Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Jag har för övrigt fiskat riktigt bra på både Geecrack Bellows Stick, som jag nämnt tidigare, men främst på ett bete som heter Lucky John Hogy Shrimp 3", och det är mycket billigt. Så här ser det ut: https://stockholmsfiske.se/images/zoom/hogy.jpg

    Dessa funkar fantastikt på free rig, jika rig, dropshot, microjigghuvuden och på cheburashka.

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
      Jag har för övrigt fiskat riktigt bra på både Geecrack Bellows Stick, som jag nämnt tidigare, men främst på ett bete som heter Lucky John Hogy Shrimp 3", och det är mycket billigt. Så här ser det ut: https://stockholmsfiske.se/images/zoom/hogy.jpg

      Dessa funkar fantastikt på free rig, jika rig, dropshot, microjigghuvuden och på cheburashka.
      Dom där har jag i väskan.. Testat dom i malmö kanal på dropshot utan större framgång. Får ta fram dom i vinter igen o ge dom en ny chans.

      Kommentera


      • #53
        För de som är intresserade kan jag visa upp extremt små tungsten cheburashka skallar.
        riggad just nu på en vanlig krok men brukar normalt köra offset till nästan allt fiske.

        För min personliga del använder jag denna metod oftast när det är trögt alternativt kallt i vattnet. Det är ju en riktigt trevlig finessteknik som kan fiskas som en variant av ned teknik, till exempel små små förflyttningar och sen låta det lilla, idet här fallet, stickbaiten bara stå rakt upp och ner. Strömmar och rörelser i vattnet bidrar till en förförisk rörelse. På sträckt lina märker jag oftast ett litet sugande i linan. Inga direkta attackhugg gör utan mest ett sugande eller ett litet slack.

        Andra sättet är att helt enkelt släpa chebriggen på botten med stickbaiten svävande ovanför. I det här fallet riggade jag en Korum snapper squirm som, precis som z-man och många andra beten, har en exceptionell flykraft vilket hjälper till att få betet att se extra hett ut.

        Faktum är att om man snabbt förflyttar betet, så lägger sig stickbaiten ner för att sedan resa sig upp. Det är då man ska vara alert för då kan många av huggen ske.

        1.5 gram funkar utmärkt när det inte är för djupt men jag gillar att det tar tid att sjunka, det kan hända mycket på vägen ner och fisket är inget man stressar med.
        Senast ändrad av Ziggystardust; 2021-07-23, 21:35.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
          För de som är intresserade kan jag visa upp extremt små tungsten cheburashka skallar.
          riggad just nu på en vanlig krok men brukar normalt köra offset till nästan allt fiske.
          Det där var skapligt hett du! Du får gärna beskriva hur du fiskar det i likadan detalj som jag försöker beskriva teknikerna med. Inget krav förstås, men det hade hjälpt!

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Det där var skapligt hett du! Du får gärna beskriva hur du fiskar det i likadan detalj som jag försöker beskriva teknikerna med. Inget krav förstås, men det hade hjälpt!
            Redigerade och gjorde en liten beskrivning.
            ​​​​​​

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

              Redigerade och gjorde en liten beskrivning.
              ​​​​​​
              Tack, det uppskattas!

              Kommentera


              • #57
                Vad använder ni för spön?

                efter ett antal riktigt dåliga pass i sommar är jag sugen på att testa lite Ned.

                vad rekommenderar ni för spö för att fiska lätta beten, helst haspel.

                har kollat på dragon proguide x-series 1-10, är det något att ha?

                Kommentera


                • #58
                  Min uppsättning till abborre består av följande från tungt till lätt:

                  Sportex Absolut NT 8' 10 -36 gram parad ihop med en Daiwa Exist 2500 med Spiderwire smooth 12 braid. Superkänsligt och stark bortom rim och reson. Kan jigga ett lite shadbete med 5 gram skalle och i nästa läge vispa iväg ett 20 gram atom och bända upp en 10 kilos gädda utan några problem. Du känner allt som händer i vattnet på en nivå jag inte trodde var möjlig. Använder detta set för att söka fisk.

                  Sportex Magnific finesse -23 gram, ihop med Shimano Twinpower 2500. Linan är en Climax iBraid 0.10
                  Ett underbart finesse set för lite "tyngre" finesse. Använder detta till freerig, Ned, shakey head. Med något tyngre skallar upp till 10-14 gram om det är djupt eller strömt. Känsligt nog att köra en weightlessriggad creaturebait.

                  Sportex Magnific Finesse -14 gram med Shimano Alderbaran BFS och Sufix Nanobraid 0.10. Detta är mitt mest delikata set för det allra mest finessiga fisket. Kastar från 1.5 grams riggad Ned till 10 gram shakey. Det här setet har utomjordisk känsla och väger som en fjäder.

                  Alla seten har en plats i min arsenal men det sista är det som används oftast när borren är kall, stel och inte alls på hugget eftersom det är anpassat för extremt statiskt finessefiske.

                  ​​​​​

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av oordning Visa inlägg
                    Vad använder ni för spön?

                    efter ett antal riktigt dåliga pass i sommar är jag sugen på att testa lite Ned.

                    vad rekommenderar ni för spö för att fiska lätta beten, helst haspel.

                    har kollat på dragon proguide x-series 1-10, är det något att ha?
                    Haspel är klart enklast att bemästra eftersom det kräver minst av dig som fiskare. Fick jag köpa ett riktigt smutt spö idag hade jag köpt ett Sportex Neowave ULR 9' 0.8-9 gram, väger 79 gram med en fantastisk medium aktion. Nackdelen är priset på 3300 spänn men för det priset lär det inte finnas nåt bättre. Släng på en liten Exist och du har en uppsättning du aldrig vill lägga från dig.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

                      Haspel är klart enklast att bemästra eftersom det kräver minst av dig som fiskare. Fick jag köpa ett riktigt smutt spö idag hade jag köpt ett Sportex Neowave ULR 9' 0.8-9 gram, väger 79 gram med en fantastisk medium aktion. Nackdelen är priset på 3300 spänn men för det priset lär det inte finnas nåt bättre. Släng på en liten Exist och du har en uppsättning du aldrig vill lägga från dig.
                      tack för svaret, jag använder enbart multi idag så är inte främmande för att använda det, dock har jag en haspelrulle över så tanken var att komplettera den med ett spö.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 188 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 239 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 491 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 408 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      706 svar
                      59 500 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Arbetar...
                      X