Var hitta skärgårdsabborren nu på hösten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var hitta skärgårdsabborren nu på hösten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Var hitta skärgårdsabborren nu på hösten?

    Jag har tänkt prova abborrfiske i skärgården nu i höst när det är lite färre båtar och vattenskotrar. Jag har letat ut några områden i de inre delarna av Stockholms södra skärgård som känns överkomliga att fiska i från kajak.

    Jag har aldrig fiskat abborre I skärgården och skulle uppskatta lite tips på i vilka miljöer man bör leta nu på hösten. Är det i grundare vikar, vid vass- eller gräskanter? Eller står de lite djupare? Står de gärna i mer öppna vikar eller föredrar de mer avsnörpta? Hur inverkar vattentemperaturen?

  • #2
    Leta grunt med närhet till djup. Hösten är relativt enkel vad gäller att hitta fisk, våren däremot är en riktig utmaning..

    Kommentera


    • #3
      http://www.badmotherfishers.se/2013/...angar-abborre/

      Henrik med Fisheco och en del tips om vad, var och hur...

      Kommentera


      • #4
        Fränstam på Fisheco:

        https://youtu.be/ov-kGZB6Bow

        Kommentera


        • #5
          Tack för tipsen holden och anteman. Många matnyttiga tips i filmerna.

          Om vindarna lugnar sig lite i veckan så blir det ett försök i och omkring en lite större avsnörpt skärgårdsvik.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
            Jag har tänkt prova abborrfiske i skärgården nu i höst när det är lite färre båtar och vattenskotrar. Jag har letat ut några områden i de inre delarna av Stockholms södra skärgård som känns överkomliga att fiska i från kajak.

            Jag har aldrig fiskat abborre I skärgården och skulle uppskatta lite tips på i vilka miljöer man bör leta nu på hösten. Är det i grundare vikar, vid vass- eller gräskanter? Eller står de lite djupare? Står de gärna i mer öppna vikar eller föredrar de mer avsnörpta? Hur inverkar vattentemperaturen?
            -------------------------------------------------------

            Hej TiSo;

            På hösten brukar man hitta Abborrar på lovartsidan av strandnära, friliggande grynnor...
            Ibland påträffar man mängder av Abborrar på 2- 4 meters djup och någon gång hittar man enstaka grövre Abborrar på djup mellan 3 och 6 meter...

            Mina genom åren allra fångstsäkraste beten till Abborrar i skärgården är jiggar som Crappie Buster och Maribou Jigs i gula, rosa och vita färger....
            https://www.ebay.co.uk/itm/324047911424

            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #7
              [quote=tiso;n2560217]jag har tänkt prova abborrfiske i skärgården nu i höst när det är lite färre båtar och vattenskotrar. Jag har letat ut några områden i de inre delarna av stockholms södra skärgård som känns överkomliga att fiska i från kajak.

              Jag har aldrig fiskat abborre i skärgården och skulle uppskatta lite tips på i vilka miljöer man bör leta nu på hösten. är det i grundare vikar, vid vass- eller gräskanter? Eller står de lite djupare? Står de gärna i mer öppna vikar eller föredrar de mer avsnörpta? Hur inverkar vattentemperaturen?
              ------------------------------------------------------------------------

              Fiske med Jig efter Abborre, Gädda, Gös, Röding, Öring och många andra både sötvattens- och saltvattensrovfiskar kommer ursprungligen från USA där maraboujiggar och bucktailjiggar presenterades för sportfiskevärlden redan i slutet på 1940-talet. Här i Sverige började jigfisket efter Abborre och Gös komma igång bland "fiskeexperterna" i början av 1960-talet. Jag minns att jag själv skrev några jigfiskeartiklar efter Abborre och Gös i Sportfiskarnas tidning Svenskt Fiske i mitten på 1960-talet. 1972-1973 introducerade sportfiskegrossisterna Adexa, Darts och LEF marabou-, bucktail- och mjukplastjiggar. Troligtvis var Lennart Björkgren hos Adexa i Södertälje den som först åkte runt bland fiskebutiker och presenterade olika jiggar.
              Jiggen är ett oerhört effektivt bete för all rovfisk, men även andra fiskar tar gärna en skickligt presenterad jig.
              Den vanligaste jigfiskemetoden är att låta jiggen studsa i sjöbotten med varierande långa lockryck och pauser. Så här kan det gå till: Kasta ut jiggen över eller i närheten av en grynna. Se på linan hela tiden som jiggen sjunker mot sjöbotten efter kastet och räkna samtidigt för dig själv 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 osv. När jiggen träffar sjöbotten slackar linan. Då har du kanske hunnit räkna till 17 och kan göra ett kort uppåtryck med spötoppen för att lyfta jiggen någon decimeter ovanför botten. Veva snabbt in slaklinan med ett till två varv på veven. Gör ett nytt uppåtryck. Veva in slaklinan. Gör ett nytt uppåtryck. Veva in slaklinan och låt jiggen sjunka till botten igen vid vartannat eller vart tredje ryck. Det kan vara extra produktivt att vänta några sekunder när jiggen träffat botten innan du gör nästa uppåtryck och hemtagning av slaklinan. Huggen kommer ofta när jiggen sjunker mot botten eller då jiggen kommer i rörelse efter att ha vilat några sekunder på botten. Därför är det extra viktigt att du ser på linan hela tiden. Det är inte alltid man känner hugget. En liten darrning på linan eller plötslig linslackning betyder att en Abborre eller en Gös tagit din jig i i munnen. Testa dig sedan fram till vilken jigmodell, storlek, jigvikt och jigfärg som ger bäst resultat för fiskeplatsen, dagen och årstiden.

              Anledningarna till att du ska räkna för dig själv när jiggen sjunker mot botten är för att du dels ska kunna avgöra hur djupt det är till botten och för att du även ska kunna jigga i mellanvatten någon meter ovanför botten genom att börja jigga innan du hunnit till "17" när jiggen dunkar i
              botten...

              Go for the Big Ones!

              Old Firehand
              Leif Engström
              Senast ändrad av Old Firehand; 2020-09-29, 09:18.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                Jag har tänkt prova abborrfiske i skärgården nu i höst när det är lite färre båtar och vattenskotrar. Jag har letat ut några områden i de inre delarna av Stockholms södra skärgård som känns överkomliga att fiska i från kajak.

                Jag har aldrig fiskat abborre I skärgården och skulle uppskatta lite tips på i vilka miljöer man bör leta nu på hösten. Är det i grundare vikar, vid vass- eller gräskanter? Eller står de lite djupare? Står de gärna i mer öppna vikar eller föredrar de mer avsnörpta? Hur inverkar vattentemperaturen?

                I Kalmar sund enl. sportfiskarnas storfiskeregistrering men det ligger ju inte precis söder om Stockholm. Verkar vara riktigt hett just nu.
                https://www.sportfiskarna.se/Storfis...gistreringarna
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg


                  I Kalmar sund enl. sportfiskarnas storfiskeregistrering men det ligger ju inte precis söder om Stockholm. Verkar vara riktigt hett just nu.
                  https://www.sportfiskarna.se/Storfis...gistreringarna
                  Ja, ligger kanske liiite långt bort för en dagsetapp...:-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                    Ja, ligger kanske liiite långt bort för en dagsetapp...:-)
                    Plus att det är blir en extra dimension i fisket om man lyckas knäcka koden och träffa rätt i hemmavattnet, till skillnad mot att åka till ett välkänt storfiskhak dit ”alla andra” åker för att dra pb.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 143 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 401 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X