Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Det är så olika vilka erfarenheter man har, jag köpte link heads eller cheburashka som ryssarna kallar dessa för länge sedan och de har aldrig funkat där jag fiskar. Det är, föreställer jag mig, något onaturligt med hur jiggen rör sig som kan trigga fisken eller inte.
    Jika-rig och link head är visserligen inte riktigt samma saker, men jag kan se hur de liknar varann. Det som lockar med link head är ju "sväv" effekten har jag fått för mig. Jag tror framförallt detta är bra på födosökande fisk som scoutar botten efter käk. Egentligen alla tillfällen där abborren behöver se betet under en längre tid för att hugga. Det handlar ju egentligen om att du minskar hastigheten på ditt fiske och kan fiska långsammare, vilket ofta är en av nycklarna vid finesse.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

      Jika-rig och link head är visserligen inte riktigt samma saker, men jag kan se hur de liknar varann. Det som lockar med link head är ju "sväv" effekten har jag fått för mig. Jag tror framförallt detta är bra på födosökande fisk som scoutar botten efter käk. Egentligen alla tillfällen där abborren behöver se betet under en längre tid för att hugga. Det handlar ju egentligen om att du minskar hastigheten på ditt fiske och kan fiska långsammare, vilket ofta är en av nycklarna vid finesse.
      Absolut, det är ju också poängen med dropshot och ned-rig, jag föredrar dock en triple S-skalle när vanlig jigg eller hårdbeten är för mycket action för borrarna, den kan man darra/lyfta långsamt med bättre kontroll. Texas/Carolina tycker jag är knepigt och när det funkar brukar även hårdbeten funka vilket jag hellre kör på.

      Kommentera


      • #13
        Jag hade ett mycket givande fiske på Geecrack Bellows Stick 2,8". Betet räddade min dag igår. Jag hade fått 2 abborrar på 1,5 h. Efter ett tag koms idén att jika riggade en Bellows Stick på. På dem första två kasten fick jag 2 abborrar. Många ytterligare kontakter och fler fiskar blev det. Det är sällan man får så här tydligt besked om vad som gäller.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
          Jag hade ett mycket givande fiske på Geecrack Bellows Stick 2,8". Betet räddade min dag igår. Jag hade fått 2 abborrar på 1,5 h. Efter ett tag koms idén att jika riggade en Bellows Stick på. På dem första två kasten fick jag 2 abborrar. Många ytterligare kontakter och fler fiskar blev det. Det är sällan man får så här tydligt besked om vad som gäller.
          Intressant!

          Hade du sagt att det var jikan eller jiggen som gjorde det? Testade du annan jigg på jika-riggen?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av s1lvertungas Visa inlägg

            Intressant!

            Hade du sagt att det var jikan eller jiggen som gjorde det? Testade du annan jigg på jika-riggen?
            Jag testade en Bellows Stick på en Texas Rig, men jag fick färre hugg. Jag fick inte bra på något annat bete oavsett vilken rigg jag använde heller. Troligtvis var det alltså en kombination av riggen och jiggen. Många gånger känns det som att jika rig är rätt, men man måste testa sig fram med vilket bete som funkar bäst på riggen för dagen. Jag hade lite aktivitet på Illex Scissor Comb också tåls att nämnas, men inte jämförbart med hur många hugg Bellows Stick levererade. Jag inser att jag låter otroligt sponsrad, vilket jag absolut inte är. Jag är mest imponerad över hur bra detta bete funkade för mig igår.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Jag testade en Bellows Stick på en Texas Rig, men jag fick färre hugg. Jag fick inte bra på något annat bete oavsett vilken rigg jag använde heller. Troligtvis var det alltså en kombination av riggen och jiggen. Många gånger känns det som att jika rig är rätt, men man måste testa sig fram med vilket bete som funkar bäst på riggen för dagen. Jag hade lite aktivitet på Illex Scissor Comb också tåls att nämnas, men inte jämförbart med hur många hugg Bellows Stick levererade. Jag inser att jag låter otroligt sponsrad, vilket jag absolut inte är. Jag är mest imponerad över hur bra detta bete funkade för mig igår.
              Haha ja man får nog ta allting folk säger med en nypa salt. Inte för att jag tror du inte är tillförlitlig utan att fiske har blivit (kanske alltid varit?) närmast en esoterisk kunskap där folk har alla möjliga idéer och föreställningar om vad de tycker är sant.

              Jag läste förresten längre upp i tråden men hittade inget tydligt svar på frågan: är det egentligen större skillnad på cheb/linkhead och jika? Man får ju intrycket att betet skulle röra sig likadant på båda dem.

              Vilka vikter kör du förresten jika/cheb med? Kikar lite på att köpa in lite grejer att bygga såna riggar med just nu faktiskt.

              Kommentera


              • #17
                Är det någon här som kör ”maskjiggar” på Texas eller Carolina? Upplys mig gärna i så fall med hur ni fiskar dom.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
                  Är det någon här som kör ”maskjiggar” på Texas eller Carolina? Upplys mig gärna i så fall med hur ni fiskar dom.
                  jag har bara testat några kast med ned! men gillar ju att fiska in de sakta

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
                    Är det någon här som kör ”maskjiggar” på Texas eller Carolina? Upplys mig gärna i så fall med hur ni fiskar dom.
                    T- och C-riggar är ju som gjorda för att fiska mask. En texas kan du fiska i pricip som vanlig jiggskalle (någon mer rutinerad får gärna rätta mig, men det är så jag gjort och fått fisk på).

                    Carolina däremot är jag osäker på... folk menar att den ska fiskas på ungefär samma sätt som en T-rigg men att det ställer mer krav på lina/spö. jag tror det är svårt oavsett vad du har att känna eller se ett hugg om man har så lång tafs. Det som däremot funkat för mig (Carolina har funkat bättre än texas för mig personligen) är att extremt långsamt veva in jiggen, ibland med små knyck om man vill, och göra kraftigt mothugg uppåt när det känns som att man har lite motstånd. Känns typ som att man drar igenom gräs nästan.

                    Offset-riggar kräver ett nästan orimligt hårt mothugg än man är van vid (se bassfiskarna på youtube t.ex) men också extremt vassa krokar. T&C fisket var faktiskt det som tvingade mig att lära mig att vässa krokar, så det är ett starkt tips!

                    Om någon har mer att tillägga feel free, är själv långt ifrån fullärd.

                    Kommentera


                    • #20
                      Uppskattar din input! Tack! Har skaffat mig ett St Croix spö som är designat till ändamålet. Blir lite grövre flätlina samt grövre FC. Ska bli kul att testa igen. Körde lite Carolina förr men utan större lycka. Bara att fortsätta läsa på och dra ut och testa!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 384 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X