Hur fiskar ni The Pig på våren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar ni The Pig på våren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur fiskar ni The Pig på våren?

    Har en Pig 7 tum suspending som jag tänker ska få mer speltid nu i vår. Hittade lite gamla trådar men det handlade mestadels om flytande Pig. Märkt ibland att den ploppar upp på ytan.

    Hur fiskar ni er Susp. Pig? Långa pauser mellan varje jerk? Lättare ”Dragningar” eller Jerkar ni?

    tack på förhand!

  • #2
    Roligt att du ställer frågan eftersom jag för några dagar sedan precis började fiska med en pig 7 susp. Detta efter att ha lusläst lite om detta magiska bete som det inte fiskas så mkt med längre.
    Hade tidigare en flytpigg men det är ju inte samma sak. Hypen är ju stor. Måste ändå säga att betet överraskade trots de höga förväntningarna. Fiskade från land på en sträcka av 50 m som jag först kastade igenom med swimbaits utan några kontakter. Jag var rätt säker på att det stod ganska många individer där den här årstiden eftersom jag hade bra fiske dagarna före i samma område. Växlade därefter till piggen. Min teknik var att göra två väldigt lätta taps med spötoppen och därefter en lååång paus samtidigt som jag spände upp linan väldigt sakta under pausen för att få beteskontakt.

    Fick 5 gäddor längs strandsträckan som tidigare var död samt en gädda som var upp och flög med hela kroppen över ytan. Fick en liten AHA-upplevelse kan man säga.

    Skulle säga att betet är bra viktat redan ur kartong eftersom det just och just håller sig flytande utan tafs med skallen riktad neråt. Vill man ha det riktigt svävande så får man laborera lite med krokstorlek och eller addera fjäderringar. Jag behövde byta till en mindre bakkrok och sätta på en extra fjäderring för att få den att hänga som jag ville.

    Finns nog många fler fisketekniker. En annan väldigt effektiv som jag läste om var att bara veva monotont med lite vevstopp och att det kunder vara överlägset.

    Men som någon skrev ang. tekniken den här årstiden: "if you think you fish slow, fish slower". För mig kom flera av huggen efter 4-5 s paus. Så långa vevstopp gör jag nästan aldrig annars.

    Väldigt coolt bete. Bra profil, udda gång. Fiskar man över ett hett ställe är en fast punkt att fiska ifrån A och O. Driftande båt gör det omöjligt med den tekniken jag använde.
    Senast ändrad av gabbu; 2021-04-05, 10:40.

    Kommentera


    • #3
      Kul! Tack för ditt svar! Av nån anledning köpte jag det knallrosa ”Pink Fantasy” tror jag kulören heter. Känner direkt lite tvivel till färgen haha!

      Bara försöka komma ut och testa tekniken du körde!

      Kommentera


      • #4
        Fiskar den långsamt. Ett eller två jerk och låter den sedan hänga i ca 5 sekunder. Är inte optimalt att drifta med, känslan går förlorad och tycker att man fiskar den sämre då jerken inte blir lika bra. Har trots det haft bra fiske även vid drifter, den går som sagt bra att bara spinna hem också

        Kommentera


        • #5
          Kanon, tack!

          Kommentera


          • #6
            Fiskar ni pig.. den är ju flera år gammal! Den lär inte funka nu för tiden.. (läs det med enorm ironi), tycker det är kul att folk fortfarande fiskar med beten som var populära för mer än 2 år sen. Känns som att folk tror att det bara nappar på dom senaste betena som visar i diverse tävlingar/sociala medier

            Kommentera


            • #7
              Trotsade kylan och testade en halvtimme från land. Kändes helt rätt med en eller två små jerk följt av längre pauser. Jag tror på’t! Nästa tur smäller det hehe.

              Kommentera


              • #8
                Första gången jag satte på en pig suspending var tidig vår -04 resultatet kom direkt och sedan dess har det varit mitt absoluta favoritbete för gädda.

                Fiskar det från extremt långsamt i kallt vatten till lite snabbare och mer ytligt för pigga försommargäddor. Gör väldigt korta och distinkta knyckar i båda fallen.

                Dom nya piggarna är lite mer förlåtande och kräver inte lika korta och distinkta ryck, på bekostnad av hänget som är bättre på dom äldre.
                Har testat o borra ur lite av blyet framtill på några nya och fått ett väldigt fint häng på dom med, dessutom får dom lite mer upp/ner i gången.

                Kommentera


                • #9
                  Fiskade mycket med pig i början av 2000 talet när jerk var nytt. Då med korta jerkspön. Grymt vårbete...
                  Fiskade alltid med "dubbeljerk" följt av paus. Piggen sticker rakt uppåt vi första jerket och vänder nedåt igen vid andra. Tapp-tapp-paus osv...
                  Ett gäng tior med topp på 14,5kg har kommit upp på det betet för min del. Min favorit är färgen bluegil suspending i 6 tum men den största fick jag på en piglet i "fegis" kostym.

                  Kommentera


                  • #10
                    typ samma här som övriga säger, 1-3 "tapp" följt av hyfsat långa pauser (lite beroende på tillfällen å omständigheter me vattendjup osv).

                    kanondrag som dock fiskas allt för sällan numer då ja sällan kastar längre...

                    mvh/peter
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X