Mest gäddor där.

      2 av 3 sjöar jag fiskar i levererar typ 5 gäddor på 1 abborre i år. Abborrarna är ”enstöringar”. 1 sjö har kvar de roliga stimmen där det blir riktig fart.
      Nej så lär det väl vara i stora drag såklart, jämförelsen med akvariefiskar.

      Mina upplevelser senaste högtrycksveckorna:

      Uselt fiske, som ett dött skimmer över sjön.
      Tex. Vid några fisketurer, heldag från hyfsat tidig morgon till början på eftermiddagen. Några enstaka individer i branter på 5-7m djup runt 9 på morgonen sen dött. Dött även på lodet mer eller mindre. Det tycker jag är skumt. Dom måste ju dra ut i dom större vattenvidderna eller nåt. Men har aldrig sett dom där heller iofs.

      En annan dag, i går faktiskt, start 04:00, Tänker nu jäklar skall jag få abborrarna vid soluppgången, precis så som ”alla” säger att dom beter sig i högsommarvärmen.
      Nöter andaktsfullt i 5 timmar, i princip inte ett pill, och inga jakter och inga tecken på liv.
      Lyckas i det sista få några mindre borrar på en utstickande undervattensudde på typ 1-3meter.

      Så ja, att knäcka dom här nötterna när abborren inte är där man brukar hitta den, kommer inte bli lätt..
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #43
        I dom större sjöarna har det varit väldigt svårt att hitta borrarna i sommar, men har en mindre favoritsjö för abborre och där är allt som vanligt förutom en liten skillnad.
        ​​​​Det gäller speciellt dom lite större runt kilot och uppåt.
        Man får bara enstaka med en tids uppehåll emellan, förut har man kunnat dra ett helt gäng fina på kort tid men dom verkar vara enstöringar precis som någon nämnde tidigare i tråden.
        ​​​​​

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        17 svar
        3 138 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg harlequine  
        Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
        40 svar
        3 209 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
        1 668 svar
        361 388 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HA-Lures  
        Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
        50 svar
        12 023 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TiSo
        av TiSo
         
        Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
        680 svar
        57 388 visningar
        4 gillar
        Senaste inlägg DuffelDad  
        Arbetar...
        X