Värdelösa gummibeten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värdelösa gummibeten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Fiskar väldigt mycket med Pig Shad Jr och tycker att de är så väl effektiva (fångar mycket fisk) som smarta (möjligt att bestämma fiskedjup med ”fast attach”-päronblyn). Men visst har du rätt i att det är genialt av branschen...

    Kommentera


    • #12
      Jag tror säkert att gummibeten är väl så effektiva när de väl är i vattnet (och inte snurrar runt sin egen axel :-)) Kruxet är dock att de inte är lika mycket i vattnet som t ex en wobbler eftersom man måste fippla fast stingern hela tiden.

      På vår norrlandstrip hittade vi gäddan vid djupvassar med tjocka natebankar utanför. Ofta fastnade vi i naten, men med wobbler så rycker man till hårt ett par gånger så går den oftast fri och fortsätter fiska. Med gummibetena så lossnade krokarna i första rycket och betet slutade fiska. Och så får jag lägga ned tid igen på att fästa stingern och under tiden har polaren redan kastat ut sin wobbler och börjat fiska hem den....

      Kommentera


      • #13
        Måste kännas fantastiskt när gäddan klipper svansen på ett stort dyrt gummibete.

        Kommentera


        • #14
          Både hårdbeten och mjukbeten har sina tillfällen, den enda riktigt stora anledningen till att jag använder mjukbeten är möjligheten att enkelt kunna variera djup, och speciellt när man vill fiska riktigt djupt.

          Nackdelar är tyvärr flera, två av dom är att dom trasas sönder (till säljarnas stora glädje)
          ​​​​​Och problem med stinget som släpper.

          Den förstnämnda är inte mycket man kan påverka förutom att limma och laga.
          Den andra går att påverka beroende på vilka spikes man använder.
          ​​​​​​Problemen Tiso nämnde när man fastnar i naten är enkelt att lösa med offsetkrok, så har du ett kanonbete att fiske genom vegetationen och återigen har gummibetet visat sin mångsidighet.

          En annan typ av gummibeten om man vill slippa krånglet med stingers är att använda krokförsedda beten som bulldawg och liknande.
          En egen favorit jag starkt kan rekommendera är Jeff boggs gummibeten.
          ​​​​​​

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Värdelösa gummibeten
            --------------------------------------------------------

            Hej TiSo;

            Fördelen med gummibeten är att den Gädda som biter i en "mjukisjigg" inte direkt hinner avslöja att det inte är en äkta fisk hon har satt tänderna i ......
            Därför får du mer tid att sätta in ett rejält mothugg än du får med ett hårt skeddrag eller en wobbler....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm








            Ibland attackerar gäddan även hårda saker som den vägrar släppa greppet om.
            En fiskekompis fick sin åra angripen av en gädda som vägrade släppa, först när ett rejält nackgrepp togs släppte den :-)
            Tror han är ganska ensam om att ha fångat en gädda med åra som bete :-D

            Kommentera


            • #16
              Gummi med stinger och ev spikes är inte det bästa om det är mkt vegetation, hellre offset, spinnerbait eller en vasskyddad sked, denna gillar jag, köpte i USA för flera år sen
              https://youtu.be/8_RxYCE--c4
              De tre senaste ger inte de bästa krokningsegenskaperna men det funkar (helst uppåt) man får kompromissa i grönskan...

              F ö kört en del gummi, alltmer med Storms eller Spros specialskruv som underlättar att snyggt kunna byta vikter på huvudet.

              Kommentera


              • #17
                Visst går det åt lite material men nog tycker jag
                att gummibetena har en stor fördel i att man med några
                enkla päronblyn kan använda samma betenvid snabb som långsam hemtagning, grunt som djupt.

                Flexibiliteten tycker jag väger upp mycket.

                Är förtjust i hårdbeten också, men fiskar oftast
                grunt med dom.

                Kommentera


                • #18
                  Jag var riktigt sen med att börja fiska gummibeten. Avskydde dom jävlarna just av den anledningen att det var lättpajat gummi, samt att jag tyckte vissa av dessa beten bara snurrade.

                  Men nu när jag har lärt mig dom olika gummibetenas gång och hur snabbt man kan fiska dom utan att tex skiten snurrar, så måste jag säga att i vissa situationer är gummi överlägset.

                  Köpte en massor av olika gummibeten vilket jag idag kan säga var ett misstag, då jag nästan enbart fiskar med MC Rubbers eftersom jag upplever att jag fiskar bäst med dessa.

                  Sen har jag börjat göra egna stingers av lekande samt riktigt grymma krokar. Det är kul att pilla med gummi och allt som hör till, men innan jag blev insatt hatade jag gummi och stingers. Kändes jävligt meckigt.

                  Jag tror att jag fiskade med gummi en hel säsong innan jag fick något. Men då drog jag typ 10 kast och tyckte att det bara var skit, för att snabbt byta till mina älskade hårdbeten. Så det var inte så konstigt att jag aldrig fick fisk på gummi. Tills jag en dag fick en fin slemraket på typ tredje kastet och bestämde mig att fiska gummi hela dagen. Fick mycket gädda den dagen. Sen var jag övertygad att gummi har sin plats i min fiskelåda :-)

                  Kan tillägga att jag idag fortfarande föredrar hårdbeten då jag tycker det är roligare att fiska med, speciellt jerkbaits. Men gummi är också bra shit. Ibland är det till och med helt överlägset

                  Kommentera


                  • #19
                    När det kommer till downsize så är det egentligen inget nytt, då man i princip alltid körde med mindre beten förr. Det är väl egentligen "uppsize" som är det nya påhittet :-)

                    Men visst, ibland vill gäddan bara ha en liten matbit istället för en monsterdildo.

                    Samtidigt är det för jävla kul och se dessa rosa monsterdildos fladra iväg i luften. Det känns manligt :-)

                    Kommentera


                    • #20
                      Dagens downsize med ett 17 cm gummibete plus bly eller spinnrig är ändå avsevärt tyngre än att dänga ett gammalt Atom, samtidigt för lätt att dänga med ditt 9 fots XXXXH-spö - vilket är själva poängen eftersom du då måste köpa helt nya grejer som funkar i intervallet 50-70 gram.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 140 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X