Söker efter (trä)jerkbait som vickar vid sakta sjunk -tips!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker efter (trä)jerkbait som vickar vid sakta sjunk -tips!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Söker efter (trä)jerkbait som vickar vid sakta sjunk -tips!?

    Nu är det så att min kompis byggde två jerkbaits i trä som båda hade grymma s-svängar vid sakta intag och beten som vickade sida till sida vid sakta sjunk. Nu har jag kastat bort båda och frågar därför om tips om ni känner till något/några beten med de egenskaperna.

    +saaakta sjunk - ska kunna fiskas grunt
    +vickar sida till sida samtidigt som det svävar neråt...
    +gärna i trä (tycker träbeten flyger längre) ca 12cm


  • #2
    Dom kan vara lite svåra att få tag på nu, möjligen att sporting kan ha några fortfarande.
    Men cobb's roundnose är en gammal trotjänare som vickar grymt fint när dom sjunker, men är nog närmare 20cm än 12

    Kommentera


    • #3
      Inte trä men Fladen Melvin 13 cm både vickar på sjunk och svänger ok. Kanske sjunker lite fort men det kan moduleras ngt med tafsval, krokstorlek, tejpade ögon eller EVA-foam i 2 mm tjocka ark med klister från Panduro. Bara att klippa, pressa på och experimentera... och den kastar bra, nästan lika bra som Salmo Slider!

      Betets balans (viktningens placering) å form torde ha större betydelse för kastegenskper än materialet i sig.

      Kommentera


      • #4
        Norpan Jerk har jag för mig vickade, kanske dock gick rätt hårt sida-sida vid hemtagning.
        Tror också mina Apell Decoy (tror de hette Junior förr då vikten var 25 gram) vickar vid sjunk, sjunker också sakta.
        Mina är nog gott och väl 12 år gamla, för små och de kan ju ändrats sedan dess.
        Det går för all del kontakta Sören Apell via apells.se och fråga om vickandet. Lite bortglömda beten av mycket hög klass tycker jag.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Det går för all del kontakta Sören Apell via apells.se och fråga om vickandet. Lite bortglömda beten av mycket hög klass tycker jag.
          Hade faktiskt ingen aning om att Apell hade hemsida, tack för tipset! Aldrig fiskat med hans beten men alltid tyckt dom sett fräna ut.

          Jag är ingen träbetesgourmand men det första jag tänkte på var en Hasslö från Jenzza lures. Grymt snygga, vaggade otroligt sexigt när man stannade betet. Kanske inte riktigt så slow sink som du vill ha, och jag har bara prövat den större modellen men antar att den mindre också bör ha samma egenskaper.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera


          • #6
            BrainDisorder Det visste inte jag heller förrän jag googlade då jag här om dagen hittade en miniprototyp han skickade till mig för många år sedan.
            Kostar ju en slant men jag tyckte hans äldre beten höll riktigt bra klass, tror inte de nyare är sämre.
            Lilla Decoy var och är ett av mina favoritbeten, hade ett gäng men i vanlig ordning såldes de flesta i jakt på nya prylar...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              BrainDisorder Det visste inte jag heller förrän jag googlade då jag här om dagen hittade en miniprototyp han skickade till mig för många år sedan.
              Kostar ju en slant men jag tyckte hans äldre beten höll riktigt bra klass, tror inte de nyare är sämre.
              Lilla Decoy var och är ett av mina favoritbeten, hade ett gäng men i vanlig ordning såldes de flesta i jakt på nya prylar...
              Är ju inte särskilt dyrt, det är väl det minsta man får betala för träbete av valfri lite kändare betesbyggare idag. Och det är dom ju givetvis väl värda.
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

              Kommentera


              • #8
                Har nått gammalt apell-bete som logger oanvänt. Riktigt shysst finish!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

                  Är ju inte särskilt dyrt, det är väl det minsta man får betala för träbete av valfri lite kändare betesbyggare idag. Och det är dom ju givetvis väl värda.
                  Ja Apell i länken var fina! Säkert ett rimligt pris för en handgjort bete men jag skulle börja noja och ladda med grövre lina och "fegfiske" i besvärliga vatten med handgjort i beteslåset... :-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

                    Är ju inte särskilt dyrt, det är väl det minsta man får betala för träbete av valfri lite kändare betesbyggare idag. Och det är dom ju givetvis väl värda.
                    Helt korrekt.
                    Idag då diverse kinaplast är uppe på 180-200 kronor och däröver är 245-330 för Apells beten riktigt bra.
                    Sen är jag så gammal och fattig att jag ändå tycker det är mycket pengar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 140 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X