Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag nämnde tidigare i en annan tråd att jag fick ett LRF spö att testa för finess, mest NED. Och det lilla jag testat det känns väldigt lovande. Ett sånt här i 2.26m
    Purelure Seabed SD-252L+
    Här finns en film om den:
    https://fb.watch/bXfXXjlwlj/

    Fuji komponenter och en Toray 40t blank med dubbel cross wrap från butt till top. Trevlig monocoque handtag med. Otroligt fint spö för rigs

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
      Fuji komponenter och en Toray 40t blank med dubbel cross wrap från butt till top. Trevlig monocoque handtag med. Otroligt fint spö för rigs
      Har kikat på Purelure samt några andra kinamärken tidigare, finns ju en hel del intressant.
      Just LRF-varianter tror jag skulle passa mig.

      Mitt stora problem är dock att det är så svårt att lista ut komponenterna.
      Kikade på någon Purelure-serie där det på ett ställe stod Torzite, ett annat aluminiumoxid och ett tredje SiC/kiselkarbid!

      Kommentera


      • Jag tar in några olika till test. Olika modeller är olika påkostat. Men det jag har hemma hittills imponerar. Hör av dig när du kommer upp så kan du testa

        Kommentera


        • JontaK Daiwa har grymt trevliga spön, men de är nog något för teknikspecifika för vad du letar efter. Dessutom har de börjat avveckla (känns det som) användningen av Zero G rullfästet. Mitt älskade Prorex AGS 6'9" har ett sådant. Den nya generationen har inte det rullfästet. Jag kommer sura över detta i något år, innan jag kan köpa ett finesse-spö av Daiwa igen. Fina spön fortfarande, men blir för mig en principsak. Dock kan jag rekommendera dem (både nya och gamla modellerna) om du letar efter ett spö i den prisklassen som kastar upp till ca 25 g.

          Kommentera


          • Det här känns faktiskt som en väldigt bra idé: https://i.ebayimg.com/images/g/fk0AA...Jhi/s-l400.jpg

            Geecrack Neko Hack. Ett sätt att försäkra masken vid nekoriggning. För min del känns detta som en bra idé då jag ofta upplever att masken måste försäkras för att inte riskera att kastas av vid neko-rigg fiske. Det här kommer förenkla riggning, samt förkorta tiden det tar att rigga.

            Kommentera


            • Vilken storlek på tafs använder ni och vilken knut skarvar ni med till erat lätta fiske? Jag använder mig av dubbel grinner och tycker jag kastar kortare då den fastnar lite väl mycket.

              Kommentera


              • Finns gädda där jag fiskar borre så 1-2 meter Berkley 0,38,-0,40 FC är min kompromiss. Knyter en FG-knut ca 2x12, 3-5 halvslag och ofta en Rizuttoavslutning. Slank knut som löper väl genom även små öglor.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Finns gädda där jag fiskar borre så 1-2 meter Berkley 0,38,-0,40 FC är min kompromiss. Knyter en FG-knut ca 2x12, 3-5 halvslag och ofta en Rizuttoavslutning. Slank knut som löper väl genom även små öglor.
                  Håller med här, FG-knut är the way to go om man vill ha lång tafs genom öglorna. Jag har 0,10 flät på 0,25mm FC. 16 varv, avsluta med 2-3 halvslag. Det är det enda som funkat för mig genom micro-ringar.

                  Kommentera


                  • Jag kör personligen med en Alberto-knut, men med en twist. Det funkar alldeles utmärkt, och är mindre omständigt än en FG-knut. Min tafs brukar vara 0,28 mm fluorocarbon på ca 1 m.

                    Jag knyter precis som i den här videon: https://youtu.be/roHMWeL9yCQ

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                      Jag kör personligen med en Alberto-knut, men med en twist. Det funkar alldeles utmärkt, och är mindre omständigt än en FG-knut. Min tafs brukar vara 0,28 mm fluorocarbon på ca 1 m.

                      Jag knyter precis som i den här videon: https://youtu.be/roHMWeL9yCQ
                      Tycker hans knut ser omständig och pillig ut för att lägga wrapsen rätt. Jag kör ungefär den här metoden när jag knyter fg: https://youtu.be/E5z8f5o_lPg . Dvs låta spöt hålla spänningen och sen bara vira runt med fc linan. Men jag antar att alla knutar är en färdighet att knyta korrekt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 190 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 239 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 497 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 412 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      709 svar
                      59 697 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X