Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

    Jag hade valt ett annat spö. Jag tycker inte Westin-spöet i fråga är särskilt finessigt. Det heter finesse...men jag föredrar det billigare Berkley Urban-spöet i samma viktklass till renodlat finesse. Det spöet har bättre aktion.

    Som rulle hade jag valt en rulle med lätt rotor. Det är det viktigaste i finesse-sammanhang. Balansen är också något du bör tänka på. Vikten på combon är inte viktigare än dessa två faktorer. Det är bara en stor bonus att få ner den totala vikten på hela combon.

    Du vill ha en rulle med ett lätt rotor eftersom att rotorns vikt känns när du vevar. Veven driver huvuddrevet. Huvuddrevet driver piniondrevet. Rotorn sitter på piniondrevet. Därmed känner man vikten på rotorn när man vevar. Ett tungt rotor känns tyngre att starta och stoppa. Ett lätt rotor känns lättare att starta och stoppa. Vid finesse vevar man väldigt lite åt gången. Man startar och stoppar mycket helt enkelt. Därför vill man ha ett så lätt rotor man kommer undan med. Shimanos MGL rotor är ett bra exempel på ett sådant. Daiwas rotor i de högre prisklasserna (Airity och uppåt) är väldigt trevliga också. Ska du välja mellan Nasci och Fuego så passar Fuego bättre till finesse.
    Tack för tipset, det ör nog bäst att jag går in i en fiskebutik och känner på grejer innan jag köper, kanske väntar till efter jul, när dom har rea,

    En fråga om Gös, jag har hört att Dropshot ska funka, är det någon annan finesse teknik som funkar? Tex Carolina med större jiggar, har kött en del VJ som är skit roligt, hade ingen elmotor eller ekolod använde en djupkarta så det var lite klyddigt.. kanske fel tråd att fråga..

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg

      skillnad på vevens längd är ej att glömma, därför jag alltid föredrar c3000 tex !
      Nja då får man kolla noga eftersom både Shimano 2500 och 3000 finns med vevar på 50/55 mm beroende på serie, modell och storlek, en variant av Sephia SS har t o m 45 mm vev.

      Vad gillar du och varför? En lite längre vev tar ju ngt längre tid att dra runt ett varv, lägre linintag med samma fart/utväxling alltså men också högre invevningskraft men det saknar iaf inte jag på en finessrulle.
      Senast ändrad av anteman; 2022-12-04, 19:12.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg

        Tack för tipset, det ör nog bäst att jag går in i en fiskebutik och känner på grejer innan jag köper, kanske väntar till efter jul, när dom har rea,

        En fråga om Gös, jag har hört att Dropshot ska funka, är det någon annan finesse teknik som funkar? Tex Carolina med större jiggar, har kött en del VJ som är skit roligt, hade ingen elmotor eller ekolod använde en djupkarta så det var lite klyddigt.. kanske fel tråd att fråga..
        Inga problem!

        På gös vet jag att många fiskar med cheburashka med stor framgång. Inte helt sällan med mandula påmonterat. Man fiskar otroligt långsamt och inte allt för sällan med ganska lätta grejer.

        Kommentera


        • Någon som har provat BFT Instinct Reloaded 7,1" Finesse & Technique 3-18g:

          ?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
            Någon som har provat BFT Instinct Reloaded 7,1" Finesse & Technique 3-18g:

            ?
            Vettigt spö tycker jag. Aktionen är trevlig.

            Kommentera


            • Jag kan ha hittat en riktigt smidig lösning till fisket med neko och wacky rig. Nämligen elastiskt "bait band." Otroligt billigt, 29 kr för 200 m. Det är alltså elastisk latex-tråd som man binder runt ett bete för att hålla ihop det och få det att sitta kvar på kroken bättre. Men det här borde funka utmärkt på soft baits också.

              Click image for larger version

Name:	image0 (kopia 2).jpeg
Views:	384
Size:	604,9 KB
ID:	2612985

              Kommentera


              • Har börjat kolla lite på mindre kända märken ifall i Sverige.

                Bla Gunki Finesse Game Think S - 235cm 3,5-18gr

                "Dragon" har även en del Bass spö till bra priser.. har aldrig provat det märket

                FKP-Gear

                Fox Rage
                Har jag aldrig provat

                Rulle kommer jag köpa , Shimano Abu eller Daiwa

                Vill ha lite koll innan jag går in I en butik och köper, prisklass ca 1000-1200 för ett spö, sen lägger mindre pengar på en rulle. Kanske ett set för 1700-1800 kr.


                Har tänkt vikt klass 3-15 g ca


                Kommentera


                • Någon som har provat på "drop shotting"? Behöver man ett bra ekolod? Eller man kan använda det ifrån land tex?

                  Kommentera


                  • Någon som har provat Bass Matrix Paragon HPT Haspel 6,9fot - ML 3,5 - 14g

                    Hittade det för 1500 kr,

                    Sporting heter sidan.. har aldrig hört talas om märket står att rekommenderar pros är 3500 kr

                    Finns även Fox Rage Street Fighter Drop N Jig 210cm 3-14g

                    För 928 kr

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                      Har börjat kolla lite på mindre kända märken ifall i Sverige.

                      Bla Gunki Finesse Game Think S - 235cm 3,5-18gr

                      "Dragon" har även en del Bass spö till bra priser.. har aldrig provat det märket

                      FKP-Gear

                      Fox Rage
                      Har jag aldrig provat

                      Rulle kommer jag köpa , Shimano Abu eller Daiwa

                      Vill ha lite koll innan jag går in I en butik och köper, prisklass ca 1000-1200 för ett spö, sen lägger mindre pengar på en rulle. Kanske ett set för 1700-1800 kr.


                      Har tänkt vikt klass 3-15 g ca

                      FKP-Gear spöt kan du glömma att kasta lätta beten tillräckligt långt. Det behövde minst 15g för att kasta bra. Kolla in perchfight spöna. Antingen Jigg Light eller crankspin

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 188 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 239 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 496 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 409 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      709 svar
                      59 668 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X