Isfritt Stockholm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isfritt Stockholm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Isfritt Stockholm?

    Kan man rampa i båten i Stockholmstrakten i helgen tro?

  • #2
    Ursprungligen postat av Småfisk Visa inlägg
    Kan man rampa i båten i Stockholmstrakten i helgen tro?
    Kort svar: nej

    Is håller i sig mycket längre än vad allmänheten verkar tro. Jag ska ut på isen i Stockholm för förmodligen sista gången den här säsongen, i helgen. Is ligger i skärgården och jag skulle inte lita på att det går att åka runt i båt på ett säkert sätt. Jag rekommenderar det inte iaf. Sedan lär det funka på vissa ställen i Skärgården. Drivis är dock en underskattad fara. Det är mycket gott om det i skärgården nu.

    Kommentera


    • #3
      Benjamin: Ska du ut på isen i Sthlm med omnejd nu ska du veta vad du sysslar med. Och inte fiska ensam.

      Kommentera


      • #4
        Du får nog ge lite mer info vad du tänkte fiska efter och var du tänkt hålla till? Öring eller gädda? Öring kan finnas hopp om, gädda tror jag blir svårt då det är is på de flesta lite mer skyddade vikarna

        Furusundsleden utåt är rimligt isfri och likaså längre ut på norra delen av Tyresö. Utsidan av lidingö är isfri. Många ramper ligger ju dock lite skyddat vilket gör att du kan både öppet utanför men is vid rampen och rampar du i får du tänka på att drivis kan dra in och förhindra att du kommer in till rampen igen efteråt. Försiktighet mao och i min åsikt gäller överlevnadsdräkt, aktiv användning av dödmansgrepp samt flera personer i båten (som måste ha stege för att ta sig upp)

        Kommentera


        • #5
          Stäketkanalen brukar vara öppen samt även i mynningen. Där finns det två ramper t.o.m.
          Senast ändrad av gabbu; 2021-02-26, 20:09.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
            Benjamin: Ska du ut på isen i Sthlm med omnejd nu ska du veta vad du sysslar med. Och inte fiska ensam.
            Absolut! Jag vet vad jag sysslar med och har med isdubbar, flytunderställ samt livlina. Jag har bra koll på var isen brukar ligga. Det är bara småsjöar som gäller. Men tack för varningen.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Absolut! Jag vet vad jag sysslar med och har med isdubbar, flytunderställ samt livlina. Jag har bra koll på var isen brukar ligga. Det är bara småsjöar som gäller. Men tack för varningen.
              Kanon! Alltför många har begränsad koll på utrustning och obefintlig självinsikt när de gravt överskattar sin fysiska förmåga (och möjlighet att ta sig ur en vak).

              Skitfiske!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg

                Kanon! Alltför många har begränsad koll på utrustning och obefintlig självinsikt när de gravt överskattar sin fysiska förmåga (och möjlighet att ta sig ur en vak).

                Skitfiske!
                Tack, och jag håller helt med. Jag har testat gå ner i en isvak med flit för att se hur jag reagerar, så jag har ganska bra koll på hur jag ska göra ifall olyckan är framme. Jag tycker att man, i princip varje gång man är ute, stöter på någon som går ut på isen, utan isdubbar, med sitt barn i famnen och frågar: "Hur tjock är isen?" Det är helt galet! Måste vara någon typ av flockeffekt som kickar in. "Om de är ute på isen, då kan jag också gå ut på isen." Har man inte koll eller rätt utrustning har man heller inget att göra på isen över huvud taget.

                Kommentera


                • #9
                  Det börjar vara en hel del öppet vatten runt Ljusterö nu. Räknar med att det är isfritt till nästa helg om det inte blir kallt igen

                  Kommentera


                  • #10
                    Utanför Slagsta & in mot stan ser det ut att vara isfritt, men det tar nog ett tag innan rampen i Fittja går att använda, vinden har legat på mot färjeläget så mkt is ligger bredvid färjeläget.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 192 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 232 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X