Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
    Har tänkt att prova , att istället för för en dropshot vikt längst ner, sp kan man använda en vanlig Jigg med offset krok, eller Ned Jigg.. någon som tycker att det är effektivt? Eller är det bara onödigt? Ser ofta bilder på att någon håller i 2 Abborrar, förmodligen har fått dom samtidigt på någon form av rigg , enda jag vet är dropshot fast istället för vikt längst ner så kör med jigg
    Testade detta häromdan när det vart segt, fick ett par borrar på dropshotjiggen och en gädda på undre jiggen nästan direkt sen dog det av igen, om det var slumpen eller om det triggade igång ett fåtal fiskar som fanns i området är svårt att säga.

    Kommentera


    • Har kanske redan frågat, om vilken storlek på lågprofilare och haspel rulle även vilka kastvikter ..är lagom. Har tyvärr inte så bra budget, fpr bli begnat. Set

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
        Har kanske redan frågat, om vilken storlek på lågprofilare och haspel rulle även vilka kastvikter ..är lagom. Har tyvärr inte så bra budget, fpr bli begnat. Set
        Haspel: 2500 eller en grund 3000 (mindre går, men man tappar kastlängd med lägre spole).

        Multi: Daiwa 70, 700 eller 800. Shimano: 100, 50 och 30. I regel: Grund spole, men inte BFS-grund=finesse. Dessutom går de flesta BFS-rullar att använda till finesse, även om jag tycker att riktiga finesserullar kastar bättre (inte nödvändigtvis längre, men bättre).

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Haspel: 2500 eller en grund 3000 (mindre går, men man tappar kastlängd med lägre spole).

          Multi: Daiwa 70, 700 eller 800. Shimano: 100, 50 och 30. I regel: Grund spole, men inte BFS-grund=finesse. Dessutom går de flesta BFS-rullar att använda till finesse, även om jag tycker att riktiga finesserullar kastar bättre (inte nödvändigtvis längre, men bättre).

          Tack.
          Har en Haspel rulle storlek 3000 en Abu och den känns för stor, men veven på den är speciell, väldigt stor och klumpig, har beställt en ny vev kanske blir bättre.

          Lägg gärna upp ett inlägg om Inu-rig när du har tid.., Alltid intressant, med något nytt, håller fortfarande på att lära mig Ned, Texas och carolina.

          Kommentera


          • Spontant känns 3000 storlek på haspel för finessfiske ordentligt overkill.
            Hade satsat på 1000 alt. Daiwas 2000 storlek för att komma ner i vikt.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Tylön Visa inlägg
              Spontant känns 3000 storlek på haspel för finessfiske ordentligt overkill.
              Hade satsat på 1000 alt. Daiwas 2000 storlek för att komma ner i vikt.
              Nja så mkt lättare är inte flertalet 1000-2000 rullar jämfört med 2500/3000 Daiwa/Shimano (undantag finns) Ofta har de mindre samma kropp och den (lilla) skillnaden sitter i rotor-/rotorhus samt spoldimensioner.

              Kör en Daiwa LT 2500 (snäppet mindre än Shimano 2500 spolen i diameter) på ett 7’ borrespö med bra balans, sannolikt bättre än vad en 1000-2000 erbjuder, beror på spö förstås, men några gram till blir det. Min 2500 har dessutom en ganska grund spole så den äter inte flätlina i onödan. Håller dock med om att 3000 är onödigt till finessfiske på flera sätt, oavsett om det är en D eller S eller annat märke.

              En 2500 kastar dessutom lite längre än en likadan 1000-2000 i de flesta situationer. Liten diameter på spolen ger vanligen också ngt mer problem med linhanteringen enligt min uppfattning.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Tylön Visa inlägg
                Spontant känns 3000 storlek på haspel för finessfiske ordentligt overkill.
                Hade satsat på 1000 alt. Daiwas 2000 storlek för att komma ner i vikt.
                Djup spole...ja, overkill. Grund spole, enligt mig är det inte overkill då. Det enda som skiljer mellan 2500 och 3000 är spolens höjd och (i de allra flesta fall) veven. Annars är det precis samma rullar. En 3000S-spole sväljer mindre lina än vad en normal 2500-spole gör. Jag har flera 3000-rullar som väger mindre än vad de flesta 2500 rullarna väger.

                1000 och 2000 är storlekar jag ogillar. Det enda jag tycker att de genuint är bättre tillär ifall man ska fiska abborjerkbaits med haspel och man råkar ha en hög reling på båten. Annars finns det inte så många anledningar att införskaffa en sådan. Den kastar kortare. Varje gång du kastar byter linan håll när den går fram och tillbaka på spolen. När linan byter håll uppstår friktion som bidrar till minskad kastlängd. Ju lägre spole, desto oftare byter den håll, därmed kortare kast. Ju högre spole, desto färre gånger byter den håll, desto längre kast. Det är därför "long stroke spool" från Shimano är en genuint bra idé.

                Som anteman säger blir det dessutom mer trassel på en 500, 1000 och 2000 kontra 2500, 3000 och uppåt. Mer eller mindre på olika fabrikat, men jämför man med Shimano och Daiwas rullar, som har bäst linuppläggning på marknaden, är det faktiskt ganska stor skillnad på en 1000 kontra en 2500 i linuppläggning. Särskilt i blåst. En snabbare oscillering, som det ju blir på en mindre spole, lägger lina mindre jämnt.

                Här kommer en bild på en av mina finesserullar som råkar vara en 3000S, det vill säga en 3000-storlek med en grund spole:
                Click image for larger version  Name:	image0 (3).jpeg Views:	0 Size:	2,10 MB ID:	2612699
                2019 Shimano Sephia SS C3000S.

                Kommentera


                • Instämmer med Benjamin.

                  Om en 3000-rulle kommer kännas för "stor och klumpig" eller ej skulle jag säga hänger mycket på vilken prisklass det handlar om. Rent krasst - lägre prisklass, högre vikt, större skillnad i vikt mellan olika storlekar, större potentiellt värde i att gå ner i storlek. För mig hänger det mycket på vikten, med andra ord.

                  Körde mycket med en "gammal" (2017) Shimano Nasci 2500 fram till ifjol. Kanonskön gång och bra broms, men "tung" på ca 255g. DEN kändes overkill när jag satte den på mitt Gunki 6,2-fots finesse-spö, men mestadels pga vikten. Införskaffade sen en Vanford 3000 (samma vikt som 2500 men djup spole och T-handtag, det var handtaget jag ville åt) på 180g. Lika stor som Nascin, men klart lättare. Upplevs inte alls som lika klumpig och baktung på ett kortare/lättare spö. Förutom alla fördelar med en större spoldiameter gillar jag personligen även att en större rulle hamnar något längre från spöt, särskilt när det är kallt och man har handskar och det nästan kan kännas lite "trångt" mellan spö och spole med en liten rulle.

                  Sen hänger det som Benjamin är inne på också om till vilka tekniker man ska använda rullen. Dropshot t.ex, när man ofta står mest med spötoppen uppåt och inte gör några häftiga rörelser, ja, då kanske en tyngre rulle nästan är att föredra för balansen (beroende på spöval såklart). Men ska man jerka eller fiska med mycket spöryck generellt, ja, då kommer man bli trött mycket snabbare av en rulle som är "för tung" på ett annat sätt.

                  Kommentera


                  • Den här bilden, om måtten stämmer, visar varför jag föredrar 2500 före 3000 om Shimano. Föredrar vev med I-knopp framför T-knopp för lättare fiske, inkl HÖ. Vanliga 3000 har dessutom en ännu djupare spole än 2500 som även den är onödigt djup om man kör tunnare flätlina.


                    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20221201-233745_Chrome.jpg
Views:	423
Size:	259,5 KB
ID:	2612738
                    Förstår inte helt varför Shimano döpt sin Sephia SS här ovan till 3000S istället för, säg 2500S, förefaller lite ologiskt eller vet ni mer? C3000 är ju en 2500-kropp.
                    Senast ändrad av anteman; 2022-12-02, 00:27.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                      Instämmer med Benjamin.

                      Om en 3000-rulle kommer kännas för "stor och klumpig" eller ej skulle jag säga hänger mycket på vilken prisklass det handlar om. Rent krasst - lägre prisklass, högre vikt, större skillnad i vikt mellan olika storlekar, större potentiellt värde i att gå ner i storlek. För mig hänger det mycket på vikten, med andra ord.

                      Körde mycket med en "gammal" (2017) Shimano Nasci 2500 fram till ifjol. Kanonskön gång och bra broms, men "tung" på ca 255g. DEN kändes overkill när jag satte den på mitt Gunki 6,2-fots finesse-spö, men mestadels pga vikten. Införskaffade sen en Vanford 3000 (samma vikt som 2500 men djup spole och T-handtag, det var handtaget jag ville åt) på 180g. Lika stor som Nascin, men klart lättare. Upplevs inte alls som lika klumpig och baktung på ett kortare/lättare spö. Förutom alla fördelar med en större spoldiameter gillar jag personligen även att en större rulle hamnar något längre från spöt, särskilt när det är kallt och man har handskar och det nästan kan kännas lite "trångt" mellan spö och spole med en liten rulle.

                      Sen hänger det som Benjamin är inne på också om till vilka tekniker man ska använda rullen. Dropshot t.ex, när man ofta står mest med spötoppen uppåt och inte gör några häftiga rörelser, ja, då kanske en tyngre rulle nästan är att föredra för balansen (beroende på spöval såklart). Men ska man jerka eller fiska med mycket spöryck generellt, ja, då kommer man bli trött mycket snabbare av en rulle som är "för tung" på ett annat sätt.
                      Ingen billig rulle jag har, beror på vad som är billigt, den kostar ca 2000-2200 kr inrikes, gå köpte den på rea för 1500 som är mycket för min budget...


                      Ingen billig rulle jag har, beror på vad som är billigt, den kostar ca 2000-2200 kr om det inte är rea jag köpte den på rea för 1500 som är mycket pengar för min budget, köpte för att fiska I havet mest efter Berggylta och Makrill.. .

                      Ver ej hur man lägger upp bilder, men här är en länk
                      https://abugarcia-fishing.eu/svprodu...37908393066695


                      Se hur veven ser ut...



                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 215 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      715 svar
                      60 809 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Arbetar...
                      X