Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag kör mycket med dem. Riktigt grymma jiggar som jag kan rekommendera att testa, framförallt slim-varianten och hans worm.
    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

    Kommentera


    • Hej!
      Jag fick precis en ide!
      Det finns ju en väldans massa prylar till alla möjliga olika finesseriggar, och jag har suttit på kammaren och klurat på om man inte skulle ta och testa lite Jika rig. Jag inser att jag har ju väldigt mycket dropshotsänken liggande och det känns ju onödigt att köpa en till variant på sänken.

      Då till min ide: Skulle jag inte bara kunna sätta ett dropshotsänke på linänden som blir över när jag knyter betet i tafsen? om jag väljer till exempel trilene knuten får jag ju en ände som pekar åt rimligt håll från kroken?
      Extra bonus om sänket sätter sig så har jag en extra chans att behålla riggen!

      Om jag inte postar något mer så är det jikasänkeskartellen som tystat mig.

      Kommentera


      • Den kartellen växer... men låter som god ide' att pröva, tänkt liknande men då med päronsänke och klen knut alternativt ett litet bly/splithagel som låser linan.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
          Hej!
          Jag fick precis en ide!
          Det finns ju en väldans massa prylar till alla möjliga olika finesseriggar, och jag har suttit på kammaren och klurat på om man inte skulle ta och testa lite Jika rig. Jag inser att jag har ju väldigt mycket dropshotsänken liggande och det känns ju onödigt att köpa en till variant på sänken.

          Då till min ide: Skulle jag inte bara kunna sätta ett dropshotsänke på linänden som blir över när jag knyter betet i tafsen? om jag väljer till exempel trilene knuten får jag ju en ände som pekar åt rimligt håll från kroken?
          Extra bonus om sänket sätter sig så har jag en extra chans att behålla riggen!

          Om jag inte postar något mer så är det jikasänkeskartellen som tystat mig.
          Det verkar faktiskt some en riktigt intressant idé. Jag tror att det funkar, men "clippet" brukar kapa linan de få gånger det fastnar, så jag tror du blir av med snäppet fler sänken. Tror mer på att använda jika-vikter till dropshot istället.

          Kommentera


          • Hur lång tafs eller hyr långt ska tyngden kunna röra sig när man binder en Free Rig ? .

            En annan om Carolina riggar typ samma fråga hur lång ska den tafsen vara som man binder tyngden och pärlan på vara .och hur gör ni när ni vevar hem, är det bara att kasta ut och sakta veva hem med stopp.


            Kommentera


            • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
              Hur lång tafs eller hyr långt ska tyngden kunna röra sig när man binder en Free Rig ? .

              En annan om Carolina riggar typ samma fråga hur lång ska den tafsen vara som man binder tyngden och pärlan på vara .och hur gör ni när ni vevar hem, är det bara att kasta ut och sakta veva hem med stopp.

              När jag fiskar carolina så brukar jag ha ungefär 10cm på sänkestafsen och ca. 50cm till ned till betet.

              Släpar hem den långsamt efter botten med något litet knyck emellanåt för att få ett klick från pärlan och för att få upp betet en liten bit i vattnet.
              Nu är det inte jätteofta jag fiskar carolina, men de flesta fiskar jag fått på den metoden har tagit när betet dalar mot botten efter en liten knyck.

              Kommentera


              • Hur fungerar det med Carolina i stads kanaler dör det finns en massa cyklar och annat skräp i vattnet

                Kommentera


                • Beror på om man fastnar eller inte... Besvärlig botten är ofta besvärlig med metoder som dras, fiskas med vikt på, längs botten, pröva.

                  Kommentera


                  • Beror nog på vattnet i fråga, men jag och dom cityfiskare jag känner här i Gbg pillar inte med Carolina, inte för att man fastnar mycket men utan att det finns effektivare metoder i pressade stadsvatten.

                    Kommentera


                    • Vilka metoder föredras i pressade, stadsnära vatten på västkusten? Ned, neko månne?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X