Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av söderberg85 Visa inlägg

Har du testat med små hårdheten och hur fungerar det?
    Jag har bara kört med 5gr skallar hittills och det är inga problem.
    När jag kör lättare så har jag ett anat spö som passar bättre för det ändamålet

Kommentera

• Ber om ursäkt om detta inte är finesse-relaterat, men måste ändå fråga om trådens samlade erfarenhet då jag själv inte blir riktigt klok.

Nu har inte årets ytbetesäsong kommit igång riktigt, så baserar det mest på tidigare år. Men alltså.. är det nån som någonsin lyckas när de försöker få abborre på ytbete i skärgård? Kontrasten mot sommarfisket i vissa sjöar är som natt och dag.

Blev påmind om det i veckan när jag var ute med kajaken i skärgårn och till slut hittade ett rejält stim i blandad storlek i en kanalmynning på ca 1,5-2m djup. Hade inte ekolodet med mig så vet inte exakt hur varmt vattnet hunnit bli, men det höggs ju på nästan varenda mjukbete jag slängde ut (även fiskade 0,5-1m under ytan) med följare som hängde på upp mot ytan, så fisken var ju uppenbarligen "i gasen". Testar med mindre popper - inte en reaktion. Samma sak tidigare gånger jag försökt i samma typ av situationer under hög-/sensommar. Har de helt enkelt i sitt beteende att inte födosöka på ytan eller vad är det?

Sen provar jag sommarfisket i "hemmasjön" (större skogssjö) - lååångt i från samma mängdfiske överlag även de bästa dagarna, men nog fasen tar de man springer på på popper, även när de inte vill ha nån form av jigg.

Skärgårdsvattnet är väl snäppet grumligare i genomsnitt, det är väl det jag kan komma på att det kan va en faktor som spelar in. Fascinerande att det kan va sån skillnad hur som helst.

Kommentera

• Ren spekulation från min sida men kan det vara så att kustborren blir mer selektiv (periodvis mer koncentration av betesfisk) och på olika beten/byten olika perioder än insjöborren? En sjöborre kanske inte får lov att vara lika kräsen som kusinerna på kusten utan "tar allt" som rör sig...?

Kommentera

• Jag tror det har med predation från fåglar, läs skarvar, att göra. Det är helt enkelt en dålig strategi att jaga ytligt i dagsljus och vara synlig från luften.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          17 svar
          3 256 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg harlequine  
          Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05