Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av carlspecial Visa inlägg
    Lite OT här kanske, men hur förvarar ni allt småplock? Tänker på alla olika krokar, sänken, skallar, flötesstopp, färdiga riggar osv.
    Kör ni orginalförpackning eller eller det någon som har ett bra system man kan kopiera?
    Rig wallets, burk full med tillbehör och så har jag en liten låda med en massa finessetillbehör. Zippåsar är riktigt behjälpliga för att lägga samma typ av sänke i t.ex, för att sedan lägga in de i en liten låda.

    Kommentera


    • Bra zippåsar är Ikeas, finns i flera storlekar, perfekt att förvara allt från jiggar, och små tillbehör. Dom som är lite större kan man ha som förvaring till dom mindre även färdig knutna, dropshot riggar, tafsar osv..

      Kommentera


      • Jag köpte faktist gamla plast cd fodral som jag har tafsar i funkar super smidigt.
        Dvs mjukplast för typ brända cd (ni som var med på den tiden kommer nog ihåg)
        har funderat på att göra hål i dom så man kan knyta ihop några för nu när dom är lösa i väskan kan dom fladdra runt lite

        Kommentera


        • Min förvaring av beten, tillbehör och småplock är i ständig förändring. Jag fiskar omväxlande i kajak och med polaren i hans båt, och det känns som jag ständigt flyttar runt prylar mellan olika burkar, boxar, påsar etc. när jag vill komprimera inför kajakfiske, och tvärtom. Gör det även nu på vintern som nån form av terapi, skulle bli tokig om jag stuvade undan grejerna helt under vintern även om jag inte kommer använda dem förrän i april. Alldeles nyss pillade jag med en större dropshot-krok och snurrade på lite blytråd för att få en känsla för hur den skulle funka som hemmasnickrad viktad wacky-krok. Har som jag nämnt tidigare en plan för året att försöka använda de drivor av beten jag redan har, fast på nya sätt. Så får man lite av "nybeteskänslan". Typ konvertera gamla shadjiggar till pintails och neko- eller ned-rigga dem.

          Vad gäller zip-påsar har jag en salig blandning av nya och gamla i olika storlekar. Favoriten är nog Kjell&Co:s små påsar i 100-pack, 70x100mm är den som jag kört med som funkar till det mesta, t.ex att gruppera små förp med clips, lekanden etc etc etc. Finns även en mindre variant på 50x70mm.

          Min senaste investering på förvaringssidan är 2st Plano Edge 3700 Thin som jag tänkt att allt jag vill ha med i betesväg ut i kajaken måste få plats i. Var så urbota trött på billigare lådor som inte höll måttet. Har hittills kört mycket med Söders tunna (3,5cm) låda i 3700-storlek, och senast även Upplevs variant i samma gjutning. Men nej, locken på dem skålar sig ovillkorligen efter bara veckor ute i friska luften - galet. Såg nyligen att Westin släppt en "robust" lådserie där bl.a denna modell finns med. Visst är de hyfsat billiga, men tyvärr, "robust" är iaf inte just den modellen.
          Senast ändrad av Bernie K; 2023-02-03, 10:27.

          Kommentera


          • Apropå nya riggningar och metoder - nån som har nån erfarenhet av 1) "hover strolling" eller 2) "backglide/backslide"?

            Kommentera


            • Vill man komma undan billigare med stabila vattentäta lådor än Plano Guide serien så kan jag rekommendera Clas Ohlsons Cocraft lådor:
              https://www.clasohlson.com/fi/p/41-1603?isoCode=sv
              Polycarbonat- klarar TPE, superduperstabil. Älskar de förutom att det hörs över hela sjön när de öppnas/stängs

              https://www.clasohlson.com/fi/F&ouml...-FSS/p/41-1601
              Inte testat. samma design som ovan dock med "vanlig" plast

              Kommentera


              • Fick kolla upp först vad "Hover strolling" är. Det är ett Spine rig- yes, har fiskat det ibland. Vad ska man säga? Det funkar. Föredrar dock en Z-man Scented Jerk med en offset. Beroende på storleken av jerken och viktningen av offset så kan den vara suspending, sjunkande eller till ytfiske. Men ja, det går att få en väldigt stabil liten swimbait med HS/SR.

                Backslide rig och Tiny child rig är nästan samma med skillnaden att TCR är viktat också. Nej på BR, men ja, jag har fiskat TCR. Grym rig för Ned beten i vegetationen och strömmande vatten. Jag tror också att de nya Micro TRDs måste vara riktig bra med TCR i bäckar på öring- något jag ska testa till våren/sommaren i fallet jag hinner åker norrut för lite fiske
                Senast ändrad av Utter; 2023-02-03, 23:25.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                  Vill man komma undan billigare med stabila vattentäta lådor än Plano Guide serien så kan jag rekommendera Clas Ohlsons Cocraft lådor:
                  https://www.clasohlson.com/fi/p/41-1603?isoCode=sv
                  Polycarbonat- klarar TPE, superduperstabil. Älskar de förutom att det hörs över hela sjön när de öppnas/stängs
                  Ser inte dum ut alls.
                  Tål Z-man alltså?
                  Deras kräftor har frätt sönder några av mina dyra japanimporterade boxar.

                  Synd att den mindre versionen av lådan inte verkar finnas hos Clas i Sverige, hade funkar bra till det lätta fisket från land...

                  Kommentera


                  • Polycarbonat varianten klarar TPE utan problem. Den mindre bör finnas. Jag har två av de. Finns tom i min lokal butik. Annars är det bara att beställa till din närmaste.
                    Den andra har jag inte testat, som sagt.
                    Lite bökig att få bort klistermärket- men fick av de med varmluft. Polycarbonat är glasklart- gillar det

                    Kommentera


                    • Jag har ett gäng såna lådor, fördel att de klarar TPE och att de är vattentäta, tål köld och allmän misshandel. Dock inte utan nackdelar: rymmer mindre än vanliga planolådor, mycket tyngre, besvärliga att öppna/stänga, klistermärket som skymmer så man inte ser vad som finns i lådan.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 193 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 246 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X