Spinnfiske med göswobblers? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske med göswobblers?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnfiske med göswobblers?

    Brukar ni även spinnfiska med era göswobblers? Det är inte ofta man ser nån kasta ut en lite längre Rapala, Smithwick eller Nils master etc.

  • #2
    Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
    Brukar ni även spinnfiska med era göswobblers? Det är inte ofta man ser nån kasta ut en lite längre Rapala, Smithwick eller Nils master etc.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------

    Hej Polo;

    Bomber 15A och den ledade 15J har jag fått stor Lax och Havsöring på vid spinnfiske i både kustvatten, åar och älvar...

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
    -
    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-12-13, 20:34.

    Kommentera


    • #3
      Absolut. Nilsmaster invincible och rapala orginal 18cm spinnfiskar jag jättemycket.

      Kommentera


      • #4
        Kul! Engqvist, hur är kastlängen med Rapala 18? Jag har kört endel med original 13cm men då kör jag med lätta spön och tunn lina för att få iväg den någonstans.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
          Kul! Engqvist, hur är kastlängen med Rapala 18? Jag har kört endel med original 13cm men då kör jag med lätta spön och tunn lina för att få iväg den någonstans.
          Ja inte kastar de som en kustpirk men fullt tillräckligt. Väger väl ändå omkring 20g så det är ju inga jättelätta beten. Brukar fiska den med min normala gäddutrustning. Spön klassade till 50-60g och en ambassadeur 4500. Till den vobblern behöver du ingen special utrustning, är som vilken standard vobbler som helst. Dock väldigt bra.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

            Ja inte kastar de som en kustpirk men fullt tillräckligt. Väger väl ändå omkring 20g så det är ju inga jättelätta beten. Brukar fiska den med min normala gäddutrustning. Spön klassade till 50-60g och en ambassadeur 4500. Till den vobblern behöver du ingen special utrustning, är som vilken standard vobbler som helst. Dock väldigt bra.
            Alright! Tack, då får man införskaffa en!

            Kommentera


            • #7
              Har spinnfiskat med den typen av wobblers så långt bak jag kan minnas.
              Allt från ABU Killer, olika Bomber, NilsMaster, Rapala Original, Rapala Sliver med flera.
              Visst att de lättaste längsta kan vara något problematiska i vissa förhållanden men anpassar man utrustningen fungerar det utmärkt.

              Kanske inte ska använda gummibeteprylarna med spön som kastar 200 gram...

              Kommentera


              • #8
                Cisco kid 600 var en av mina favoritwobblers för göstrolling en gång i tiden, dessutom lättkastade vid spinnfiske.
                En gång när vi kammat hem noll på en hel kvälls göstrolling och det börjat mörkna for vi in i en vik för att spinnfiska gädda. Drog då tre snabba gösar på en Cisco kid i firetiger på bara en kvart, och vi som kämpat på i timmar ute på frivattnet.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Har spinnfiskat med den typen av wobblers så långt bak jag kan minnas.
                  Allt från ABU Killer, olika Bomber, NilsMaster, Rapala Original, Rapala Sliver med flera.
                  Visst att de lättaste längsta kan vara något problematiska i vissa förhållanden men anpassar man utrustningen fungerar det utmärkt.

                  Kanske inte ska använda gummibeteprylarna med spön som kastar 200 gram...
                  -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                  Långsamma reprisen.

                  "
                  • "Ur min Fiskejournal 1962 .

                    Den 23 juli 1962 fångade jag 7 st Gäddor mellan 12,2 kilo och 4,1 kilo. Betena var Päijänne 12 gram i silver och Rapala 4 gram i guld. Fångstplatserna var Revi och Kakel. Vädret var soligt med svag nordanvind. Jag hade vadarstövlar på mig och vadade så långt ut att det började sippra in vatten i stövlarna.. Sandbotten. Vasstränder. Vattentemperaturen var +13,6 gr.C

                    Den 26 juli 1962 fångade jag 24 st Gäddor mellan 17,55 kilo och 2,6 kilo. Betena var Päijänne 12 gram i silver och Rapala 12 gram i guld. Fångstplatserna var Revi och Kakel. Vädret var soligt med svag nordanvind. Vattentemperaturen var +14,1 gr.C.
                  • https://sv.wikipedia.org/wiki/Kakel,_Lappland

                    Gäddorna snodde 4 drag innan jag knöt på 50 cm 0,70 mm Lina som tafs på Tynex 0,25 mm huvudlinan.....

                    Erlands far Patrik Johansson tog alla mina Gäddor och slängde dem på gödselstacken med orden: "Sånt skit äter vi int här uppe i Norrland!"

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Kommentera


                  • #10
                    Har någon haft lycka med att använda Rapala F13 till borrefisket? 13cm känns nästan långt men den har ju relativt smal profil. Mest dragit cyckelslangar på F13 hittils...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 195 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 441 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 271 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X