Skruvskalle vs päronbly - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skruvskalle vs päronbly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skruvskalle vs päronbly

    Själv fiskar jag alltid med shallowskruv och päronsänken i beteslåset. Har aldrig haft några problem med det.
    Dock kör ju många med skallar.
    Ni som kört båda, vad anser ni vara för och nackdelar
    med respektive metod?

  • #2
    Kör lite allt möjligt, dom vanligaste betena har jag med shallow & blyat, upplever att ibland lägger sig päronblyet över beteslåset & då går inte betet som man vill & därför har jag endel beten även blyade.
    Med jiggskalle då har man en extra krok & jag kanske inbillar mig att man missar mindre antal fiskar men jiggskallen sabbar ibland betena också.

    Kommentera


    • #3
      Ser egentligen inga fördelar med skruvskalle och dess fasta/koncentrerade viktplacering. Jiggskallar med krok har dock sina fördelar. Framförallt på mindre storlekar av mjukbeten ( -15cm), då det ofta räcker med enkelkroken i ryggen, eller hur man nu väljer att rigga skallen.

      Annars är shallowskruv svårslaget av sin enkelhet. Med dagens olika tillbehör av vikter i tungsten, bly, zink osv osv, så är möjligheterna oändliga att laborera med djupgåendet på betet, samt även kunna påverka gången.
      Häng på ett bly i nosen/beteslåset, sätt det i lekandet längst upp på tafsen. Fördela ut dem längst med stingerwire/krokarna. Det är lite fantasin som sätter stopp.

      Kommentera


      • #4
        Kör mest shallowskruv även om jag har några grövre gummin med en jiggkrok med bly och stinger på kvar.
        Så, ofta päronsänke även om jag alltmer gillar Storm och Spros shallowskruv där du trär på vikten, gillar inte helt att päronen hänger och slänger även om det säkert inte fiskar sämre..

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
          Själv fiskar jag alltid med shallowskruv och päronsänken i beteslåset. Har aldrig haft några problem med det.
          Dock kör ju många med skallar.
          Ni som kört båda, vad anser ni vara för och nackdelar
          med respektive metod?
          ---------------------------------------------------------

          PÄRONSÄNKE OCH GUMMISNODD VID TROLLING.

          Själv använder jag ofta päronsänke och gummisnodd vid trolling därför att Catrinesänken och spiralsänken ofta skadar linan.
          Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen. och dra försiktigt åt knuten. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida! Trär du sänket endast ett varv runt linan innan du drar åt knuten glider sänket garanterat ner till betet...

          Vid trolling efter Gös använder jag ofta kort lina mellan päronsänket och wobblern eller trollingdraget. Det brukar inte uppstå några problem med 1,5 - 2,0 meter lina mellan sänke och bete vid Göstrolling eftersom Gösen är en relativt lugn och långsam fisk som sprattlar först när den kommer in i båten.

          Vid trolling efter Lax och Öring har jag 8 - 10 meter lina mellan päronsänke och wobbler eller trollingdrag. Anledningen till detta är att både Lax och Öring ofta är mycket stridbara fiskar och jag vill därför kunna dra av gummisnodden i knuten med den snabba och starka laxen 8-10 meter bakom båten och de båda motorerna. Drillar jag själv laxen brukar jag hålla i spöt med sänket bredvid axeln på fiskekompisen så att han i lugn och ro kan dra av gummisnodden och stoppa päronsänket i fickan eller i plastburken bland de andra päronsänkena. Sedan kan jag fortsätta drillningen tills Laxen är färdig för håven.

          Med 30 grams päronsänke går betet 1,5 - 2,5 meter djupare.
          Med 50 grams päronsänke går betet 3,0 - 4,0 meter djupare.
          Med 70 grams päronsänke går betet 4,5 - 5,5 meter djupare.

          Ovanstående uppgifter kan variera 20 - 30 % beroende på lindiameter, linutsläpp och trollingfart.

          Ps. Det finns ytterligare skäl till att ha 8-10 m mellan päronsänke och bete vid laxtrolling. Både Lax och Öring tillhör de skyggare fiskarterna. Ofta får du färre laxhugg ju närmare betet du har sänket. En annan fördel med att ha sänket långt framför betet är att fritt svävande växtdelar och annat skräp i vattnet brukar fastna på sänket i stället för att fastna på betet och blockera dess lockande gång. Ds.

          Old Firehand
          Leif Engström



          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg

            Annars är shallowskruv svårslaget av sin enkelhet. Med dagens olika tillbehör av vikter i tungsten, bly, zink osv osv, så är möjligheterna oändliga att laborera med djupgåendet på betet, samt även kunna påverka gången.
            [...] Fördela ut dem längst med stingerwire/krokarna. Det är lite fantasin som sätter stopp.
            Så du kör inte Volfram?


            -------------------------------------------

            Nä men håller med de som förespråkar päronsänke i nosen, ringarna, tafsen osv.

            Mitt tillägg till debatten är att det gärna får vara med fastach för mig, så man kan variera både djup och hastighet snabbt och enkelt.
            Både till gädd och borrefisket...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

              Så du kör inte Volfram?


              -------------------------------------------

              Nä men håller med de som förespråkar päronsänke i nosen, ringarna, tafsen osv.

              Mitt tillägg till debatten är att det gärna får vara med fastach för mig, så man kan variera både djup och hastighet snabbt och enkelt.
              Både till gädd och borrefisket...

              Du har rätt.. slängde med engelskan.



              Kommentera


              • #8
                Ahh låter som jag fortsätter i gamla vanor med päronsänken.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 143 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 209 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 389 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                50 svar
                12 023 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo
                 
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                680 svar
                57 391 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg DuffelDad  
                Arbetar...
                X