Stor Abborre i Halmstadstrakten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor Abborre i Halmstadstrakten!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• husbehov
    replied
    Det roliga med att prata om "stor" abborre är ju att den kan diffa bra i vikt. En fisk fångad i mars/april kan va upp mot ett halvt kilo tyngre än i maj.
    Nu har jag aldrig vägt rompåsar på stora honor. Brukar aldrig ta upp dom. Men kan tänka mig att en borre som närmar sig 2 kg har bra stor påse i magen.
    Kan ju vara nåt att tänka på om man nu jagar "stor" abborre.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
    För 50 år sedan var Lagan ett säkert ställe där många storabborrar fångades. Den som kände till något om åns bottenförhållanden brukade hitta storabborrar i djupgropar i vilka det kunde gå att hitta riktigt stora abborrar på våren. Dessa stannade inte så länge i i sötvattnet utan drog sig efter leken ut mot havsvattnet vid mynningen för att kalasa på allt ätbart där. Dessa fiskar låg ofta högt upp på årsbästalistorna.
    Då mindes jag rätt!

Lämna en kommentar:

• BeBest
    replied
    För 50 år sedan var Lagan ett säkert ställe där många storabborrar fångades. Den som kände till något om åns bottenförhållanden brukade hitta storabborrar i djupgropar i vilka det kunde gå att hitta riktigt stora abborrar på våren. Dessa stannade inte så länge i i sötvattnet utan drog sig efter leken ut mot havsvattnet vid mynningen för att kalasa på allt ätbart där. Dessa fiskar låg ofta högt upp på årsbästalistorna.

Lämna en kommentar:

• WeededSix
    replied
    Okej! Stort tack!

Lämna en kommentar:

• Mijni
    replied
    Ursprungligen postat av WeededSix Visa inlägg
    Har du något tips på vart i kanalen jag ska börja fiska.
    Hela, fisken finns överallt. Den är inte större än att det går att traska runt hela. =)

Vissa har sina favoritplatser, men inget är säkert. Ibland har man stått 2 timmar på ett "bra ställe" för att byta till något ingen normalt tror på och där har man kanonfiske den dagen.

Sen finns det dom som hävda "hemliga" platser, men det är ingen raketforskning. Kan du kasta där du är? Fiska då där... fast inte från broarna...

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Hej,

Om jag inte minns fel så fångades det en hel del stor abborre i Lagan om jag inte missminner mig. Jag har för mig att jag läste om det i Sportfiskarna el. om det var i Fiskejournalen på 70-& 80-talet. Var någonstans det var minns jag inte. En som borde känna till detta är väl Old Firehand för han har ju åldern inne och läste tidskrifter på den tiden. Det borde väl finnas någon mer här på forumet som är runt 60-65 år gammal och som minns det.

Lämna en kommentar:

• WeededSix
    replied
    Har du något tips på vart i kanalen jag ska börja fiska.

Lämna en kommentar:

• Mijni
    replied
    Absolut, du är välkommen ner. Just nu pågår någon undersökning från kommunen där man får svara på vad, hur och varför man fiskar. Och komma med förslag på förbättringar.
    Så vi hoppas.

Men absolut, kanalen kan va magiskt bra. Malmö - Halmstad är ju trots allt inte så blodigt långt.

Lämna en kommentar:

• WeededSix
    replied
    Jag får säga att drömmen för mig är en Borre över kilot. Har varit sugen på att åka till Malmö och testa kanalen, har hört så mycket gott därifrån.

Lämna en kommentar:

• Mijni
    replied
    Var går gränsen för en STOR Abborre för dig?

För många är en 500gr en stor kloss och 1-kilos är rena drömmen. Själv är man bortskämd med Malmökanal runt hörnan. Och för människor som fiskar i Kalmarsund så är kanske en kilos inget att höja på ögonbrynen för. Vilket i sig också är sjukt.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
3 svar
2 851 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Swangsta  
Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57