fångar bara smågäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fångar bara smågäddor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av villehvo Visa inlägg
    Hej, fiskar i en liten men djup sjö som har väldigt lite bottenstruktur, har hört om några 10kgs gäddor tagna i sjön men undrar hur hittar man dom?
    Du har inte funderat på att försöka meta på djupare vatten för då kan du komma ner på större djup som du inte når vid trolling om man inte har paravan el. djuplod? Ett ekolod underlättar om du letar efter grundtoppar, m. m. Jag hade ungefär samma problem med 2 sjöar utanför Aneby när jag bodde där.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

      Du har inte funderat på att försöka meta på djupare vatten för då kan du komma ner på större djup som du inte når vid trolling om man inte har paravan el. djuplod? Ett ekolod underlättar om du letar efter grundtoppar, m. m. Jag hade ungefär samma problem med 2 sjöar utanför Aneby när jag bodde där.
      -----------------------------------------------------------

      Hej Isjonsson;

      Flera år innan vi monterade Cannon djupriggar på båten använde vi vid trolling stora Penn-rullar som PENN 349HC försedda med Bevin-Wilcox leadcore-linor med en ny färg vid var 10:e meter. Leadcorelinorna var 100 yards långa 60 lbs spunna dacronlinor med blykärna...

      Wobblerna gick cirka 1,5 meter djupare för varje färg vi släppte ut i 1,2 - 1,5 knops trollingfart.. Problemet vid mörkerfiske var att man måste kunna se och räkna antalet utsläppta färger.. För att se bättre i mörkret fick jag använda pannlampa eller en liten ficklampa....

      Old Firehand
      Leif Engström


      Senast ändrad av Old Firehand; 2020-08-07, 06:28.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

        -----------------------------------------------------------

        Hej Isjonsson;

        Flera år innan vi monterade Cannon djupriggar på båten använde vi vid trolling stora Penn-rullar som PENN 349HC försedda med Bevin-Wilcox leadcore-linor med en ny färg vid var 10:e meter. Leadcorelinorna var 100 yards långa 60 lbs spunna dacronlinor med blykärna...

        Wobblerna gick cirka 1,5 meter djupare för varje färg vi släppte ut i 1,2 - 1,5 knops trollingfart.. Problemet vid mörkerfiske var att man måste kunna se och räkna antalet utsläppta färger...

        Old Firehand
        Leif Engström


        Jag har bara läst om den linan men aldrig använt den själv.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #14
          Ett bra sätt är att försöka urskilja "dem" som fiskar framgångsrikt i sjön och fråga om tips. Var nyfiken och fråga runt. Alltså inte bara de som snackar utan människor som faktiskt fått större fisk regelbundet i den sjön. Kanske du kan få följa med på en tur så de kan visa var och hur de fångat tiokilosfiskarna? Var nyfiken och ställ mkt frågor. Då har du kommit halva vägen, den jobbigaste delen. På så sätt lär du dig sjön mkt snabbare än om du ska lära dig platser själv.
          Senast ändrad av gabbu; 2020-08-05, 17:23.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

            Jag har bara läst om den linan men aldrig använt den själv.
            ---------------------------------------

            Nya linor har dykt upp varje år .....

            https://www.google.com/search?sa=X&r...w=1342&bih=678

            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              ---------------------------------------

              Nya linor har dykt upp varje år .....

              https://www.google.com/search?sa=X&r...w=1342&bih=678

              Old Firehand
              Leif Engström
              Tack för länken!
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #17
                Jag skulle vara intresserad av att höra vilka metoder som provats i sjön. En del vatten kan vara lite ”bakvända”, som att vissa färger eller storlekar fungerar orimligt bra.
                Jag fiskade i en sjö nyligen där beten kring 5 cm gick otroligt mycket bättre än allt annat på både abborre och gädda.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                  Ett bra sätt är att försöka urskilja "dem" som fiskar framgångsrikt i sjön och fråga om tips. Var nyfiken och fråga runt. Alltså inte bara de som snackar utan människor som faktiskt fått större fisk regelbundet i den sjön. Kanske du kan få följa med på en tur så de kan visa var och hur de fångat tiokilosfiskarna? Var nyfiken och ställ mkt frågor. Då har du kommit halva vägen, den jobbigaste delen. På så sätt lär du dig sjön mkt snabbare än om du ska lära dig platser själv.
                  Tyvärr så fiskar ingen annan i den sjön förutom jag och han som hade fångat 10kg gäddan tror jag tyvärr är död vid dethär laget :/

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
                    Jag skulle vara intresserad av att höra vilka metoder som provats i sjön. En del vatten kan vara lite ”bakvända”, som att vissa färger eller storlekar fungerar orimligt bra.
                    Jag fiskade i en sjö nyligen där beten kring 5 cm gick otroligt mycket bättre än allt annat på både abborre och gädda.
                    Har bara fiskat i sjön 2 gånger tidigare men har prövat att köra med en 7 eller 9 cm jigg, spinnare, större gäddbeten på 15-20cm vid en djupkanter och runt ett grunt parti av sjön.
                    Har bara fått fisk på jigg, spinnare och mörrumspinnare som jag jiggade längsmed bottnen.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av villehvo Visa inlägg

                      Har bara fiskat i sjön 2 gånger tidigare men har prövat att köra med en 7 eller 9 cm jigg, spinnare, större gäddbeten på 15-20cm vid en djupkanter och runt ett grunt parti av sjön.
                      Har bara fått fisk på jigg, spinnare och mörrumspinnare som jag jiggade längsmed bottnen.
                      Förmodligen kommer fisket gå bättre framåt hösten, då gäddorna ofta går grundare. Där jag har fiskat gädda - främst Tidan och Norra Vätterns skärgård - är de stora gäddorna lättare att komma åt då.

                      Jag har haft mest framgång med rödvit wobbler, men även getingfärgad (Eller tiger stripe som OF skrev) går. Största för mig i N:a Vättern var 9½ kg på en rödvit Yo-Zuri, 12-15 cm lång.I Tidan kom jag aldrig över 6 kg. Dragrodd med spö utanför vassarna är en bra metod.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 022 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 383 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X