Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
    Är det någon här som kör ”maskjiggar” på Texas eller Carolina? Upplys mig gärna i så fall med hur ni fiskar dom.
    maskarna har hamnat i andrachansenlådan hos mig växlat mellan det och ”simpvarianter” eller vad man ska kalla det utan att göra reklam för nåt och 9av 10 tar på den andra om båda fiskas lika mycket
    är inte den finessrikaste men korta knyckar på 15-20 cm och låta betet vila en stund mellan knyckarna funkar bra för mig
    Bifogade filer

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av s1lvertungas Visa inlägg

      Haha ja man får nog ta allting folk säger med en nypa salt. Inte för att jag tror du inte är tillförlitlig utan att fiske har blivit (kanske alltid varit?) närmast en esoterisk kunskap där folk har alla möjliga idéer och föreställningar om vad de tycker är sant.

      Jag läste förresten längre upp i tråden men hittade inget tydligt svar på frågan: är det egentligen större skillnad på cheb/linkhead och jika? Man får ju intrycket att betet skulle röra sig likadant på båda dem.

      Vilka vikter kör du förresten jika/cheb med? Kikar lite på att köpa in lite grejer att bygga såna riggar med just nu faktiskt.
      Skillnaden mellan cheburashka och jika är egentligen att betena får en lite annan rörelse. Med cheburashka har du en lite annan vinkel som ger en annan rörelse än vad jika gör. Jika rig är mer lik rörelsen på dropshot än vad cheburashka är. Dessutom får du mycket mindre gräs på prylarna vid användande av jika rig vilket jag tycker är en stor fördel. Du drar heller inte fast vikten i sten lika ofta. Det är små skillnader på Tokyo Rig, Jika rig och Cheburashka, men jag tycker jika fiskar best av dessa utan tvekan. Det är som om presentationen blir diskretare. Jag tycker mig kunna styra betet bättre, men det är nog bara vanesak.

      Jag använder Zappu Pin Free Shot och Ryugis Jika vikter till fisket.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
        Är det någon här som kör ”maskjiggar” på Texas eller Carolina? Upplys mig gärna i så fall med hur ni fiskar dom.
        Jag har testat, men inte haft några suveräna resultat tyvärr. Små offsetkrokar (storlek 1 eller 2) på en 10 cm mask är nog att föredra. Jag skulle fiska carolina men sätta en 0,5 g spike framtill på masken för att få lite extra tyngd fram. Hittar du maskar som doftar och smakar något som fisken gillar är det en fördel. Jag skulle inte ge upp dock. Maskar funkar för många. Jag har sett flest hugg komma när masken faller fritt på en carolina rig i kanten av ett gräsbälte.

        Kommentera


        • #24
          Benji sluta vara en sån jäkla chef!

          Lite OT: Gissa vilka 2 vackra skönheter jag hade i mörtstugan vid min nya mete-spot? Tidigt mäskande var helt rätt väg att gå. Inväntar en vindstilla kväll nu (:
          Mvh,
          Lucas

          "Stockholm Fishing" @ Facebook

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Skillnaden mellan cheburashka och jika är egentligen att betena får en lite annan rörelse. Med cheburashka har du en lite annan vinkel som ger en annan rörelse än vad jika gör. Jika rig är mer lik rörelsen på dropshot än vad cheburashka är. Dessutom får du mycket mindre gräs på prylarna vid användande av jika rig vilket jag tycker är en stor fördel. Du drar heller inte fast vikten i sten lika ofta. Det är små skillnader på Tokyo Rig, Jika rig och Cheburashka, men jag tycker jika fiskar best av dessa utan tvekan. Det är som om presentationen blir diskretare. Jag tycker mig kunna styra betet bättre, men det är nog bara vanesak.

            Jag använder Zappu Pin Free Shot och Ryugis Jika vikter till fisket.
            Bra svar! Bara att slippa fastna känns anledning nog till att isåfall köra Jika hellre. Hur tänker du vikt på dina jika riggar, 10-15g eller lättare/tyngre? Samma filosofi som med vanlig jiggskalle? (djupare=tyngre)

            Kommentera


            • #26
              Ben. S:

              Vad anser du dessa sänke ha som fördel över vanliga päronsänken?

              kör någon med "tiny child rig?"

              Kommentera


              • #27
                Förra säsongen provade jag dropshot på lite mer allvar, och hade framgång med metoden. Där jag fiskar, har silver och blått med glitter fångat bra. Om jag är ute några timmar brukar jag få ett tiotal skapliga abborrar från 3 hg och uppåt; största var på 44 cm. På fiskeplatserna är det stenbotten, och jag har tunn tafs, 0.15 nylon, mellan rigglinan, 0,28 nylon, och sänket för att slippa sätta hela riggen om sänket fastnar mellan stenarna.

                Vanlig jigg och "Drutten" (Cheburaskas svenska namn!) har jag däremot inte alls lyckats med. Jag förmodar att dropshotriggen presenterar gummifisken på rätt djup, eftersom förmodligen de större abborrarna inte äter från botten där.

                Mitt spö är ett Westin W3 Streetstick med en Penn Battle 1000 och Adrenaline 0.12.

                Kommentera


                • #28
                  Någon som provat Tokyorigg? Jänkarna fiskar ju dessa mitt i spenaten där åtminstone jag aldrig skulle komma på tanken att fiska, måste man inte ha väldigt kort lina ute för ett öht märka huggen?

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av s1lvertungas Visa inlägg

                    Bra svar! Bara att slippa fastna känns anledning nog till att isåfall köra Jika hellre. Hur tänker du vikt på dina jika riggar, 10-15g eller lättare/tyngre? Samma filosofi som med vanlig jiggskalle? (djupare=tyngre)
                    Jag skulle gissa någulunda likt iallafall. Ett undantag är på riktigt dyig botten där sänken tyngre än ca 7,5 g gräver ner sig för mycket för att jag ska kunna få den aktion jag vill på betet. Jag har faktiskt testat väldigt få tyngre jika sänken, men jag har märkt att man kommer ganska långt med lätta sänken även på något djupare vatten (5-6 m). Jag har inte testat jika rig på särskilt mycket djupare vatten. I hårdare vind hade jag önskat att jag hade något tyngre sänken, särskilt på vatten djupare än 5 m. Jag skulle säga att ifall du hade fiskat 10 g jiggskallar kan du köra en jika vikt runt 7 g, hade du kört 7 g jiggskallar kan du köra en jika vikt på 5 g, hade du fiskat 14 g jiggskalle så kör en jika vikt på 10 g osv. Som sagt så har jag inte mycket erfarenhet av jika rig och tokyo rig på djupt vatten. Jag ska fiska mer med denna rig på djupt vatten i år hade jag tänkt, så om några månader kommer nog ett mycket bättre svar.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
                      Ben. S:

                      Vad anser du dessa sänke ha som fördel över vanliga päronsänken?

                      kör någon med "tiny child rig?"
                      Vanliga päronsänken får med sig mer skit, gräver ner sig mer i dy och fastnar MYCKET oftare än jika-sänken. Jika-sänken tenderar också att ha en mer exakt vikt än päronsänken vilket är en fördel. Ofta är sänkena till jika gjorda av tungsten/volfram vilket är ett mycket kompaktare material än bly, vilket jag upplever ger bättre känsla. Däremot fungerar lätta blysänken helt okej, men ska man fiska mycket jika rig och framförallt i blåsigare väder har jag tyckt att jag fått mer kontroll på grejerna med tungstensänken. Det är som att bly ibland dämpar stötarna. Kanske är det bara placebo, vem vet? Optimalt om man hade velat komma undan billigare hade nog varit ett dropshotsänke med lekande istället för linclip.

                      Jag hade aldrig hört talas om tiny child rig innan, tack för tipset. Den ser intressant ut. Testa gärna och rapportera.

                      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                      Någon som provat Tokyorigg? Jänkarna fiskar ju dessa mitt i spenaten där åtminstone jag aldrig skulle komma på tanken att fiska, måste man inte ha väldigt kort lina ute för ett öht märka huggen?
                      Jag har prövat, men upplever riggen som något klumpig. Det har fungerat bäst kring struktur, exempelvis båthamnar, där man vill komma upp lite från botten för att undvika att fastna. Riggen "välter" ganska ofta på botten och därför föredrar jag andra liknande riggar framför Tokyo rig. Jag fiskar Tokyo rig på platser jag inte vågar använda mina dyra cheburashka tungsten skallar eller de dyra tungsten jika-vikterna. Jag har dock aldrig kastat in den i tjockt gräs. I näckrosor funkar den utan att fastna.
                      Senast ändrad av Benjamin S; 2021-05-16, 23:00.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X