Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Alright, det känns som att jag kan förklara en annan finesserigg man kan använda sig av.

    Wacky Rig:

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	2,10 MB ID:	2578705

    Du behöver: Valfri maskimitation (förslagsvis Daiwa Prorex Skinny Worm eller Berkley Lug Worm), en tunn och pålitlig krok (en fördel är ifall kroken är grässkyddad) och om du vill, en spike weight på max 1 g (valfritt). Till tyngre maskar kan du behöva riktigt små gummisnoddar eller o-ringar för att hålla kroken på plats. Detta ser ut så här när det är riggat: https://reelgame.com/wp-content/uplo...1000x750px.jpg

    Hur du riggar:

    Steg 1: Du trär igenom kroken genom masken så att masken balanseras bra. Masken ska hänga med lika vikt på båda sidor kroken.

    Steg 2 (valfritt): Vill du fiska med en spike weight trär du igenom vikten där du får bra balans med kroken. Trä sedan igenom kroken på den nya balanspunkten, där masken hänger utan övervikt på någon sida av kroken.

    Steg 3: Trä på o-ringar eller små gummisnoddar över platsen där kroken sitter genom masken ifall du behöver.

    Färdigriggat.

    Hur fiskar du med Wacky Rig?

    Du kastar ut tämligen försiktigt. Låt masken sjunka till önskat djup och twitcha/ryck försiktigt med spötoppen. Efter ca ett till fyra twitch låter du den sjunka igen. Du vill gärna inte få upp masken i ytan, så twitcha den varken för hårt eller för många gånger innan nästkommande vevstopp. I och med att du antingen fiskar utan vikt eller med väldigt lite vikt får man tänka på att masken kommer sjunka långsamt. Håll koll på linan medan riggen sjunker då majoriteten av huggen brukar komma då. Detta beror på att många av dessa maskimitationer vickar lockande medan de sjunker. Man twitchar helt enkelt masken och låter den sjunka, twitchar masken, låter den sjunka, twitchar masken, låter den sjunka...ni hajar. Twitcha gärna oregelbundet antal gånger. Då får man en känsla för hur aktiv de vill ha masken.

    Plats och tid?

    Det finns två klockrena platser att fiska wacky rig på. Den ena är över tjockt gräs, där en långsamt twitchad wacky rig kan få de allra trögaste borrarna att hugga. Befinner sig gräset högt vill man fiska riggen utan spike weight. Är gräset över en meter under ytan rekommenderar jag någon typ av lätt vikt. Du vill gärna fiska så nära gräset som möjligt utan att fastna. Ibland tar det en stund att få in känsan. Den andra platsen att fiska wacky rig på är i båthamnar och marinor runt någon av de många strukturerna. Känner du dig tillräckligt pricksäker kan man med fördel fiska denna rigg hyfsat nära båtarna för att locka de abborrar som står under båtarna. Här satsar du ofta på ganska ytgående fisk, men vill du komma ner på mer än 2 m djup måste du nästan ha någon typ av spike weight i maskjiggen. Som tidigare nämnt är det här en metod som lockar väldigt trög fisk till hugg. Bäst resultat kontra andra beten skulle jag tro att man får ifall man fiskar när det är som allra varmast och vindstilla, när abborren är seg pga det konstanta ljuset från solen som håller i sig en stor majoritet av dygnet. Fiskar du på grunt vatten står de ofta och trycker i gräset för att undkomma ljuset. Vid sådana tillfällen är wacky rig klockrent. Sommar och höst är de gånger jag tycker wacky rig fungerar allra bäst. Antingen under de varmaste av dagarna på grunt vatten, eller i riktiga lågtryck, också på grunt vatten. Oavsett går den här riggen i princip enbart att fiska effektivt på grunt vatten i stilla vind.

    Spö/rulle/lina:

    Ett mjukt och känsligt haspelspö passar bäst till detta fiske. Gärna väldigt lättklassat då du fiskar mycket lätta beten. Tunn flätlina är bra för att få iväg betet en okej bit, särskilt om du använder en lätt mask, som man oftast gör vid abborrfiske. Du ser många av huggen på linan, så det är en fördel ifall du ser den bra. Haspelrullen bör vara långkastande. Grund spole är en fördel då linan inte gräver ner sig lika lätt på sådana. Detta minskar friktionen i utkastet vilket ger dig några extra metrar när du kastar riktigt lätta beten.

    Bild på hur en wacky rig med en spike weight kan se ut:



    Här ser ni hur en wacky rig ser ut med en mer klassisk mask än den jag använder i bilden: https://i.pinimg.com/600x315/79/0a/f...c1b4b941fc.jpg
    Bifogade filer

    Kommentera


    • #32
      Soft jerkbait är också en teknik som kanske kan klassas som finesse. I princip en offsetriggad vertikaljigg som twitchas hem oviktad. Funkar både med flytande och vanliga jiggar.

      Kommentera


      • #33
        Tänkte ställa en kanske ganska dum fråga rörande carolina-rig som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

        Jag använder i dagsläget uteslutande flätlina (f.n. 7 resp. 10 kg - minns inte diameter).
        Kan jag sätta sänket och pärlan direkt på flätlinan för att därefter följa upp med en fluo-tafs till kroken eller är detta direkt vansinne?
        Jag tänker mig att det borde skava på linan och således att svaret är "vansinne" - eller har jag fel?
        Brukar ni då skarva en snutt fluo direkt på flätlinan fästa sänket en bit ner och sen köra vidare? Finns det någon best practice?

        Kommentera


        • #34
          Jag brukar generellt sett sätta vikten och pärlan direkt på flätlinan, men är vikten vass bör du inte använda den. Allra först sätter jag på ett flötesstopp som vikten stannar mot. Annars glider vikten till botten och du har upp till flera meter lina som "tafs". Jag brukar dock köra sänken med åtminstone okej finish, så att jag vet att de inte skaver mot linan. Du har sedan en fluorocarbontafs (ca 50 cm) där ena sidan har ett lekande, andra en offsetkrok med ett bete på. Där har du riggen: Flötesstopp på flätlina, vikt på flätlina, pärla på flätlina, lekande knuten i flätlinan och fluorocarbontafsen, fluorotafs, offsetkrok knuten i fluorocarbonen och ett bete påmonterat på offsetkroken (förslagsvis en curlytail jigg). För övrigt är inte frågan dum över huvud taget!

          Kommentera


          • #35
            Jag kör nästan uteslutande med flätlina och 1-2 meter FC-tafs till borre med FG-knut. Kör mkt sällan c-rigg men senast jag gjort det så har jag riggat krok/bete, 2 flötesstopp, pärla, C-vikt. Ev med ett ytterligare flötesstopp om du vill kunna köra t-rigg "pegged" och allt på FC-linan som tål slitage bättre än flätlina.

            Med flötesstoppen kan du lätt ändra längden på tafsen bakom vikten vilket jag ser som en klar fördel, kör man tung vikt och kastar med tryck kan nog 3 flötesstopö behövas även om jag klarat mig med 2. Drar du ned allt mot kroken så har du i princip en t-rigg för lite tätare vegetation.


            Ja nu hann Benjamin före medan
            jag skrev, sks bli intressant att läsa hur han gör...
            Senast ändrad av anteman; 2021-05-25, 22:29.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              Jag brukar generellt sett sätta vikten och pärlan direkt på flätlinan, men är vikten vass bör du inte använda den. Allra först sätter jag på ett flötesstopp som vikten stannar mot. Annars glider vikten till botten och du har upp till flera meter lina som "tafs". Jag brukar dock köra sänken med åtminstone okej finish, så att jag vet att de inte skaver mot linan. Du har sedan en fluorocarbontafs (ca 50 cm) där ena sidan har ett lekande, andra en offsetkrok med ett bete på. Där har du riggen: Flötesstopp på flätlina, vikt på flätlina, pärla på flätlina, lekande knuten i flätlinan och fluorocarbontafsen, fluorotafs, offsetkrok knuten i fluorocarbonen och ett bete påmonterat på offsetkroken (förslagsvis en curlytail jigg). För övrigt är inte frågan dum över huvud taget!
              Skippar man flötesstopp så har man i princip en freerig. Fiskade med freerig två dagar innan julafton förra året och offsetriggad Lucky John ballist med gott resultat. Enkelt förklarat är det bara valfri vikt på linan framför kroken och en liten pärla som skyddar knuten vid kroken. Det är som ett finess anpassat bottenmete för spinnfiske. Har man en flytande mask/creaturebait kan man få betet nästan svävande i vissa lägen. Förra årets klart mest fångstgivande teknik som kallvatten.

              Kommentera


              • #37
                Trycker du ner de två undre flötesstoppen till kroken så har du i princip en free-rig om du använder ett päronsänke eller T/C vikt. Idén med flötesstoppen är att tacklet snabbt ska kunna justeras för lite olika metoder och bottenförhållanden.

                Men kör man på en metod och inte räds att knyta om (och därmed förlora lite tafsmaterial varje gång) så kan man rigga "traditionellt". Jag kör flätlina och 1-2 m FC -tafs med FG-knut och vill inte korta av den i "onödan"
                Senast ändrad av anteman; 2021-06-10, 10:20.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

                  Skippar man flötesstopp så har man i princip en freerig. Fiskade med freerig två dagar innan julafton förra året och offsetriggad Lucky John ballist med gott resultat. Enkelt förklarat är det bara valfri vikt på linan framför kroken och en liten pärla som skyddar knuten vid kroken. Det är som ett finess anpassat bottenmete för spinnfiske. Har man en flytande mask/creaturebait kan man få betet nästan svävande i vissa lägen. Förra årets klart mest fångstgivande teknik som kallvatten.
                  Blir det inte i stort en Texasriggning om man inte har lekande i skarven fc -flät ? Är total amatör på alla riggar med konstiga namn men Texas är väl en sån riggning ?

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

                    Blir det inte i stort en Texasriggning om man inte har lekande i skarven fc -flät ? Är total amatör på alla riggar med konstiga namn men Texas är väl en sån riggning ?
                    Det är inte stor skillnad på många av dessa riggar och jag är inte proffs men skillnaden mellan Texas och freerig är väl bulletweight som används med glaspärla på Texas medan freerig är bara en valfri vikt framför kroken. Gillar man Texas behöver man inte krångla och testa freerig. Finns för många tekniker för att man ska anamma alla.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

                      Det är inte stor skillnad på många av dessa riggar och jag är inte proffs men skillnaden mellan Texas och freerig är väl bulletweight som används med glaspärla på Texas medan freerig är bara en valfri vikt framför kroken. Gillar man Texas behöver man inte krångla och testa freerig. Finns för många tekniker för att man ska anamma alla.
                      Den enda riktiga fördelen jag ser med att använda en riktig free-rig vikt, dvs ungefär samma typ av vikt som man rekommenderas använda till jika, är att du fastnar betydligt mindre på stenbotten (genom att din bullet weight inte kilar fast mellan stenar, eftersom att du använder en annan typ av vikt) och du får inte lika mycket växter på vikten (erfarenhetsmässigt).

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 193 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 246 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X