Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • neo333
    replied
    Några tips på Jerkbait/twitch. Som inte kostar så mycket typ , 100-150 kr,. Har inte råd att köpa flera st som kostar, 250-300 kr, går bra att köpa någon gång,, kanske värt att ha 2-3 st som är lite dyrare, än att ha flera st av dom billiga sorterna...?

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Jag personligen fiskar free rig på en lång fluorocarbontafs (1,5 m+) och gör en liten variant av albright-knuten för att tyngden ska ha chans att glida över knuten bra. Detta har funkat lysande. Däremot kommer jag fiska hel fluorocarbon nästa år. Jag tror det blir lite mer välanpassat till free-rig.

    Lämna en kommentar:


  • orm
    replied
    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Snubbla över en intressant BFS rulle igår Flight Feather FF01 Power BFS Casting Reel
    https://nakoshop.com/collections/rod...t-casting-reel


    Tittade på några videon & den ser ut att vara riktigt trevlig
    Och namngiven efter allas vår favoritfågel Skarven med! Gillade föregångaren Flight Feather Kingfisher FF01 bättre, roligare färgsättning.

    Lämna en kommentar:


  • Cosmoz 08
    replied
    Snubbla över en intressant BFS rulle igår Flight Feather FF01 Power BFS Casting Reel
    https://nakoshop.com/collections/rod...t-casting-reel


    Tittade på några videon & den ser ut att vara riktigt trevlig



    Lämna en kommentar:


  • Bernie K
    replied
    Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
    Kör oftast med 0,25-0,30 flourcarbonlina och upplever ingen slitage på knuten. Använder ibland Decoys iGuard när jag fiskar i slemmigt gräs.
    Ok! Jag har sneglat på iGuard-en tidigare. Vilken storlek är lagom till vilken krokstorlek (kan bero på ögats storlek också gissar jag)? Okej, men då ska jag prova runt lite nya lösningar. De få gånger jag testat free rig hittills har jag kört med en liten svart gummistopp framför knuten, och självklart var den liiite för liten så att viktens ögla gled över och fastnade..

    Lämna en kommentar:


  • Julle68
    replied
    Kör oftast med 0,25-0,30 flourcarbonlina och upplever ingen slitage på knuten. Använder ibland Decoys iGuard när jag fiskar i slemmigt gräs.

    Lämna en kommentar:


  • Bernie K
    replied
    Ni som är rutinerade på free rig och inte kör med nån form av pärla eller knutskydd, vad kör ni för lintjocklek och hur upplever ni eventuellt slitage på knuten?

    Lämna en kommentar:


  • Julle68
    replied
    Wobbler som man kan twitcha eller jerka hem. Kallas twichbaits, jerkbaits eller twichbaits beroende på vem man frågar. Typ One ten , savage gear gravity twich. Shadow rap mm.
    Länkar till en bra film om vinterbeten. https://www.youtube.com/watch?v=XSb777O_eoI

    Lämna en kommentar:


  • neo333
    replied
    Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
    Mindre Jerkbait, free rig, Jiga rig och Carolina rig. Hos mig funkar inte Crankbaits när vatten temperaturen är under 15 grader. Det är många som även använder bladbeten på vintern.


    Tack, för tipsen, när du skriver jerkbait, är det typ små Buster Jerk, eller är det små Wobblers som man rycker hem... Tex Savage Gear Gravity Twitch .

    Har provat en del Crankbait, nu när det är kalt, men det funkar inte för mig....

    Får prova free och Carolina. Har redan några färdig knutna, som jag inte har använt..

    Lämna en kommentar:


  • Julle68
    replied
    Mindre Jerkbait, free rig, Jiga rig och Carolina rig. Hos mig funkar inte Crankbaits när vatten temperaturen är under 15 grader. Det är många som även använder bladbeten på vintern.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
17 svar
3 209 visningar
1 gilla
Senaste inlägg harlequine  
Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
40 svar
3 241 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
1 668 svar
361 538 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HA-Lures  
Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
55 svar
12 653 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
715 svar
60 724 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Utter
av Utter
 
Arbetar...
X