Var hittar man gäddan i en liten sjö nu på hösten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var hittar man gäddan i en liten sjö nu på hösten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Var hittar man gäddan i en liten sjö nu på hösten?

    Hej!
    Jag fiskar i en liten sjö i Göteborgs området som innehåller både stor abborre vilket jag lyckas få upp oftast och den ska även innehålla väldigt stor gädda. Dessvärre har vi inte lyckats locka fram dessa och då undrar jag vart ni skulle leta efter gäddor i en mindre sjö? Kopierar in en länk nedanför på djupkartan till sjön, skulle uppskatta om någon kunde ge något användbart tips. Tack på förhand

    http://www.melicamedia.se/lodkartor/...1482128933.pdf

  • #2
    Enligt min erfarenhet (dock bor jag 100+ mil norrut). Generellt svar, trolling. Sök betesfisk och struktur. Nöt, huggperioderna upplever jag som mer markanta under hösten. Hittar du ett intressant område, nöt 3-4 timmar med trolling. Beten, Westin Jätte 23 cm och liknande, gärna större. Är gäddorna på humör behöver man inte ens under hösten vara rädd att köra för fort, runt 2 knop funkar även då. Då behöver man inte heller fiska speciellt bottennära, gäddorna stiger. Är dom däremot kinkigare kan det vara vettigt att köra långsammare och mer bottennära. Om dom är kinkiga eller i stöten tycker jag kan variera från dag till dag, tycker inte dom blir speciellt mycket slöare i och med kallare vatten. Är dom kinkiga kan vertikalfiske/flötestrolling oftast vara effektivare än trolling.

    Sen är det ju viktigt vad det finns för betesfisk i sjön också. Jag har t.ex. upplevt sjöar där det finns både nors/löja och braxen så lönar det sig att nöta runt braxen istället för löjan om man är ute efter stor fisk. Men sånt lär ju också variera från vatten till vatten.

    På förhösten kan man hitta stora gäddor nära land men det vanliga är att betesfisken går ur djupare under hösten och då följer gäddorna med.

    Många kommer säga att nöt runt de djupare områdena enligt din djupkarta men jag tycker sällan det är det bästa. Det är så mycket som spelar in på var gäddorna står, egetligen helt individuellt för varje sjö så det är bara nöta och skapa din egen erfarenhet för dni sjö.

    Som sagt, detta är erfarenhet efter många långa år fiske i mina vatten. Hur det funkar hos dig kan vara helt annorlunda. Det finns ingen quick fix för att hitta stor gädda.

    Nu har du ju turen att sjön är liten så har du bara en båt och möjlighet att trolla med en 2-3 beten samtidigt så borde du ha goda chanser att ta nån av sjöns större exemplar. Misströsta dock inte, det kan ta många timmar mellan storgäddorna. Ofta är det ett bättre tecken att du inte har hugg på flera timmar än att du får nån snipa med jämna mellanrum.

    Kommentera


    • #3
      Tack så mycket för svaret Grejo!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Rasmus Bielsten Visa inlägg
        Hej!
        Jag fiskar i en liten sjö i Göteborgs området som innehåller både stor abborre vilket jag lyckas få upp oftast och den ska även innehålla väldigt stor gädda. Dessvärre har vi inte lyckats locka fram dessa och då undrar jag vart ni skulle leta efter gäddor i en mindre sjö? Kopierar in en länk nedanför på djupkartan till sjön, skulle uppskatta om någon kunde ge något användbart tips. Tack på förhand

        http://www.melicamedia.se/lodkartor/...1482128933.pdf
        ---------------------------------------------

        Hej Rasmus;

        Trolling är liksom i de flesta mindre insjöar troligtvis inte tillåtet i ovan nämnda insjö. Däremot kan dragrodd vara ett tillåtet fiskesätt när det gäller att lära sig sjön och samtidigt hitta både små och stora Gäddor...

        Själv förflyttar jag mig helst med båten från ankringsposition till ankringsposition och fiskar noga av varje plats för att hitta de stora Gäddorna..
        Platser där jag fångar 10 kilo+ Gäddor noterar jag lite extra i min fiskejournal när jag kommer hem och anger bl.a. datum, tid, plats, bete, antal gäddor, högsta vikt, lägsta vikt, vindriktning, vattentemperatur, fångstdjup och vattenstånd...
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm


        Ps. Lite mer info om ditt eget framtida fiske runt Göteborg hittar du på "GULA KORTET" här..https://www.sportfiskarna.se/portals...-16-191104-300 Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-10-01, 17:42.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        17 svar
        3 193 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg harlequine  
        Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
        40 svar
        3 240 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
        1 668 svar
        361 515 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HA-Lures  
        Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
        52 svar
        12 440 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TiSo
        av TiSo
         
        Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
        713 svar
        60 246 visningar
        4 gillar
        Senaste inlägg Robbe511  
        Arbetar...
        X