Går det få starkare broms på multirullen ??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Går det få starkare broms på multirullen ???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Om man byter till starkare broms får man kanske se upp så allt annat i rullen håller för den starkare bromsen.

    Kommentera


    • #12
      Ja, jag blir nästan avis på er som upplever klen broms som ett primärt problem och behöver en starkare broms - vilka monster ni måtte drilla! Mina rullbromsar jobbar alldeles för lite och sällan, ett helt annat problem...:-)

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja, jag blir nästan avis på er som upplever klen broms som ett primärt problem och behöver en starkare broms - vilka monster ni måtte drilla! Mina rullbromsar jobbar alldeles för lite och sällan, ett helt annat problem...:-)
        Dom använder nog bromsen när dom drar bottennapp

        Kommentera


        • #14
          I vanliga fall upplever inte jag heller att bromsen inte räcker till, men i mitt senaste ambassadeur bygge som grundar sig på en äldre ambassadeur 5000 är jag inte alls nöjd med slirbromsen.

          Med endast en brombricka som dessutom dessutom delar plats med clickern i slirbromsen blir det väldigt lite yta som bromsar.

          Dömde ut original i läder och monterade en kolfiberlamell redan från början fast rullen varit ofiskad i 45 år.
          Är hur nöjd som helst över rullen men bromsen räcker bara inte till.

          Nu har original läderbricka blivit återmonterad igen och den verkar bita bättre men tveksam till hur jämn den kommer vara, imorgon blir det eventuellt testfiske och utvärdering.

          Är det någon som har koll på hur denna rulle kan få starkare broms som även tar jämnt och fint får ni gärna komma med tips.



          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
            I vanliga fall upplever inte jag heller att bromsen inte räcker till, men i mitt senaste ambassadeur bygge som grundar sig på en äldre ambassadeur 5000 är jag inte alls nöjd med slirbromsen.

            Med endast en brombricka som dessutom dessutom delar plats med clickern i slirbromsen blir det väldigt lite yta som bromsar.

            Dömde ut original i läder och monterade en kolfiberlamell redan från början fast rullen varit ofiskad i 45 år.
            Är hur nöjd som helst över rullen men bromsen räcker bara inte till.

            Nu har original läderbricka blivit återmonterad igen och den verkar bita bättre men tveksam till hur jämn den kommer vara, imorgon blir det eventuellt testfiske och utvärdering.

            Är det någon som har koll på hur denna rulle kan få starkare broms som även tar jämnt och fint får ni gärna komma med tips.


            Det enkla svaret är att bromsen räcker till alldeles utmärkt. Till vad de är tänkta. Vanligt svenskt fiske med normala beten. Max 60g . Över det så var det 7000 som gällde. Dagens gäddfiske med monster beten på 150-200g så hade de satt en ambassadeur 10000 i näven på dig.
            förstör inte de gamla fina rullarna med dagens tekniker där ofta bromsen är så hård att en 5-6kg knappt klarar dra ut någon lina.

            Kommentera


            • #16
              Pikemad är nyfiken på vad det är för rulle du vill bygga om?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                Det enkla svaret är att bromsen räcker till alldeles utmärkt. Till vad de är tänkta. Vanligt svenskt fiske med normala beten. Max 60g . Över det så var det 7000 som gällde. Dagens gäddfiske med monster beten på 150-200g så hade de satt en ambassadeur 10000 i näven på dig.
                förstör inte de gamla fina rullarna med dagens tekniker där ofta bromsen är så hård att en 5-6kg knappt klarar dra ut någon lina.
                Det ligger något i det du säger men det största problemet är inte vikten på betena utan mer att kunna sätta emot när något stort är på.
                Vill kunna sätta ett rejält mothugg utan att bromsen bara slirar.

                Men får väl sätta rullen på mitt gamla atom och utö spö för nostalgifiske annars :-)

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                  Det ligger något i det du säger men det största problemet är inte vikten på betena utan mer att kunna sätta emot när något stort är på.
                  Vill kunna sätta ett rejält mothugg utan att bromsen bara slirar.

                  Men får väl sätta rullen på mitt gamla atom och utö spö för nostalgifiske annars :-)
                  Precis som när du kastar. Använd tummen. Sätter alltid tummen på vid mothugg.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                    Det ligger något i det du säger men det största problemet är inte vikten på betena utan mer att kunna sätta emot när något stort är på.
                    Vill kunna sätta ett rejält mothugg utan att bromsen bara slirar.

                    Men får väl sätta rullen på mitt gamla atom och utö spö för nostalgifiske annars :-)
                    .................................................. .................................................. .

                    Hej Reekie;
                    Vi gör och tänker i samma banor....
                    Vid fiske med multirulle trycker jag tummen hårt mot rullspolen vid själva mothugget. Sedan lossar jag på slirbromsen till lagom bromsnivå för att kunna drilla in fisken. Om fisken är stor och stark ska den kunna dra ut lina utan att linan brister...

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera


                    • #20
                      Dagens linor har brottstyrkor över 50 kg vilket ingen gädda drar av..kan bogsera båten med 0.40. Sitter Svartzonker braid 0.40 på min gäddpåk, ska hålla för 58,1 kg enligt spec.
                      Senast ändrad av holden; 2020-10-18, 11:48.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 143 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 399 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X